Katastrofa samolotu w Rosji. Problemy tych maszyn były znane od lat

Katastrofa samolotu w Rosji. Problemy tych maszyn były znane od lat12.03.2024 13:32
Samolot transportowy Ił-76
Źródło zdjęć: © Lic. CC BY-SA 3.0, Pavel Adzhigildaev, Wikimedia Commons

Do mediów społecznościowych trafiają kolejne nagrania przedstawiające katastrofę rosyjskiego samolotu wojskowego Ił-76. Maszyna rozbiła się wkrótce po starcie z lotniska w obwodzie iwanowskim. To kolejna już katastrofa tego typu samolotu w 2024 r., która wskazuje na coraz większe problemy rosyjskiego lotnictwa.

Według oficjalnych doniesień samolot transportowy Ił-76 rozbił się krótko po starcie z lotniska w Iwanowie (na północny wschód od Moskwy). Na pokładzie miało znajdować się 15 osób - ośmiu członków załogi i siedmiu pasażerów. Przyczyną katastrofy najprawdopodobniej okazała się awaria, która poskutkowała pożarem silnika. Z dostępnych w sieci materiałów wynika, że jednostka napędowa samolotu odpadła podczas próby lądowania.

Warto zaznaczyć, że katastrofa Iła-76 w obwodzie iwanowskim to kolejny incydent tego typu samolotu w ostatnich miesiącach. Bliźniacza maszyna upadła w styczniu w graniczącym z Ukrainą obwodzie biełgorodzkim. Wcześniej natomiast kolejny Ił-76 spłonął chwilę po starcie w pobliżu Duszanbe (Tadżykistan). Katastrof, w których uczestniczyła rosyjska maszyna, było więcej. We wrześniu 2023 r. z niewyjaśnionych przyczyn w Mali rozbił się kolejny Ił-76, który teoretycznie był malijski, jednak w praktyce obsługiwali go Rosjanie.

Opłakany stan rosyjskiego lotnictwa transportowego

Tak liczne katastrofy mogą potwierdzać, że rosyjskie samoloty transportowe znajdują się w coraz gorszym stanie. Na temat problemów lotnictwa Federacji Rosyjskiej pisał jeszcze w 2022 r. rosyjski dziennik "Moskowskij Komsomolec". W publikacji zwracano uwagę na fakt, że armia wykorzystuje przestarzałe samoloty transportowe (m.in. Ił-76). Opłakany stan samolotów był komentowany przez rosyjskich ekspertów lotniczych, którzy zastanawiali się, jak długo maszyny będą w stanie wykonywać powierzone im zadania bez awarii.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Kiedy Iły-76 brały udział w radzieckiej operacji w Afganistanie, były to nowe samoloty transportowe, a teraz to stare radzieckie maszyny z lat 70. i 80. ubiegłego wieku" – zwracał uwagę "MK".

Rosyjski dziennik podkreślał, że flota transporterów była wprawdzie ciągle modernizowana, jednak udział nowych maszyn szacowano dwa lata temu na maksymalnie 10 proc. Większość stanowiły więc kilkudziesięcioletnie samoloty, które wymagały napraw. W publikacji "MK" opublikowano również komentarze anonimowych specjalistów z branży lotniczej, którzy wskazywali, że obecnie proces budowy nowych samolotów jest bardzo długi. Moskwa do dziś nie podjęła próby naprawienia tego stanu rzeczy, choć problem był znany od lat.

Choć eksperci cytowani przez "MK" nie wskazali bezpośredniej przyczyny problemów rosyjskiego lotnictwa, wojna w Ukrainie pokazała, że armia Federacji Rosyjskiej od dawna mierzy się z brakiem kluczowych części do przeprowadzania napraw. Problemy zostały nasilone wraz z sankcjami nakładanymi przez państwa zachodnie. W efekcie dochodzi do coraz częstszej kanibalizacji rosyjskich maszyn - inżynierowie demontują sprawne części z uszkodzonych samolotów i używają ich w aktywnie wykorzystywanej broni.

Rosyjski samolot transportowy Ił-76

Iljuszyn Ił-76 to 4-silnikowy odrzutowy samolot transportowy, który jest produkowany od 1974 r. Jego przestrzeń ładunkowa o pojemności 235 metrów sześciennych pozwala przenosić ładunki o masie niemal 30 t. Wewnątrz znalazło się miejsce na dźwig o udźwigu do 10 t – to usprawnienie, które jest ważne w przypadku obsługi ładunków o dużej masie.

Napęd Iljuszyna Ił-76 stanowią cztery silniki turboodrzutowe Sołowiow D-30KP, które generują ciąg na poziomie ponad 117 kN każdy. Dzięki nim samolot rozpędza się do prędkości maksymalnej 900 km/h i może operować na pułapie 13 km. Maksymalny zasięg tej maszyny nieznacznie przekracza 3,6 tys. km.

Warto zaznaczyć, że Ił-76 to nie tylko jeden z największych samolotów transportowych na świecie, ale też jeden z najpopularniejszych. Zakłady lotnicze w Taszkencie i Uljanowsku wyprodukowały dotąd ok. 1 tys. egzemplarzy Iłów-76. Ich rosnąca awaryjność rodzi jednak pytanie, czy nadal powinny znajdować się w czynnej służbie.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.