Jak sprawdzić, czy ktoś się włamał na Facebook? Poradnik

Jak sprawdzić, czy ktoś się włamał na Facebook? Poradnik01.12.2020 09:15
Jak sprawdzić, czy ktoś włamał się na twoje konto na Facebooku? Podpowiadamy
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Jak sprawdzić, czy ktoś się włamał na Facebook? W naszym poradniku postaramy się odpowiedzieć na to pytanie oraz co zrobić, gdy podejrzewacie, że doszło do naruszenia waszej prywatności.

Facebook to nie tylko platforma, na której wymieniamy się doświadczeniami, zdjęciami czy czatujemy ze znajomymi; to również ogromny zbiór danych na nasz temat, co chętnie wykorzystują cyberprzestępcy. Jak sprawdzić, czy ktoś się włamał na Facebook? W tym poradniku znajdziecie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące bezpieczeństwa na popularnym serwisie społecznościowym.

Jak sprawdzić, czy ktoś się włamał na Facebook?

Aby sprawdzić, czy ktoś się włamał na nasze konto Facebook, należy wejść w Ustawienia konta; w tym celu:

  • klikamy w prawym górnym rogu na rozwijane menu i wybieramy Ustawienia i prywatność;
  • następnie wybieramy Ustawienia a z lewej belki menu: Bezpieczeństwo i logowanie;
  • rozwijamy następnie listę Miejsce logowania, gdzie pokazuje nam się cała nasza aktywność w ostatnich dniach. 

Jeżeli na liście znajdziemy coś podejrzanego, klikamy w ikonę trzech kropek z prawe strony przy danym logowaniu i możemy od razu się wylogować lub zgłosić, że to nie my logowaliśmy się z danego urządzenia

Co wskazuje, że ktoś włamał się na nasze konto na Facebooku? Zaniepokoić nas powinny następujące sytuacje: 

  • adres e-mail lub hasło zostały zmienione;
  • zmienione zostały podstawowe dane, np. nasze imię, nazwisko, data urodzenia;
  • z konta zostały wysłane zaproszenia do osób, których nie znamy;
  • opublikowano posty lub wysłano wiadomości, których nie jesteśmy autorami. 

Zobacz: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

Co zrobić, gdy ktoś się włamał na nasze konto?

Pierwszym krokiem, gdy podejrzewamy, że ktoś włamał się na nasze konto na Facebooku, powinno być wylogowanie się podejrzanego urządzenia lub ze wszystkich sesji. Następnie Facebook zaleca odwiedzenie strony https://www.facebook.com/hacked, by zgłosić włamanie na konto. Kolejnym krokiem będzie zmiana hasła logowania

Jeżeli ktoś zmienił adres e-mail powiązany z naszym kontem na Facebooku, możemy cofnąć tę zmianę. Kiedy ktoś zmienia adres e-mail na nowy, Facebook na stary adres wysyła wiadomość ze specjalnym linkiem, który cofa tę czynność. 

Ktoś zhakował konto znajomego

Jeżeli podejrzewamy, że ktoś włamał się na konto znajomego, to w pierwszej kolejności powinniśmy powiadomić tę osobę. Jeżeli nie będzie wiedział, co zrobić - zachęć go do zapoznania się z tym poradnikiem lub odwiedzenia Centrum Pomocy Facebooka. 

Jeżeli znajomy lub bliski nie jest w stanie samodzielnie zarządzać kontem, możemy to zrobić za niego. W tym celu należy zgłosić się do Centrum Pomocy Facebooka. Możemy zarządzać kontem użytkowników, który nie skończyli 13 lat lub są niezdolni z przyczyn zdrowotnych, by samodzielnie to zrobić. 

Mamy nadzieję, że nasz krótki poradnik pomógł wam znaleźć odpowiedź na pytanie, jak sprawdzić, czy ktoś się włamał na Facebook oraz rozwialiśmy wątpliwości, co robić, gdy dojdzie do naruszenia. Poniżej znajdziecie inne poradniki, które pomogą wam zachować bezpieczeństwo w sieci:

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.