AN/APG-85 – nowy radar dla Lightninga II

AN/APG-85 – nowy radar dla Lightninga II16.02.2023 11:53
F-35 Lightning II jest uważany za najnowocześniejszy samolot wielozadaniowy na świecie.
Źródło zdjęć: © USAF | Capt. Kip Sumner

Chociaż F-35 Lightning II jest uważany za niemający odpowiednika, najnowocześniejszy samolot wielozadaniowy na świecie, Amerykanie nie spoczęli na laurach i stale opracowują nowe rozwiązania zwiększające jego możliwości bojowe. Najnowszą informacją jest zapowiedź wyposażenia myśliwca, począwszy od siedemnastej serii produkcyjnej, w nową stację radiolokacyjną AN/APG-85.

Wzmianki o nowym radarze pojawiły się pod koniec 2022 roku w rządowych dokumentach budżetowych, ale ponieważ wcześniej nie było na ten temat żadnych informacji, część mediów podejrzewała, że chodzi o zwykłą literówkę. Na początku stycznia 2023 roku informację o nowym radarze potwierdzili jednak przedstawiciele zarówno F-35 Joint Program Office, jak i koncernu Northrop Grumman, który jest jego producentem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-16 - wielozdaniowe myśliwce Polskich Sił Powietrznych

– Siły powietrzne, marynarka wojenna i piechota morska pracują wspólnie nad rozwojem nowego zaawansowanego radaru, który ma być zdolny do radzenia sobie z obecnymi i przewidywanymi zagrożeniami latającymi i naziemnymi. Nowy radar będzie kompatybilny ze wszystkimi wariantami F-35 – głosi oświadczenie Joint Program Office.

Antena radaru AN/APG-81. (Northrop Grumman), Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Antena radaru AN/APG-81. (Northrop Grumman)
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

W tym przypadku określenie "wszystkie warianty" oznacza samoloty w wariantach F-35A, B i C, ale muszą być wyprodukowane w najnowszej wersji Block 4. W chwili obecnej nie przewiduje się montażu nowego radaru na samolotach wcześniejszych serii produkcyjnych Block 1A, 1B, 2A, 2B, 3i czy 3F. Nie wiadomo natomiast, co z samolotami F-35 Block 4 wcześniejszych serii produkcyjnych – na przykład polskimi, które formalnie będą już należały do wariantu Block 4, ale pierwsze egzemplarze zostaną wyprodukowane w ramach szesnastej serii produkcyjnej.

W tej chwili F-35 są wyposażone w radar Northrop Grumman AN/APG-81. Jest to urządzenie z nieruchomą anteną z aktywnym skanowaniem fazowym. Producent spodziewa się, że jego produkcja będzie trwała poza rok 2035 i osiągnie ponad 3 tysiące egzemplarzy. Nie wiadomo, jak się mają te plany do pojawienia się nowego radaru, który może być wdrożony już w najbliższym czasie. Zamiar zamówienia pierwszych siedmiu F-35 z radarami AN/APG-85 zapisano już na rezerwowej liście wydatków US Air Force już na rok budżetowy 2023. Nie wiadomo przy tym, czy chodzi już o urządzenia seryjne czy prototypy. W przypadku wdrożenia nowych radarów Northrop musiałby poszukać nowych zastosowań dla swojego AN/APG-81.

Zobrazowanie możliwości radaru AN/APG-81 w trybie powietrze–powierzchnia. (Lockheed Martin), Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Zobrazowanie możliwości radaru AN/APG-81 w trybie powietrze–powierzchnia. (Lockheed Martin)
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

O AN/APG-85 nie mamy właściwie żadnych informacji. Od czasu opracowania AN/APG-81 technika radarów AESA bardzo się rozwinęła. Można się spodziewać, że radar będzie oparty na półprzewodnikach wykorzystujących azotek galu, dzięki czemu jego zasięg i rozdzielczość znacząco wzrosną. Można też zakładać, że AN/APG-85 będzie miął jeszcze większe możliwości wykorzystania w prowadzeniu walki elektronicznej. Innych możliwości możemy się jedynie domyślać, tym bardziej że nawet osiągi dotychczasowego radaru są niejawne.

– AN/APG-85 jest zaawansowanym wielofunkcyjnym sensorem, który będzie kompatybilny ze wszystkimi wariantami samolotu F-35 i jest zdolny do radzenia sobie z obecnymi i przewidywanymi zagrożeniami latającymi i naziemnymi. Do jego opracowania zostały wykorzystane najnowsze osiągnięcia techniki, które zapewnią jego użytkownikom przewagę powietrzną. Radar zapewni pilotom niezrównaną świadomość pola bitwy, która przełoży się na zwiększoną efektywność i przeżywalność – stwierdził w wydanym oświadczeniu Northrop Grumman.

APG-81 AESA Radar for the F-35 JSF

Inne ulepszenia w F-35

W F-35 zmieni się nie tylko radar. Zarówno w samolotach nowych, jak i tych modernizowanych do standardu Block 4 wymianie ulegnie wiele innych elementów. Niektóre pozostają niejawne, ale nawet z tego, co ujawniono, wyłania się obraz daleko posuniętej modernizacji mającej zwiększyć możliwości bojowe samolotów, które już dzisiaj są określane przez użytkowników jako niezrównane. Równocześnie za każdym razem należy podkreślić, że w niemal każdym przypadku wspominane zalety nie mogą być opisywane ze względu na tajemnicę.

W każdym razie F-35 Block 4 otrzymają między innymi nowy elektrooptyczny system celowniczy EOTS (Electro-Optical Targeting System). Jest to czujnik łączący funkcje termonamiernika i kamery śledzącej cele w powietrzu i na ziemi, zapewniający pilotom zdolność do precyzyjnego naprowadzania na cel pocisków powietrze–powietrze i powietrze–ziemia. EOTS pozwala na identyfikację interesujących obiektów, wykonywanie rozpoznania i precyzyjne naprowadzanie na cel broni kierowanej laserowo lub za pomocą nawigacji satelitarnej.

Porównanie jakości obrazu z dotychczasowego sensora EOTS (po lewej) i z Advanced EOTS (po prawej). (Lockheed Martin), Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Porównanie jakości obrazu z dotychczasowego sensora EOTS (po lewej) i z Advanced EOTS (po prawej). (Lockheed Martin)
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Advanced EOTS zyskał między innymi kamerę na podczerwień o wyższej rozdzielczości pracującą na falach krótkich, nową kamerę telewizyjną wysokiej rozdzielczości czy marker podczerwieni. Unowocześniony będzie także system rozproszonej apertury (Distributed Aperture System) składający się z kamer na podczerwień zapewniających dookolne pole obserwacji. Zmodernizowany zostanie również pakiet walki elektronicznej, a arsenał poszerzy się o bomby GBU-53/B StormBreaker.

Aby pilot mógł wykorzystać pełnię możliwości wymienionych urządzeń, samolot zyska nowy komputer z szybszymi procesorami i pojemniejszą pamięcią. Wymieniony będzie też panoramiczny wyświetlacz wielkoformatowy. Te działania są realizowane w ramach programu Technology Refresh 3, którego ogólnym celem jest modernizacja systemu komputerowego tak, aby poradził sobie z obsługą wszystkich urządzeń i oprogramowania przewidzianego dla F-35 Block 4. Łącznie w samolocie ma być wprowadzonych kilkadziesiąt większych i mniejszych zmian. Po latach opóźnień i wzrostu kosztów produkcja samolotów w pełnej konfiguracji Block 4 ma się rozpocząć w 2029 roku.

Potwierdzenie informacji o nowym radarze zbiega się w czasie z ogłoszeniem podpisania wielkiego kontraktu na kolejne serie produkcyjne F-35. W ramach umowy wartej 30 miliardów dolarów Lockheed Martin dostarczy 389 myśliwców dla sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych i odbiorców zagranicznych, w tym Polski, Belgi i Finlandii. Piętnasta seria produkcyjna obejmuje 145 samolotów, szesnasta seria to 127 maszyn, a siedemnasta – 126 myśliwców.

Maciej Hypś, dziennikarz konflikty.pl

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.