Pierwsze w Europie inteligentne miasto tuż za naszą granicą

Hamburg, drugie (po Berlinie) największe miasto Niemiec, zamieszkane przez 1,8 miliona ludzi, stawia na rozwiązania inteligentnej technologii. Podstawowym założeniem Hamburga jest zwiększenie innowacyjności samego miasta, ale także jakości życia mieszkańców i odwiedzających miasto gości. Na drugim miejscu Hamburg stawia na rozwój efektywności, mobilności, trwałości i bezpieczeństwa wykorzystywanych technologii, w związku z czym we współpracy z firmą Cisco, hanzeatycka aglomeracja zmienia swoje oblicze w oparciu o projekt Smart City oraz Smart Port w ramach programu Cisco Smart+Connected. Program ten przewiduje tworzenie projektów pilotażowych, dotyczących m.in. inteligentnego zarządzania ruchem i oświetleniem ulicznym oraz zdalnego świadczenia usług administracyjnych.

Pierwsze w Europie inteligentne miasto tuż za naszą granicą
Źródło zdjęć: © Sebastian Kupski

30.05.2014 | aktual.: 14.01.2015 20:42

Wszystko dookoła nas staje się coraz bardziej "smart": SmartTV, SmartPhone... Teraz czas na SmartCity. Jest to termin odwołujący się do przestrzeni miejskich wyróżniających się zastosowaniem narzędzi telefinformatycznych w celu oszczędności energii, zminimalizowania emisji spalin, zrównoważenia ruchu ulicznego etc. Nie istnieje jednoznaczna definicja miasta inteligentnego - Smart City. Pojęcie to można definiować w różne sposoby, jednak zawsze odnosić będzie się ono do innowacyjnych sposobów zarządzania przestrzenią miejską, któe mają na celu usprawnienie życia w mieście przy minimalnej ingerencji w środowisko naturalne.

Dlaczego powinniśmy korzystać z takich rozwiązań? Duże skupiska przestrzeni miejskich często kojarzą nam się z tłokiem, zgiełkiem, hałasem, korkami i wszelkimi innymi niedogodnościami życia w mieście, szczególnie w pobliżu centrum. Mimo usilnych starań odpowiedzialnych za takie sytuacje instytucji, nie zawsze możliwym jest okiełznać ruch miejski i równomiernie rozładować go w zadowalającym tempie. Można wręcz powiedzieć, że nie istnieje złoty środek na zapewnienie pełni komfortu życia w dużym ośrodku miejskim. Partnerstwo Hamburga i Cisco podejmuje się jednak tego zadania. Założenia programu Cisco Smart+Connected Communities są bardzo obiecujące. Czego możemy się spodziewać po wdrożeniu tego innowacyjnego systemu?

Głównymi założeniami dla samego miasta Hamburg są:

- wdrożenie inteligentnego oświetlenia ulicznego;

- inteligentny system zarządzania ruchem w celu optymalizacji jego przepływu i wcześniejszego wykrywanie potencjalnych incydentów;

- "Wirtualny obywatel", czyli rozwiązanie umożliwiające korzystanie z usług administracyjnych za pośrednictwem terminali wideo wysokiej rozdzielczości, dostępnych w specjalnych, zdalnych kioskach.

Co za tym idzie?

Program inteligentnego oświetlenia ulicznego zakłada zmniejszenie zużycia energii. Efekt ten ma być osiągnięty dzięki temu, że systemem oświetlenia można sterować. Nie ma potrzeby pozostawienia oświetlenia na całą noc, kiedy ruch uliczny jest znikomy. Światła zatem będą na noc wyłączone, zaś jeśli np. kilometr wcześniej system wykryje obecność pojazdu, wyśle informację, dzięki której oświetlenie zostanie włączone na określony czas.

Inteligentny system zarządzania ruchem ma z kolei za zadanie rozładować ruch uliczny w mieście tak, aby zminimalizować, czy nawet zniwelować powstające korki oraz zapewnić płynniejszy ruch. Użycie czujników monitorujących aktualny stan wykorzystania infrastruktury odpowiedzialne będzie m.in. za dostępność wolnych miejsc parkingowych w mieście, co pozwoli kierowcom łatwo i szybko dotrzeć na dany parking, gdzie bez problemu może pozostawić swój pojazd. Dodatkową korzyścią wdrożenia takiego systemu jest zmniejszenie emisji spalin. Zastosowanie czujników miałyby również być odpowiedzialne za mierzenie poziomu zasolenia wody. Informacje te będą analizowane na przestrzeni lat, informując zawczasu kiedy konieczny będzie np. remont danego mostu ze względu na długotrwałe działanie wody morskiej.

Obraz
© (fot. Sebastian Kupski)

Zbudowanie bardziej bezpośrednich, prostszych w użyciu i łatwo dostępnych mechanizmów komunikacyjnych staje się głównym elementem strategii wielu miast. Program Cisco pozwala na stworzenie kompleksowej platformy technologicznej, pozwalającej na realizację tej wizji. "Wirtualny obywatel" może okazać się ogromnym sukcesem współpracy Hamburga i Cisco. Projekt "Centrum Kontaktu z Mieszkańcami" pozwala stworzyć wielokanałowe (głos, wideo, tekst) centrum kontaktowe, dostępne za pomocą zróżnicowanych mechanizmów dostępowych – telefonu, terminala lub programowego klienta wideo i urządzeń mobilnych, zapewniając dostęp z dowolnego miejsca i dając możliwość zwrócenia się do urzędnika z dowolnym problemem. Wbudowane mechanizmy dystrybucji połączeń i spraw, oparte na kompetencjach, pozwalają skierować klienta do właściwych, dostępnych w danym momencie osób. "Zdalny ekspert" rozwiązuje problemy spotykane przez każdego z nas w wielu instytucjach administracyjnych. Program umożliwia pojawienie się placówek urzędowych w
niemal dowolnej przestrzeni w mieście, np. w centrach handlowych. Dzięki temu załatwimy swoje sprawy w bezpiecznym i poufnym środowisku, mając kontakt z żywym człowiekiem w efektywny sposób – z wykorzystaniem systemów wideokonferencyjnych i możliwości wspólnej pracy nad wnioskami czy innymi dokumentami.

Obraz
© Widok na Hamburg i jego port z lotu ptaka (fot. Oschti / Lady Whistler / Wikimedia / CC)

Hamburg to jednak nie tylko ogromny ośrodek miejski. Jest to również główny port Niemiec, który jest niejako wrośnięty w resztę miasta i dzieli z nim znaczą część infrastruktury drogowej, parkingi czy mosty. Nie ma jednak możliwości rozbudowy portu - jest on z każdej strony otoczony gęstą tkanką miejską. W związku ze strategicznym znaczeniem portu zarówno dla miasta jak i całego kraju, program Cisco również skupia się na zabudowie portowej, w której okolicach rozwijany będzie inteligentny system kontroli przestrzeni parkingowej dla samochodów ciężarowych i ładowarek, co usprawni ruch pojazdów i ich parkowanie. Zostanie on uzupełniony w pełni zintegrowanym systemem zarządzania ruchem, umożliwiając optymalny przepływ samochodów osobowych i ciężarowych. Ma to zapobiegać tworzeniu się korków i wykrywać ewentualne incydenty. W tej przestrzeni również zaplanowano wdrożenie systemu inteligentnego oświetlenia ulic. Co więcej, władze portu planują również gromadzenie i analizę danych, aby zapewnić bardziej wiarygodne
prognozy na temat hałasu, temperatury, wilgotności i zanieczyszczeń. Infrastruktura portowa będzie zaś monitorowana w celu zapewnienia jej bezpiecznego i sprawnego działania. Należy tutaj również przypomnieć o wspomnianym zastosowaniu urządzeń monitorujących trwałość obiektów portowych i wykrywanie ich ewentualnych uszkodzeń lub zużyć na długi czas przed pojawieniem się problemu.

Port jednak nie jest wszystkim, z czego słynie Hamburg. Miasto jest w trakcie realizacji HafenCity - największej i najważniejszej inwestycji rozwoju przestrzeni wewnątrzmiejskiej w Europie. Jeszcze niedawno na terenach HafenCity (niem. hafen - port) znajdowały się nieużytki portowe, na których miejscu powstaje właśnie dzielnica, stanowiąca już w tym momencie wizytówkę miasta. Obszar ten skupia obiekty mieszkalne, rozrywkowe, usługowe, kulturalne etc. Właśnie w HafenCity trwa budowa filharmonii (Elbphilharmonie), której imponująca szklana bryła, usadowiona na budynku starego spichlerza, zwieńcza piękno i prestiż całego obszaru. Władze Hamburga planują tu realizację projektów pilotażowych, takich jak rozwiązania mobilne pomagające w optymalizacji ruchu ulicznego poprzez oferowanie mieszkańcom alternatywnych możliwości transportu, jak rowery czy współdzielone samochody, także elektryczne. Pojawienie się współdzielonych samochodów jest jeszcze jednak w fazie koncepcyjnej.

Cisco i Hamburg nie monopolizują całości programu. Pierwsze projekty są już wspierane przez firmy partnerskie, takie jak Philips czy T-Systems. Kolejni partnerzy są zapraszani do przyłączenia się do tego otwartego systemu. Każdy z Partnerów Ekosystemowych projektu SmartCity Hamburg angażuje się w niego w takim zakresie, jaki odpowiada jego kompetencjom i ofercie. Philips odpowiada za inteligentne oświetlenie, T-Systems jest integratorem systemów teleinformatycznych itd.

Program nadal jest w fazie pilotażu i szczegółowe role będą definiowane na bieżąco, jednak trzeba przyznać, że Hamburg ma niesamowitą okazję stać się pierwszym prawdziwym europejskim inteligentnym miastem. Trzymamy kciuki za pomyślność projektu i szczerze liczymy na wprowadzenie podobnych zastosowań również w Polsce.

_ SŁK _

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)