Najlepsze nawigacje na majowy wyjazd

Najlepsze nawigacje na majowy wyjazd

Najlepsze nawigacje na majowy wyjazd
Źródło zdjęć: © Navigon
22.04.2008 13:37, aktualizacja: 20.05.2008 20:36

Jaki GPS najlepiej kupić? To trudne pytanie, ponieważ nie ma jednego urządzenia do wszystkiego. Są oczywiście urządzenia, które można wykorzystać w wielu sytuacjach, jednak daleko im do ideału. Musimy zatem określić, czy ma to być GPS wykorzystywany w samochodzie, towarzysz pieszych i rowerowych wędrówek, czy też sprzęt który sprawdzi się na żaglówce. W każdej z tych grup istnieje szeroki wachlarz modeli różniących się funkcjonalnością i ceną.

Jaki GPS najlepiej kupić?
To trudne pytanie, ponieważ nie ma jednego urządzenia do wszystkiego. Są oczywiście urządzenia, które można wykorzystać w wielu sytuacjach, jednak daleko im do ideału. Musimy zatem określić, czy ma to być GPS wykorzystywany w samochodzie, towarzysz pieszych i rowerowych wędrówek, czy też sprzęt który sprawdzi się na żaglówce. W każdej z tych grup istnieje szeroki wachlarz modeli różniących się funkcjonalnością i ceną.

Do samochodu.

NAVIGON 2110 max – tania i dobra nawigacja Stylowy, elegancki i szybki: wyposażony w najnowsze oprogramowanie, nowy NAVIGON 2110 max udowadnia, że nowoczesna nawigacja może być dostępna za naprawdę nieduże pieniądze.
Zawsze myśleć o jedno skrzyżowanie do przodu: to tylko jedna z wielu rzeczy, jakie odróżniają nowego NAVIGON 211. max od innych urządzeń nawigacyjnych. Ulepszona funkcja Lane Assistant Pro (Asystent Pasa Ruchu) podpowiada nam z dużym wyprzedzeniem, którego pasa należy się trzymać przed kolejnym skrzyżowaniem. Lane Assistant Pro nie jest jedyną funkcją, która sprawi, że podróż z punktu A do punktu B będzie bardziej bezpieczna: Reality View Pro (Rzeczywisty Wygląd Skrzyżowań), system TMC do ostrzegania przed korkami oraz zoptymalizowany sposób wprowadzania punktów docelowych z dużymi polami na litery i inteligentnym systemem pomocy przy wprowadzaniu szczegółowych danych zapewniają idealną przejrzystość oraz ułatwione planowanie trasy.

Obraz
© (fot. Navigon)

Podczas gdy Lane Assistant Pro zapewnia lepszą orientację na trudnych skrzyżowaniach autostrad, a Reality View Pro wyświetla obrazy skomplikowanych węzłów komunikacyjnych i zjazdów na autostradach, 4,3-calowy ekran w formacie 16:9 zapewnia doskonała czytelność. Urządzenie dostępne jest w dwóch wersjach: wariant europejski NAVIGON 211. max zapewnia pomoc w orientacji w 38 krajach i kosztuje 999 PLN. Wariant regionalny NAVIGON 2100 max jest dostępny w cenie 889 PLN.

Najtaniej jak się da - SmartGPS SG310 za 650zł

SmartGPS zwraca na siebie uwagę błyszczącą, białą obudową. Moda na iPody ma swoje prawa. Jasne kolory GPSów samochodowych mają też praktyczne uzasadnienie - dzięki nim mniej nagrzewa się wnętrze urządzenia, narażonego przecież na działanie słońca przez wiele godzin. Niestety, powoduje także na szybie odblask, który może przeszkadzać kierowcy. Białe obramowanie 3,5-calowego ekranu zwraca również uwagę na słabe jego podświetlenie.
Antena GPS (z chipsetem Centrality Atlas III) jest ukryta wewnątrz obudowy. Na jej ściankach znajdziemy włącznik, gniazda USB, zasilania i słuchawek oraz slot kart SD. Uchwyt z przyssawką jest krótki, co zapowiada dużą stabilność, lecz niestety, jest to tylko złudzenie. Ramię uchwytu łączy się z GPSem w jego dolnej części, znacznie poniżej środka ciężkości, co wywołuje wyraźne drgania. Na dodatek nieprzemyślane jest samo mocowanie uchwytu do obudowy - nie zaskakuje ono samo, lecz wymaga jednoczesnego naciśnięcia dwóch klawiszy z tyłu, pod szybą samochodu, i jest bardzo niewygodne. Radzę też po zamontowaniu pociągnąć Smarta do siebie, bo przy niedokładnym zaskoczeniu zapadek może on nagle wypaść.

Obraz
© (fot. blogN)

Po włączeniu SmartGPS od razu przechodzimy do programu nawigacyjnego. Nie ma tu bowiem menu głównego z odtwarzaczami MP3. zdjęć czy filmów. Bajery te po prostu w Smarcie nie występują. Do nawigacji służy zaś znany program MapaMap firmy Imagis. Jego zawartość mapowa jest identyczna ze znaną z Garminów GPMapą i z serwisem lokalizacyjnym MapGo. Odwzorowano w nim zatem niemal 300 tysięcy kilometrów dróg asfaltowych, 100 tysięcy kilometrów dróg gruntowych, a w 1749 miejscowościach ulokowano 2 miliony punktów adresowych. Punktów użyteczności publicznej (POI) jest prawie 100 tysięcy. Liczby te robią bardzo dobre wrażenie. Niestety, MapaMap zawiera tylko Polskę i nie wiadomo, czy do SmartGPS będzie można wgrać mapy innych krajów. Niestety, bogata zawartość mapy to dopiero część dobrego zestawu nawigacyjnego. Nie mniej ważny jest interfejs użytkownika, pozwalający łatwo i niezawodnie uzyskać to, czego potrzebuje kierowca. Tu już nie jest dobrze. Mapa może pracować w trybie 2D (widok z góry) lub 3D (ukośnie, z lotu
ptaka), ale przejście z jednego z nich do drugiego wymaga zagłębienia się w menu. Tymczasem oba bardzo się przydają - 2D do przeglądania mapy i wyznaczania celów, a 3D do nawigacji. aletą interfejsu jest jednak możliwość zmiany tylko części adresu nowego celu, jeśli poprzedni był w tej samej miejscowości. Mocną stroną MapaMap są komunikaty głosowe. Są wygłaszane płynnie i z prawidłową intonacją - wcale nie słychać, że są składane z “klocków”, co nieco drażni w innych urządzeniach. Niestety, brakuje możliwości regulacji siły głosu. SmartGPS jest propozycją dla dusigroszów, walczących o kieszonkowe z żoną lub mamusią, którzy z trudem uzbierają 650 zł na wymarzony GPS, przeważnie jeżdżą po jednym mieście i nigdy nie wyjeżdżają z Polski. Czyli, wbrew pozorom, dla bardzo wielu. Konkurencyjny Garmin Nuvi 200 z GPMapą, zawierającą te same dane mapowe (ale z możliwością dołożenia innych map), oferujący o wiele wygodniejszy interfejs i przeglądarkę zdjęć, kosztuje o 100 zł więcej.
(źródło: blog N)

Garmin Nuvi 750/760 jakość, wydajność – wybór redakcji

Te dwa modele różnią się one między sobą jedynie modułem Bluetooth, który po bezprzewodowym połączeniu z telefonem komórkowym sprawia, że Nuvi udostępnia najważniejsze jego funkcje. Ta bardzo wygodna funkcja, przydatna osobom często rozmawiającym przez telefon w samochodzie, kosztuje 200 zł - tyle wynosi różnica w cenie obu modeli.
Obudowa przypomina znane już Nuvi 200W i 250W. Mamy tu więc ekran 4,3 cala w smukłej ramce, a antena GPS (z chipsetem SiRFstarIII) ukryta jest wewnątrz urządzenia, a nie zamontowana w uchylnej klapce, jak w 600-tkach.
Uchwyt można zatem na stałe zamontować w samochodzie (uchwyt z zasilaniem anteną TMC i mikrofonem), a zabierać ze sobą jedynie najcenniejszą (i przydatną także poza autem) część zestawu - Nuvi. Montaż i demontaż trwa sekundę. I tutaj znajdujemy niespotykaną dotąd funkcję Nuvi - podczas zdejmowania włączonego urządzenia z uchwytu, na mapie pojawia się punkt nazwany “Ostatnia pozycja”. Jeśli akurat wysiadamy z samochodu przed hipermarketem, po zakupach Nuvi pomoże nam odnaleźć samochód.

Obraz
© (fot. blogN)

Po włączeniu Nuvi ukazuje nam się menu o dobrze znanym układzie, choć nieco upiększonej formie graficznej. Poruszanie się po nim jest proste. Warto zauważyć możliwość wyboru klawiatury ekranowej - alfabetycznej lub QWERTY. Obie zawierają polskie litery, które przydają się przy wpisywaniu nazw własnych punktów, ale podczas wyszukiwania obiektów na mapie są ignorowane - wpisanie “Wrocław”, “Wroclaw”, a nawet złośliwie “Wróćłąw” da te same rezultaty. Istotnym udoskonaleniem nowych Nuvi jest możliwość wybrania nazwy z listy, jeśli ostatnio już ją wpisywaliśmy.
Kolejną nowością w serii 70. jest długo oczekiwane zwiększenie liczby punktów pośrednich trasy. W innych Nuvi był tylko jeden taki punkt. Teraz jest ich podobno aż 100, przy czym jest to liczba daleko wykraczająca poza potrzeby użytkownika. Już kilka punktów pośrednich wystarczy, by ustalić dokładnie taką trasę, jaką chcemy jechać. Co więcej, 700-tka rozwiązuje tzw. “problem komiwojażera” - potrafi tak zoptymalizować trasę, by odwiedzić wszystkie punkty pokonując jak najkrótszą drogę. Możliwe jest także ręczne przestawianie kolejności punktów w trasie, a nawet wymiana tras między Nuvi a programem MapSource (w obie strony). Wreszcie doczekaliśmy się zatem pełnej obsługi tras w Nuvi.

Bardzo ciekawym dodatkiem jest ekran “Bieżąca pozycja”. Podaje on nasze współrzędne geograficzne i wysokość, przydatne, gdy chcemy położenie np. w razie wypadku gdzieś na trasie. Ponadto odczytamy tu najbliższy adres i dowiemy się, jakie jest najbliższe skrzyżowanie. Otrzymujemy też wykazy najbliższych szpitali, posterunków policji i stacji benzynowych. Warto tu wspomnieć, że opisy POI, jakie możemy tu uzyskać, często zawierają numer telefonu, więc możemy zadzwonić np. do szpitala, zanim zdecydujemy się do niego jechać.

Poprawiono możliwości multimedialne Nuvi. Cieszy już to, że nie usunięto odtwarzacza MP3. jak stało się to w serii 200. Zostało on udoskonalony i obecnie podaje nazwę nie tylko właśnie odtwarzanego utworu, ale także dwóch kolejnych na liście. Z głównego ekranu nawigacyjnego zniknął stały przycisk, prowadzący do odtwarzacza, występujący dotychczas w panoramicznych wersjach Nuvi. Pojawia się on jedynie wtedy, gdy odtwarzacz pracuje. Najbardziej cieszy jednak to, że nadajnik FM pojawił się nie tylko w najwyższych modelach, ale jest dostępny także w Nuvi 750. W 650 go nie było. Pozwala on połączyć drogą radiową Nuvi z radiem samochodowym, dzięki czemu wszystkie dźwięki z Nuvi (komunikaty głosowe, MP3 i rozmowy telefoniczne) słyszymy przez głośniki samochodowe. Daje to nie tylko lepsza jakość dźwięku, ale i łatwiejszą kontrolę np. nad głośnością.

Obraz
© (fot. blogN)

Nuvi serii 70. są pierwszymi urządzeniami, w których preinstalowane są nowe mapy Europy, City Navigator 2008 NT. Jest to długo oczekiwany następca wersji 9 NT, obecnie jeszcze niedostępny w inny sposób. Nawet na stronie Garmina aktualną wersją jest 9, więc trudno w pełni określić, co poprawiono lub dodano. Wyrywkowe sprawdzenie ujawnia jednak, że przybyło wiele dróg i planów miast w Polsce, a także bardzo rozbudowane zostały mapy Czech i Słowacji. Oprócz City Navigatora zestaw Nuvi 750 lub 760 może zawierać dodatkową mapę Polski, GPMapę, aktualnie w wersji 2007.2. Jest ona aktualizowana cztery razy w roku i nie warto z niej rezygnować - tym bardziej, ze w zestawie z odbiornikiem kosztuje znacznie taniej niż kupowana osobno. Cena: około 1500zł

(źródło: blog N)

Luksusowo – Harman Kardon

GPS-810. to najwyższy model nawigacji firmy Harman Kardon linii guide+play, jaki właśnie wprowadzono do sprzedaży w Polsce. Elementem szczególnym wyposażenia zestawu jest bezprzewodowy dżojstik. Spełnia on funkcje kontrolera, który można zamontować w dowolnym miejscu samochodu i poprzez niego obsługiwać wszystkie funkcje nawigatora bez potrzeby sięgania ręką do ekranu.

Na wygodne podróżowanie z GPS-81. pozwala olbrzymia baza danych kartograficznych obejmująca swoim zasięgiem większość Europy ( 38 państw ). Wśród bogactwa funkcji i możliwości, jakie oferuje system nawigacyjny GPS-810 jest także wysoce praktyczne rozwiązanie umożliwiające niezakłóconą nawigację nawet w przypadku chwilowej utraty sygnału. Urządzenie prowadzi bezbłędnie do celu nawet, gdy pojazd znajduje się w tunelach lub otoczony jest wysokimi budynkami.

Obraz
© (fot. IDG)

W nawigację wbudowano zestaw głośno-mówiący z protokołem łączności bezprzewodowej Bluetooth. Ułatwia to bezpieczne prowadzenie rozmów telefonicznych podczas kierowania pojazdem. Na wyposażeniu jest także duży ekran o przekątnej 4,3 cala z funkcją automatycznego ściemniania oraz odtwarzacz multimedialny z możliwością projekcji filmów i obrazów o rozdzielczości 640x48. pikseli. Urządzenie wyświetla pliki kodowane w standardzie H.264 ( MPEG-4 AVC - Advanced Video Coding ), który to wykorzystywany jest do transmisji telewizji wysokiej rozdzielczości w wielu cyfrowych platformach satelitarnych oraz w niezwykle popularnych odtwarzaczach iPod. Listę rozwiązań przydatnych i innowacyjnych uzupełnia zintegrowany transmiter FM. Pozwala on na wykorzystanie urządzenia GPS-810 jako miniaturowego nadajnika radiowego przekazującego komunikaty głosowe nawigacji, muzykę lub ścieżkę audio zawartą w filmach do dowolnego radio-odtwarzacza samochodowego i dalej do pokładowego systemu głośnikowego. Aby zapewnić bezkompromisową
funkcjonalność i sprawnie obsługiwać olbrzymi zakres zadań, jakie powierzono GPS-810, zaopatrzono go w wydajny procesor o taktowaniu 530 MHz, wsparty pamięcią operacyjną 128 MB.

Urządzenie oferuje: pamięć wewnętrzną flash o pojemności 2GB, czytnik kart SD do 32GB, tryb wyświetlania map 2. i 3D, 17 wersji językowych komunikatów głosowych, wybór celu podróży wg ( pełnego adresu, kodu pocztowego, skrzyżowania, do centrum miasta, lub wg POI ), pamięć tras oraz czasy przejazdów ( historia ), wykluczenia na trasie ( Autostrady, Przejścia Graniczne, Drogi Gruntowe, Drogi Płatne, Drogi Wymagające Zezwolenia, Promy, Drogi o Dużym Ruchu ), odbiornik TMC, ostrzeganie o foto-radarach stacjonarnych, zaznaczono Punkty Użyteczności Publicznej. Dostawca danych - TeleAtlas Wersja aktualizacji - Q2/2007 Sugerowana cena urządzenia w sprzedaży detalicznej wynosi 1999zł.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (13)