Zadziwiająca broń. "Jantar" - rosyjski statek badawczy, który wyłączy ci internet

Czy statek do badań hydrograficznych może sparaliżować globalną łączność? Od 2015 roku rosyjski "Jantar", będący oficjalnie jednostką badawczą, wykonuje zadania w miejscach kluczowych dla międzykontynentalnej transmisji danych. Czego szuka na dnie oceanów?

Rosyjski statek oceanograficzno-badawczy "Jantar"
Rosyjski statek oceanograficzno-badawczy "Jantar"
Źródło zdjęć: © Mil.ru, Lic. CC BY 4.0
Łukasz Michalik

08.09.2021 20:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Lokalizacja przewodów telekomunikacyjnych nie jest tajemnicą. Wraz z kolejnymi rejsami "Jantara" pojawiają się spekulacje, że statek może zatrzymywać się nad nimi, by zainstalować w pobliżu aparaturę, pozwalającą na przechwytywanie przesyłanych danych lub – w razie potrzeby – zniszczenie kabli.

"Jantar" to duża jednostka o długości 108 metrów i wyporności przekraczającej 5700 ton. Oficjalnie jej zadaniem są badania hydrograficzne. Nieoficjalnie – zróżnicowane misje szpiegowskie, gdzie zadania związane z podmorskimi kablami stanowią zaledwie wycinek możliwości rosyjskiego statku.

Czego szuka statek hydrograficzny?

Statek "Jantar" był widziany m.in. w miejscach katastrof rosyjskich samolotów. Rosja wysłała go także z misja ratunkową na poszukiwania zaginionego, argentyńskiego okrętu podwodnego ARA "San Juan".

  • Rosyjski statek oceanograficzno-badawczy "Jantar"
  • Rosyjski statek oceanograficzno-badawczy "Jantar"
  • Rosyjski statek oceanograficzno-badawczy "Jantar"
  • Rosyjski statek oceanograficzno-badawczy "Jantar"
[1/4] Rosyjski statek oceanograficzno-badawczy "Jantar"Źródło zdjęć: © Mil.ru, Lic. CC BY 4.0

Jedną z bardziej tajemniczych misji "Jantara" był rejs w okolicach francuskiego portu Cherbourg. Rosyjski statek pojawił się tam na krótko przed rozpoczęciem prób najnowszego francuskiego okrętu podwodnego "Suffren".

Pojazd podwodny AS-17 "Ruś"
Pojazd podwodny AS-17 "Ruś"© Cyberneticzoo.com

"Jantar" poluje na okręt podwodny

Zdaniem ekspertów "Jantar" mógł zostawić podwodną aparaturę, której zadaniem było zarejestrowanie akustycznej sygnatury francuskiej jednostki, pozwalającej w przyszłości na wykrycie i zidentyfikowanie jej na podstawie wydawanych podczas poruszania się pod wodą dźwięków.

W sierpniu 2021 roku Jantar pojawił się także w pobliżu wybrzeży Irlandii, która wysłała okręty wojenne w celu nadzorowania działań Rosjan. Jednym z możliwych celów statku była natowska infrastruktura, ułatwiająca wykrywanie okrętów podwodnych.

Rosyjski statek badawczy "Jantar" - to warto wiedzieć

  1. "Jantar" jest pierwszą z serii trzech jednostek swojego typu. Budowa rozpoczęła się w 2010 roku. Dwa lata później statek został zwodowany, a w 2015 roku rozpoczął służbę. Okręt ma długość 108 metrów i wypiera ponad 5700 ton.
  2. Statek stanowi bazę dla specjalistycznych, podwodnych pojazdów AS-37 "Ruś" projektu 16810 i jego wersji rozwojowej "Konsul". Choć konstrukcje te zostały opracowane jeszcze w czasie Zimnej Wojny, pozwalają na załogowe misje na głębokości nawet 6 tys. metrów.
  3. Po zbudowaniu "Jantara" Rosja kontynuuje budowę statków tego typu. Obecnie trwa budowa dwóch jednostek o nazwie "Ałmaz" i "Burliliczew".
Źródło artykułu:WP Tech