UOKiK: ustawa konsumencka korzystna dla sklepów internetowych i ich klientów

Ustawa o prawach konsumenta wzmocni interesy klientów sklepów internetowych, a przedsiębiorcy zyskają na ujednoliceniu przepisów w całej Unii Europejskiej - przekonywała w piątek wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska.

UOKiK: ustawa konsumencka korzystna dla sklepów internetowych i ich klientów
Źródło zdjęć: © Maksym Yemelyanov - Fotolia.com

10.10.2014 | aktual.: 10.10.2014 14:36

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przepisy unijnej dyrektywy, wzmacniającej prawa konsumentów, zaczną obowiązywać w naszym kraju od 25 grudnia bieżącego roku.

Jak mówiła wiceprezes UOKiK podczas konferencji "Handel online w Polsce i UE w perspektywie nowej ustawy o prawach konsumenta", 56 proc. Polaków robi zakupy w sieci. Dla porównania średnia unijna to 53 proc.

Karczewska oceniła, że coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy on-line, a zmiany w prawie powinny za tym nadążać. Podkreśliła, że ważne jest odpowiednie prawo, które zabezpieczy interesy konsumentów. Istotne - jej zdaniem - jest również zaufanie do uczestników rynku - konsumenta do przedsiębiorcy, ale również przedsiębiorcy do konsumenta.

- Nowa dyrektywa konsumencka, jak również ustawa o prawach konsumenta, to milowy krok do przodu w obszarze zabezpieczenia praw konsumentów - zaznaczyła. Dodała, że obecnie tylko 57 proc. Polaków ma zaufanie do krajowego dostawcy.

- Zmiany, które wprowadza nowa ustawa konsumencka, nie są grą o sumie zerowej, gdzie jedni tracą, żeby inni mogli zyskać. Dzięki niej konsumenci sklepów internetowych otrzymują nowe prawa oraz wzmocnienie tych, które dotychczas posiadali. Natomiast przedsiębiorcy zaczną pewnie odczuwać bezpośrednie korzyści, wynikające z ujednolicenia przepisów (w całej UE) - powiedziała.

- Źródłem korzyści dla przedsiębiorców powinni być też zadowoleni, bezpieczni klienci, którzy będą skłonni skorzystać z oferty e-sklepów po raz kolejny i to nie tylko tych funkcjonujących na terenie Polski, ale i w całej Unii Europejskiej - dodała wiceprezes UOKiK.

Przygotowana w Ministerstwie Sprawiedliwości ustawa o prawach konsumenta zakłada, że jeżeli kupimy wadliwy produkt, będziemy mogli już przy pierwszej reklamacji żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Sprzedawca w takim przypadku będzie mógł jeszcze odmówić i zamiast tego zaoferować naprawę bądź wymianę. Przy ponownej reklamacji będzie już zobowiązany do oddania nam pieniędzy.

Ustawa przewiduje też m.in., że będziemy mieć 14 zamiast 10 dni na to, by bez podania przyczyny zwrócić towar kupiony na odległość - np. przez internet czy telefon. W przypadku zwrotu towaru to przedsiębiorca ma odpowiadać za koszty zakupu, czyli np. przesyłki.

Nowe prawo precyzyjnie reguluje także sposób obliczania tego terminu, w tym w sytuacji, gdy przedsiębiorca w ogóle nie poinformuje konsumenta o przysługującym mu prawie zwrotu towaru. W takim przypadku prawo odstąpienia wygaśnie dopiero po roku od upłynięcia podstawowego, 14-dniowego terminu. Obecnie dzieje się to po 3 miesiącach od wydania rzeczy.

Nowe przepisy mają też ułatwić konsumentom zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będą musieli ponieść w związku z zawieraną umową. Przedsiębiorca będzie zobowiązany do poinformowania konsumenta w jasny sposób o wszystkich kosztach, wynikających z umowy. Oznacza to dodatkowe obciążenia dla przedsiębiorców.

Unijne przepisy zakazują też pobierania zbyt wysokich dodatkowych opłat za płatność kartą kredytową i korzystanie z infolinii, jak również automatycznego doliczania kosztów dodatkowych usług, np. ubezpieczenia podróżnego przy kupowaniu biletów lotniczych on-line. Przepisy zabraniają też stosowania pułapek w ofertach on-line, które sugerują konsumentom, że produkt czy usługa są za darmo, podczas gdy w rzeczywistości są one płatne.

W marcu br. KE rozpoczęła kampanię dotyczącą praw konsumentów. Informuje mieszkańców UE o prawach im przysługujących na mocy unijnych przepisów, a także o miejscach, w których mogą uzyskać poradę. Kampania jest skierowana w szczególności do ośmiu krajów: Bułgarii, Cypru, Grecji, Włoch, Łotwy, Polski, Portugalii i Hiszpanii.

Źródło artykułu:PAP
internetunia europejskaprawa konsumenta
Komentarze (9)