Sztuczna inteligencja zastąpi nauczyciela w internecie
System sztucznej inteligencji, który zastąpi osobisty kontakt z nauczycielem podczas uczestnictwa w masowych kursach internetowych, opracowali badacze z Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii – informuje New Scientist.
28.11.2013 | aktual.: 28.11.2013 14:43
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Co tydzień dziesiątki tysięcy ludzi na świecie biorą udział w otwartych, masowych kursach internetowych. Duża część uczy się programowania –. jest to jeden z najpopularniejszych tematów tego typu kursów. Dla wielu jest to okazja do zdobycia dodatkowej wiedzy lub kwalifikacji czy rozwijania zainteresowań – najczęściej zupełnie bezpłatnie. Wadą takiego kursu jest, że żaden nauczyciel nie da rady zająć się każdym problemem swoich uczniów i indywidualnie rozwiać ich wątpliwości – uczestników jest po prostu za dużo.
Programiści z Uniwersytetu Stanforda postanowili przyczynić się do rozwiązania tego problemu. Zaprojektowali system sztucznej inteligencji, który jest w stanie pomóc tym, którzy zdecydowani się poznać tajniki programowania droga internetową. Program nazwany Codewebs przeczesuje linijki kodu zaproponowane przez studenta, analizuje je i przesyła spersonalizowane zestawienie popełnionych błędów, wskazówki dotyczące ich poprawienia oraz ogólną ocenę pracy. Tak dokładna analiza byłaby trudna dla nauczyciela-człowieka, nawet w tradycyjnej, względnie niewielkiej klasie.
Codewebs pracuje na bazie danych serwisu Coursera, jednego z największych portali oferujących otwarte kursy internetowe. Program rozbija prace domowe z programowania na małe kawałki kodu i kategoryzuje je. Każda nowa praca jest w ten sposób rozbierana na części. Pozwala to nie tylko na ocenę poprawności rozwiązania, ale także jego oryginalności.
– _ Program rozumie zadane w trakcie kursu prace niesamowicie dobrze _ – powiedział Chris Piech, jeden z twórców Codewebs. – _ Jeśli student prześle pracę domową, nie tylko dowie się, czy wykonał zadanie dobrze i podobnie jak jego rówieśnicy, ale także jeśli jego rozwiązanie wygląda na niekorzystne dla procesu uczenia się, możemy mu zwrócić na to uwagę _ –. dodał.
Sanjit Seshia z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley podkreśla, że sztuczna inteligencja może pomóc nie tylko studentom programowania. Jego studenci uczą się robotyki i budując roboty w wirtualnym laboratorium otrzymują instrukcje i komentarze od wirtualnego nauczyciela. Podobnie Piech, twórca Codewebs, stwierdził, że programowanie było oczywistym pierwszym wyborem dla wirtualnego nauczyciela, bo było na niego największe zapotrzebowanie –. na świecie brakuje ludzi, którzy mogliby tego uczyć. Piech zapowiada, że następnym krokiem będzie wirtualny nauczyciel kursów matematyki.