Francja zmodernizowała słynne myśliwce Mirage. Mogą przenosić bomby
Dzięki wprowadzonym udoskonaleniom te słynne, rozpoznawalne na pierwszy rzut oka myśliwce w układzie delta pozostaną w służbie co najmniej do czwartej dekady XXI wieku.
W bazie francuskich sił powietrznych i kosmicznych Base Aérienne (BA) 133 Nancy-Ochey odbyła się uroczystość z okazji ogłoszenia gotowości operacyjnej zmodernizowanych wielozadaniowych samolotów bojowych Mirage 2000D RMV.
Francuskie myśliwce Mirage coraz lepsze
Mirage 2000D jest członkiem rodziny samolotów wielozadaniowych Mirage 2000, które weszły do produkcji seryjnej w 1983 r. W tamtym okresie osiągnięcie pełnej wielozadaniowości w jednym płatowcu nie było jeszcze możliwe, dlatego Dassault opracował kilka wersji wyspecjalizowanych: myśliwską Mirage 2000C, szkolno-bojową Mirage 2000B, do uderzeń jądrowych Mirage 2000N i do konwencjonalnych ataków powietrze-ziemia Mirage 2000D. Te ostatni wywodzi się, z Mirage 2000N, ale nie miał możliwości przenoszenia broni jądrowej.
Załoga składa się z dwóch osób: pilota i operatora uzbrojenia. Samolot został zoptymalizowany do atakowania celów naziemnych poprzez instalację radaru Antilope 5-3D z funkcją ostrzegania przed przeszkodami terenowymi i lotem według rzeźby terenu. Ponadto samolot wyposażono w inny komputer realizujący funkcje celownicze dla uzbrojenia powietrze-ziemia oraz inne wyposażenie ułatwiające realizację misji uderzeniowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Specjalizowały się w misjach ekspedycyjnych w m.in. Afganistanie
Dzięki temu samolot może wykonywać zadania w każdych warunkach pogodowych, także na małych wysokościach. Mirage 2000D stał się koniem roboczym w misjach ekspedycyjnych francuskich sił powietrznych wykonując zadania w byłej Jugosławii, Afganistanie, Libii czy Mali.
Dostawy Mirage 2000D realizowano w latach 1995-2001. Łącznie wyprodukowano 86 egzemplarzy tej wersji, które w ciągu kolejnych lat były poddawane kolejnym modernizacjom pozwalającym sprostać zmieniającym się wymogom współczesnego pola walki. Najnowsza modernizacja nosi oznaczenie RMV (Rénovation Mi-Vie), co oznacza modernizację w połowie cyklu służby i jest odpowiednikiem angielskiego oznaczenia MLU (Mid-Life Upgrade).
Zmodernizowano 50 samolotów
Pierwotnie modernizacja miała zostać przeprowadzona w latach 2009-2014 i obejmować 71 egzemplarzy myśliwca, ale została przełożona. Do pomysłu powrócono dwa lata później w związku z opóźnieniami dostaw nowszych myśliwców Rafale. Tym razem modernizacji miało podlegać 55 Mirage 2000D, a prace miały się rozpocząć w 2018 r.
Jednak kolejne cięcia budżetowe przeprowadzone w 2017 r. ponownie wstrzymały projekt, chociaż rozwój poszczególnych komponentów i systemów trwał nadal. Pozwoliło to wreszcie ruszyć z programem modernizacji dwa lata później. Stało się to kosztem kolejnego okrojenia liczby samolotów przewidzianych do modernizacji. Ostatecznie stanęło na 50 maszynach.
Mirage mogą przenosić bomby
Pod względem uzbrojenia Mirage 2000D RMV zyskały możliwość przenoszenia bomb naprowadzanych przez nawigację satelitarną lub laserowo GBU-48 o wagomiarze 454 kg i GBU-50 o wagomiarze 907 kg. Zachowały także wcześniejszą możliwość przenoszenia bomb naprowadzanych laserowo Paveway II i Paveway III, a także pocisków manewrujących SCALP-EG.
Zdolność do samoobrony została ulepszona dzięki integracji z samolotem nowoczesnych pocisków powietrze-powietrze MBDA MICA IR w miejsce starszych Matra R550 Magic II. Mało efektowną, ale kluczową nowością jest dodanie do arsenału samolotu zasobnika strzeleckiego CC422 z działkiem DEFA 550 F3 kal. 30 mm. Do tej pory Mirage 2000D były pozbawione uzbrojenia strzeleckiego, które w wielu sytuacjach taktycznych okazuje się lepszym rozwiązaniem niż bomby czy pociski rakietowe.
Zmiany zaszły również w sensorach. Przede wszystkim samolot został zintegrowany z zasobnikiem celowniczo-obserwacyjnym TALIOS (Targeting Long-range Identification Optronic System) pozwalającym na naprowadzanie bomb korygowanych laserowo, ale mogącym służyć również do rozpoznania obrazowego. Jeden nowy zasobnik zastąpił kilka starszych zasobników o mniejszych możliwościach: ATLIS II, PDL CTS i Damocles. Drugą nowością jest zasobnik rozpoznania radiowego ASTAC przechwytujący i analizujący charakterystyki pracy radarów lądowych i systemów uzbrojenia.
Niewidoczne z zewnątrz zmiany obejmują nowy komputer misji, większe ekrany wielofunkcyjne w kabinach oraz wprowadzenie łącza wymiany danych taktycznych Link 16. Co warte podkreślenia większość prac w zakresie tworzenia nowego oprogramowania została wykonana samodzielnie przez odpowiednie komórki sił powietrznych.
Wprowadzone unowocześnienia mają pozwolić na skuteczną realizację zadań przynajmniej do 2035 r. Wtedy do służby mają zacząć wchodzić myśliwce Rafale F5, które przejmą zadania starszych Mirage’y 2000.
Twórz treści i zarabiaj na ich publikacji. Dołącz do WP Kreatora