Pomoc z drugiego końca świata. Rzadkie pojazdy dostrzeżone w Ukrainie
Japonia, mimo odległości i skomplikowanych przepisów eksportowych, zdecydowała się podarować Ukrainie ok. setkę pojazdów różnego typu i wiele sprzętu ochronnego. W grupie pojazdów znajdowały się też gąsienicowe Morooka PC-065B. Przedstawiamy, czym one są.
W Ukrainie już dostrzeżono jeden z dostarczonych przez Japonię ciągników gąsienicowych Morooka PC-065B. Mimo iż są to nieopancerzone pojazdy to pełnią bardzo ważną rolę, ponieważ ze względu na swoje dość niewielkie rozmiary i trakcję gąsienicową są zdolne dostarczyć do trzech ton ładunku w zasadzie w każde miejsce.
Drogi w Ukrainie w sektorze przyfrontowym są bacznie obserwowane przez dony, a bezdroża jesienią i wiosną zamieniają się w gigantyczne bagno zwane rasputicą zdolne unieruchomić nawet czołgi.
Tymczasem logistyka dla walczących żołnierzy musi być dostarczana, a zużycie np. amunicji przez pojedynczą haubicę czy moździerz może obejmować setki pocisków dziennie. Dostarczenie takiego wolumenu jest bardzo trudne i tutaj właśnie lekki łazik Morooka PC-065B jest na wagę złota. Podobnie ma się sprawa z dowożeniem materiałów do budowy fortyfikacji polowych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Morooka PC-065B - japoński łazik, który wjedzie wszędzie
Morooka PC-065B to wielozadaniowe pojazdy transportowe wprowadzone do służby w japońskich Siłach Samoobrony w latach 90. XX wieku, mogące przewozić ładunki do trzech ton. Są one nieopancerzone, ważą 5 ton oraz dysponują dźwigiem o udźwigu 3 ton, co znacznie ułatwia budowę fortyfikacji polowych.
Jego gumowe gąsienice zapewniają bardzo dobrą trakcję, a za napęd służy czterocylindrowy silnik diesla Komatsu S6D95L-1 o pojemności 4,9 litra. Pojazd może wjechać na wzniesienia pod kątem 30 stopni oraz jest w stanie pokonywać przeszkody o wysokości do 1 metra.