Pierwsze sztuki już są. Dzięki nim Japonia uzbroi swoje "zakazane" lotniskowce
Japonia otrzymała trzy pierwsze F-35B, które zostały rozlokowane w bazie Nyutabaru. Przedstawiamy kulisy pozyskania tych maszyn przez Japonię, która dzięki nim zyska lotnictwo morskie.
Samoloty będą tymczasowo stacjonować w bazie Newtabar a docelowo będą operować z pokładów japońskich śmigłowcowców "Izumo" i "Kaga", które w praktyce staną się lotniskowcami.
Warto zaznaczyć, że do Japonii miały przybyć cztery samoloty, ale jeden z niewiadomych względów pozostał w USA, a do końca marca 2026 roku mają przybyć kolejne cztery egzemplarze. Japonia będzie największym użytkownikiem samolotów F-35 poza USA z flotą 105 maszyn F-35A oraz 42 F-35B.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Japońskie lotniskowce udające coś innego
Japońskie okręty "Izumo" i "Kaga" zwodowane kolejno w 2013 i w 2015 roku o wyporności do 27 tys. ton zostały zaprojektowane formalnie jako niszczyciele śmigłowcowe. Mimo to zostały zaprojektowane z zawyżonymi wymaganiami w taki sposób, aby można było na nich umieścić samolot startu pionowego i lądowania.
Widać to po wielkości hangarów, wind i pokładów, które zostały stworzone z "rezerwacją na przyszłość". Warto zaznaczyć, że japońskie ministerstwo obrony usilnie twierdziło, że nie są to lotniskowce, których konstruowania Japonia wyżełka się podczas kapitulacji w 1945 roku.
Nie zmienia to jednak faktu, że "Izumo" i "Kaga" to okręty o długości 248 m i szerokości 38 m, czyli wymiarach bardzo zbliżonych do lotniskowców "Shokaku" i "Zuikaku", które zaatakowały w 1941 roku Pearl Harbour. Ponadto w 2021 roku przeprowadzono test lądowania F-35B należących do Korpusu Piechoty Morskiej USA.
F-35B - specjalny wariant samolotu do zadań specjalnych
Samolot F-35B jest przystosowanym do pionowego startu i lądowania wariantem bazującym na F-35A. Najbardziej widoczną zmianą jest dodanie za kabiną pilota wirnika nośnego oraz zastosowanie ruchomej dyszy silnika głównego zdolnej do przestawienia się o 90 stopni.
W efekcie maszyna może startować i lądować pionowo, ale kosztem zmniejszenia o 1/3 zapasu paliwa w stosunku do wersji A. Co więcej, ten wariant został także pozbawiony wbudowanego działka GAU-22/A kal. 25 mm oraz ma niższą wytrzymałość na przeciążenia (7G) w porównaniu do innych wersji. F-35B powstał jako zastępstwo dla samolotów AV-8B Harrier II.