Odnowili 90-letni polski zabytek. Dziś nie chcielibyśmy, żeby wyjechał na ulicę

To właśnie on budował drogi w okresie międzywojennym. Dziś polski zabytek odrestaurowano i w Krakowie na własne oczy można zobaczyć imponujący pojazd.

Zabytkowy pojazd ma 90 lat
Źródło zdjęć: © gddkia.gov.pl
Adam Bednarek
4

Chodzi o mający 90 lat walec drogowy. Powstał w H. Cegielskiego w Poznaniu według polskiego projektu. W okresie międzywojennym pomagał budować drogi w Polsce. Rozpoczął pracę w 1929 r. Sprawdził się też po wojnie, działał jeszcze w latach 50. Mamy więc do czynienia z naprawdę wartościowym zabytkiem o historycznym znaczeniu.

Jak pisze serwis krakow.naszemiasto.pl, za odrestaurowanie pojazdu odpowiedzialna była ekipa z Pabianic. To oni uratowali go od rdzy i zapomnienia. Z położonych koło Łodzi Pabianic odświeżony walec przetransportowano do Krakowa.

Zabytkowy walec ma ponad 6 m długości i 3,2 m wysokości. Transport takiego kolosa nie był prostą sprawą. Do Krakowa jechał na lawecie mogącej udźwignąć 15 ton. Następnie, już na miejscu, 30 tonowy dźwig ustawił go przed siedzibą GDDKiA (ul. Mogilską 25), gdzie każdy chętny będzie mógł go podziwiać. Ale jeszcze nie teraz - ze względu na remont parkingu zabytkowy pojazd zostanie pokazany na przełomie sierpnia i września.

Zobacz też: Oto król Lotniska Chopina. Zwiedziliśmy giganta, który wozi łososia do Chin

Dlaczego nie chcielibyśmy, by podobny sprzęt wyjechał obecnie na ulicę? Cóż - wówczas napędzany był węglem. W dobie problemów ze smogiem i zbyt dużym uzależnieniem się Polski od tego surowca takie rozwiązanie byłoby skrajnie nieekologiczne.

- Taki walec na 8 godzin pracy zużywał 500 litrów wody i około 300-400 kilogramów węgla. Poruszał się z prędkością do 7 kilometrów na godzinę. Ma dwucylindrowy silnik parowy, kocioł ocieplany jest deskami. Jest normalne palenisko. To był bardzo nowoczesny pojazd w tamtych czasach - powiedział Radiu Kraków Julian Sobala, właściciel firmy z Pabianic.

Koszt renowacji wyniósł 200 tys. zł.

Wybrane dla Ciebie

"To zdjęcie będzie symbolem". Nietypowa egzekucja naukowca w Iranie
"To zdjęcie będzie symbolem". Nietypowa egzekucja naukowca w Iranie
Zamachy na irańskich fizyków jądrowych. Zabijali ich nieznani sprawcy
Zamachy na irańskich fizyków jądrowych. Zabijali ich nieznani sprawcy
Izrael naśladuje Ukraińców? Potężny cios z wnętrza Iranu
Izrael naśladuje Ukraińców? Potężny cios z wnętrza Iranu
"To jest militarne arcydzieło". Analityk o uderzeniu Izraela
"To jest militarne arcydzieło". Analityk o uderzeniu Izraela
Izraelskie ataki prewencyjne. Operacje Powstający Lew, Orchard i Opera
Izraelskie ataki prewencyjne. Operacje Powstający Lew, Orchard i Opera
Sławosz i niekończąca się kwarantanna przed startem. Załoga w trybie ISS
Sławosz i niekończąca się kwarantanna przed startem. Załoga w trybie ISS
Żelazna Kopuła. Jak działa ochrona przeciwrakietowa Izraela?
Żelazna Kopuła. Jak działa ochrona przeciwrakietowa Izraela?
Brawurowy atak Izraela. Taka broń spada na Iran
Brawurowy atak Izraela. Taka broń spada na Iran
Tego samolotu nie ma nikt inny na świecie. Gwarant dominacji Izraela
Tego samolotu nie ma nikt inny na świecie. Gwarant dominacji Izraela
Atak Izraela na Iran. Co wiemy o irańskim programie atomowym?
Atak Izraela na Iran. Co wiemy o irańskim programie atomowym?
Odwet Iranu. Oto, co leciało w stronę Izraela
Odwet Iranu. Oto, co leciało w stronę Izraela
Pentagon rezygnuje z nowych AWACS-ów. Program zakupu E-7 Wedgetail skasowny
Pentagon rezygnuje z nowych AWACS-ów. Program zakupu E-7 Wedgetail skasowny