Niesamowite lodowe królestwo pod ziemią w Rosji. Zbudował je niemiecki inżynier

Niesamowite lodowe królestwo pod ziemią w Rosji. Zbudował je niemiecki inżynier

Niesamowite lodowe królestwo pod ziemią w Rosji. Zbudował je niemiecki inżynier
Źródło zdjęć: © Twitter
Arkadiusz Stando
02.02.2018 11:02, aktualizacja: 04.02.2018 11:41

Gigantyczna sieć tuneli to nie żaden park rozrywki, a działający ponad 60 lat... magazyn na ryby. Temperatura zazwyczaj nie rośnie tam powyżej -12 stopni Celsjusza. Dziś podziemny kompleks ma status zabytku.

Intrygujący zabytek jest największym na świecie tego typu magazynem zbudowanym ręcznie. Jego celem było - i nadal jest - przechowywanie złowionych ryb przed przetworzeniem oraz eksportem do Europy Zachodniej. Kiedyś ten interes przynosił spore dochody państwu radzieckiemu.

Podziemny labirynt jest wielkim triumfem niemieckiej inżynierii. Specjaliści zbudowali go w absolutnie niegościnnych warunkach. Tunele wnikają głęboko w wieczną zmarzlinę w rosyjskim Novym Porcie.

Podziemne królestwo ma ponad 7000 metrów kwadratowych. Tunele i komory zajmują większą powierzchnię niż Biały Dom. Zostały zbudowane przez robotników przymusowo zesłanych na te tereny w czasach ZSRR. Jednym z nich był główny architekt projektu, Gustav Backmann.

W wieku 30 lat, Gustav Backmann, potomek niemieckiej rodziny cesarskiej, został zesłany na tereny Novego Portu. Było to w 1942 roku, mieszkał wówczas w Leningradzie (obecnie Sankt Petersburg).

Według historyka, Andreya Ogorodnikowa, ludzie pracowali tam na trzy zmiany. Spędzili dziesięć lat dłubiąc w zmarzlinie. Zaangażowani byli wszyscy mężczyźni i kobiety. Większość prac ukończono w 1956 roku. Trzy lata po śmierci Stalina.

Obraz
© google maps

Niektóre z tuneli miały aż 140 metrów długości. Średnia temperatura wynosi tam -12 stopni Celsjusza przez cały rok. To idealne warunki do przechowywania ryb.

Niestety ten niezwykły kompleks, zwany "Merzlotnik", potrzebuje kosztownej konserwacji. Jedno z jego wejść jest zagrożone erozją brzegową. Pomimo tego, że w 2008 roku tunele otrzymały status zabytku, ale mimo to lokalne budżety nie pozwoliły na niezbędne prace remontowe.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)