Niemcy chcą dostarczać pomoc zdalnie sterowanymi pojazdami
Niemcy zaprzęgają kosmiczne technologie do pomocy potrzebującym na Ziemi. Wykorzystają zdalnie sterowane terenówki do dostarczania zapasów ludziom w sytuacjach kryzysowych.
21.10.2020 | aktual.: 01.03.2022 14:13
Niemieckie Centrum Aeronautyki (German Aerospace Center) weszło we współprace ze Światowym Programem Żywności (World Food Programme) zarządzanym przez ONZ w celu zbudowania systemów, do bezpiecznego dostarczania zapasów i pomocy w miejsca ogarnięte katastrofami naturalnymi lub konfliktami. Jednym z takich miejsc jest Sudan Południowy, który cierpi z powodu częstych powodzi.
Pierwszym projektem speców od lotów kosmicznych jest zdalnie sterowany pojazd terenowy, który ma wyręczyć kierowców w trudnym i niebezpiecznym zadaniu dostarczania pomocy. Pracownicy humanitarni, którzy niosą pomoc w rejonach dotkniętych kryzysem, są często narażeni na liczne niebezpieczeństwa. W ostatnich latach na kierowców czyhały m.in. ciężkie warunki, dzikie zwierzęta, choroby jak malaria, czy uzbrojone bojówki.
Alternatywa dla samochodów, jaką są samoloty i pomoc dostarczana z powietrza nie zawsze jest dostępna. Praca samolotów jest droga, a spalane przez nie paliwo generuje dwutlenek węgla, z którym ONZ obecnie walczy. Dlatego rozwiązaniem mają być zdalnie sterowane pojazdy, których operator będzie bezpiecznie siedział w bazie.
W celu rozwiązania tego problemu naukowcy z Niemieckiego Centrum Aeronautyki chce przerobić terenowe pojazd SHERP, aby można było nimi sterować na odległość. Te terenowe wszędołazy już sprawdziły się w pracy na rzecz Światowego Programu Żywności i udowodniły swoje możliwości transportowania zapasów w terenach dotkniętych powodziami.
SHERP-y zostały wyposażone w zestaw czujników, które pozwalają idealnie kontrolować ich położenie oraz trasę jazdy. W wypadku utraty przez pojazd połączenia z operatorem (połączenie poprzez drogę radiową) pojazdy będą musiały wykonać natychmiastowe zatrzymanie, w każdych warunkach.
Naukowcy z centrum kosmicznego świetnie nadają się do tego zadania, bo podobne wyzwania stawia przed nimi budowa łazików marsjańskich, których kontrola jest jeszcze trudniejsza przez kilkunastominutowe opóźnienie sygnału.