Naukowcy odkryli zagubioną egzoplanetę. Ukrywała się w systemie Kepler-150

Źródło zdjęć: © Yale Unicersity | Michael S. Helfenbein
Bolesław Breczko

06.04.2017 09:34, aktual.: 06.04.2017 12:10

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Nowo odkryta egzoplaneta jest częścią systemu zauważonego przez Kosmiczny Teleskop Keplera, który nosi mało oryginalną nazwę "Kepler-150". System ten składa się z podobnie mało oryginalnie nazwanych planet: Kepler-150 b, c, d oraz e. Kepler-150 f znajduje się dalej od pozostałych planet i jej sygnał był słabo widzialny.

Planetę udało się odkryć astronomom z Uniwersytetu Yale. Dane pochodzące z oddalonego o 3 tys. lat świetlnych systemu Kepler-150 poddali ponownej obróbce. Użyli do tego nowego algorytmu, który bierze pod uwagę dane z Keplera, sygnały znanych już planet oraz gwiazd i na tej podstawie pozwala wyselekcjonować sygnał niepasujący do żadnego z opisanych wcześniej ciał niebieskich. Dzięki temu naukowcy określili obecność planety oraz jej orbitę z dokładnością do 99,998 proc.

Pełne okrążenie gwiazdy zajmuje planecie Kepler-150 f 637 dni. Czyli znacznie dłużej niż odkrytym kilka lat wcześniej pozostałym planetom systemu Kepler-150, co dodatkowo wpłynęło na trudność obserwacji.

- Udało nam się to tylko dzięki naszej nowej technice modelowania i odsiewania sygnałów znanych planet – powiedział szef zespołu odpowiedzialnego za odkrycie Keplera-150 f, Joseph Smith. – Planeta kryła się dosłownie w lesie innych planet – dodał naukowiec.