Trwa ładowanie...
d4dvbx3

Naukowcy mogli odkryć kształt pierwszych białek, które zapoczątkowały życie

Badacze poprzez wykorzystanie modelowania komputerowego, zasymulowali konfigurację cząsteczek sprzed 3,5 mld lat. W ten sposób znaleźli zarys tego, co może być wspólnym przodkiem współczesnych enzymów.
Czy tak wyglądał przodek współczesnych enzymów?
Czy tak wyglądał przodek współczesnych enzymów? (Rutgers University)
d4dvbx3

W badaniu naukowcy przeanalizowali i porównali istniejące struktury białek 3D, aby sprawdzić, czy mogą ustalić ich wspólnego przodka.

Naukowcy oszacowali podobieństwa między fałdami białek - kształtami, które łańcuchy aminokwasów przyjmują w trzech wymiarach - aby znaleźć model topologiczny tego, jak mogły wyglądać cząsteczki białek, zanim stały się bardziej złożone i zróżnicowane miliardy lat później.

Czytaj też: Koronawirus nie jest dzisiaj największym zagrożeniem? Tak stwierdzili naukowcy w raporcie ONZ

Małe, proste peptydy?

Badacze odkryli, że dwie powtarzające się fałdy były kluczowe dla pochodzenia badanego metabolizmu. Według nich te fałdy prawdopodobnie miały wspólnego przodka, który ewoluował, aby ułatwić przenoszenie elektronów i katalizę.

– Przypuszczamy, że pierwsze białka były małymi, prostymi peptydami (białkami o bardzo krótkich łańcuchach) – powiedział dla portalu "Cosmos" Vikas Nanda, biolog molekuralny i jeden z członków zespołu badaczy.

Oczywiście naukowcy przyznają, że ich podejście do modelowania, oparte na porównaniu topologii białek, jest w stanie wykazać jedynie hipotetyczny kształt białka.

Bądź z nami na bieżąco