Kolejne zwycięstwo Gripena. Pokonał F-16 i Rafale
Szwedzki samolot wielozadaniowy JAS39 Gripen kontynuuje dobrą passę. Zaledwie kilka tygodni po zwycięstwie w Tajlandii, która zdecydowała się na dokupienie kolejnych 12 egzemplarzy, Gripen E został wybrany także przez Peru. W walce o peruwiańskie zamówienie szwedzka maszyna pokonała konkurentów z Europy i Stanów Zjednoczonych.
Peru kupi 24 nowe samoloty Gripen E za 3,5 mld dolarów. O peruwiańskie zamówienie rywalizowały samoloty F-16 Block 70, Rafale F4 i Gripen E, a o zwycięstwie tego ostatniego przesądziły krótszy harmonogram dostaw i znacznie niższe koszty jednostkowe.
Według serwisu Global Defese Corp francuska oferta wyceniała samoloty Rafale na 240 mln dol., za F-16 żądano 75-100 mln, podczas gdy Gripeny zaoferowano za maksymalnie 90 mln dol. Pozostała część kwoty kontraktu to w ich przypadku pakiet logistyczny.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Co Sławosz Uznański-Wiśniewski będzie robił na ISS?
Niezależnie od ceny i zalet samych samolotów, jednym z czynników, które mogły przesądzić o wyborze Gripenów jest gotowość Szwecji do transferu technologii. Jak zauważa serwis Defence 24, dzięki elastyczności Szwecji w tej kwestii nabywca Gripenów zyskuje nie tylko samoloty, ale także samodzielne zdolności do ich bieżącego serwisu i remontów.
To kolejne zwycięstwo Gripenów E (i ich dwumiejscowej wersji Gripen F) w walce o zagraniczne zamówienie. W kwietniu 2025 r. na zakup 24 egzemplarzy zdecydowała się Kolumbia, a w czerwcu 12 Gripenów E dokupiła - do kupionych wcześniej 12 Gripenów C/D - Tajlandia. Co najmniej dwa pierwsze samoloty mają zostać dostarczone do Peru w bardzo krótkim czasie – do 23 lipca 2026 r.
JAS39 Gripen E/F
JAS39 Gripen E/F to nowa wersja szwedzkiego samolotu wielozadaniowego. Choć przypomina wyglądem poprzednią wersję, została - w porównaniu z wariantem C/D - poważnie zmodyfikowana.
Płatowiec Gripena E jest nieco większy, samolot jest napędzany innym silnikiem (General Electric F414G – jak w samolotach F/A-18 E/F czy KF-21 Boramae), a masa startowa samolotu może być o dwie tony większa. Nowy wariant jest szybszy, ma większy zasięg, a do tego został wyposażony w zaawansowane systemy awioniczne i radar.
Choć płatowiec nie został zoptymalizowany pod względem trudnowykrywalności, mocnym atutem Gripena E ma być - według jego twórców - elektroniczny stealth, czyli trudnowykrywalność osiągana nie poprzez kształt i pokrycie płatowca, ale za pomocą systemów walki radioelektronicznej.