Hakerzy atakują linie lotnicze. Te już szykują inteligentne systemy obronne

Hakerzy atakują linie lotnicze. Te już szykują inteligentne systemy obronne

Hakerzy atakują linie lotnicze. Te już szykują inteligentne systemy obronne
Źródło zdjęć: © Pixabay
Konrad Siwik
01.02.2022 16:40, aktualizacja: 04.02.2022 12:40

W ciągu roku liczba ataków na linie lotnicze wzrosła o 530 proc. – informuje europejska agencja Eurocontrol. Motywem cyberprzestępców są względy finansowe, a co trzeci atak kończy się utratą poufnych danych.

Cyberataki w ciągu ostatnich dziesięciu lat wielokrotnie i bardzo dotkliwie dotykały infrastrukturę powietrzną. Najbardziej znane, wskazywane przez ekspertów przypadki to ataki w Polsce, Szwecji, na Ukrainie, a ostatnio w Azji i USA.

Dane Eurocontrol pokazują, że cyberprzestępcy celują w linie lotnicze, które stały się w zeszłym roku celem 61 proc. wszystkich wykrytych cyberataków w lotnictwie. Straty wynikające tylko z fałszowania stron WWW linii lotniczych wynoszą rocznie 1 miliard dolarów. Dodając do tego kradzież danych, oszustwa związane z kartami, oszustwa związane z milami lotniczymi, phishing, fałszywe faktury i nie tylko, wysokość strat liczona jest w dziesiątkach miliardów dolarów rocznie.

Eurocontrol wzywa branżę do przygotowania systemów na nadchodzące cyberzagrożenia. Agencja wezwała wszystkie strony zaangażowane w branżę lotniczą do przyjęcia – w miarę nasilania się cyberataków na lotnictwo – wspólnego planu budowy systemu odporności cybernetycznej.

Polska wyznaczyła już ramy czasowe na wprowadzenie takiego systemu ochrony systemów lotniczych i narodowego przewoźnika – LOT. Jak czytamy w dokumencie Ministerstwa Infrastruktury "Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030" konieczne jest zbudowanie takich struktur cyberbezpieczeństwa podsektora lotniczego, które pozwolą na akumulację strukturalnie i systemowo powiązanych kompetencji i możliwości działań ochronnych, ściśle dopasowanych do potrzeb lotnictwa.

– Większość procesów linii lotniczych przeszła w tryb online, takich jak rezerwacje, dane klientów lotniczych, obsługa klienta, dokumentacja biletów pasażerskich itp. Będąc podmiotami globalnymi, linie lotnicze stale łączą się z wieloma organizacjami na całym świecie, takimi jak agencje podróży, spedytorzy, służby celne, systemy lotniskowe. A do złamania całego systemu potrzebny jest jeden wrażliwy element – mówi dyrektor wykonawczy Check Point Software Technologies Poland Wojciech Głażewski.

Według ekspertów główne luki mogą pojawiać się w sieciach naziemnych połączonych z samolotami. Za ich pomocą przesyłane są lub pobierane informacje związane z lotami. Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) zwraca uwagę, że systemy te są mniej bezpieczne niż te zainstalowane w samolocie.

Istnieje obawa, że pewnego dnia terroryści, klikając w laptopa, będą mogli rozbijać samoloty lub sprawić, że znikną z ekranów radarów – ostrzegają eksperci ds. bezpieczeństwa.

EASA wezwała do "poważnego traktowania cyberzagrożeń" poprzez uruchomienie wspólnej strategii. Zagrożenia te skłaniają firmy lotnicze do inwestowania w oprogramowanie do cyberbezpieczeństwa. W połowie stycznia 2022 r. duża, międzynarodowa linia lotnicza, obsługująca prawie tysiąc lotów dziennie, podpisała znaczącą umowę z firmą Darktrace na wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji (AI) do obrony przed cyberatakami. Uważa się, że inne duże linie lotnicze pójdą w jej ślady.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)