Ewakuacja kolosa. Po starcie z Kijowa Rusłan odleciał w stronę Polski
Linie lotnicze Antonov Airlines ewakuowały z Ukrainy jeden z największych samolotów świata, jakim jest transportowy An-124-100 Rusłan. Maszyna wystartowała z Kijowa, po czym z wyłączonym transponderem skierowała się w kierunku Polski.
Niecodzienny widok obserwowali 11 lipca mieszkańcy Kijowa. Mimo zamkniętej nad Ukrainą przestrzeni powietrznej, nad miastem pojawił się jeden z największych samolotów świata - An-124-100 Rusłan. Należąca do Antonov Airlines maszyna wylądowała w 2021 roku na lotnisku w Światoszynie, przy którym mieści się fabryka lotnicza Antonowa.
Samolot trafił do niej na remont, a prace kontynuowano pomimo rosyjskiej pełnoskalowej agresji z 24 lutego 2022 roku. Po zakończeniu remontu, z obawy przed rosyjskimi atakami, podjęto decyzję o ewakuacji wielkiej maszyny. Nad terytorium Ukrainy Rusłan leciał z wyłączonym transponderem, kierując się w stronę Polski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Doświadczanie wydarzeń muzycznych w XXI w. | Historie Jutra
Z uruchomionym systemem identyfikacji samolot przeleciał nad południową Polską, wzdłuż osi Rzeszów - Wrocław, a następnie wylądował na niemieckim lotnisku Lipsk Halle, gdzie mieści się, przeniesiona z lotniska Hostomel, baza linii Antonov Airlines. Ewakuowany egzemplarz Rusłana miał wiele szczęścia - przetrwał ponad trzy lata wojny, czego nie można powiedzieć o jego większym krewniaku – zbudowanym na bazie konstrukcji Rusłana samolocie An-225 Mrija, który został zniszczony przez Rosjan w lutym 2022 r.
Samolot transportowy An-124 Rusłan
An-124 Rusłan to ciężki, czterosilnikowy samolot transportowy o rozpiętości skrzydeł 70 m i długości kadłuba 69 m. Masa startowa maszyny przekracza 390 ton, a samolot może zabrać ładunek o masie do 120 ton (w praktyce więcej - w rekordowym locie było to 171 ton).
Ważną cechą maszyny jest jej samowystarczalność - załadunek może odbywać się wprost z płyty lotniska, bez dodatkowych ramp. Rusłan ma także agregaty, pozwalające na samodzielne uruchomienie silników bez potrzeby korzystania z zewnętrznej infrastruktury. Od 1985 roku wyprodukowano ponad 50 egzemplarzy, z czego siedem eksploatują ukraińskie linie Antonov Airlines.