Badania: nauka z podkastami zdecydowanie bardziej skuteczna
Jak pokazały ostatnie badania, studenci którzy przy sporządzaniu notatek korzystają z podkastów ( internetowych publikacji dźwiękowych lub filmowych ) dużo lepiej wypadają na egzaminach niż ich koledzy słuchający wykładów jedynie w tradycyjnej formie. I choć autorka tego eksperymentu daleka jest od chęci zastąpienia zwykłego sposobu nauczania odsłuchiwaniem wykładów przez Internet, to otrzymane wyniki świadczyć mogą o ogromnym znaczeniu nagrań dźwiękowych w skuteczności uczenia się.
Jak pokazały ostatnie badania, studenci którzy przy sporządzaniu notatek korzystają z podkastów (internetowych publikacji dźwiękowych lub filmowych) dużo lepiej wypadają na egzaminach niż ich koledzy słuchający wykładów jedynie w tradycyjnej formie. I choć autorka tego eksperymentu daleka jest od chęci zastąpienia zwykłego sposobu nauczania odsłuchiwaniem wykładów przez Internet, to otrzymane wyniki świadczyć mogą o ogromnym znaczeniu nagrań dźwiękowych w skuteczności uczenia się.
Badania przeprowadzone przez Dani McKinney, psychologa z Uniwersytetu Stanowego w Nowym Jorku, pokazują że studenci korzystający z podkastów wypadają w testach lepiej niż ich koledzy słuchający wykładów jedynie w tradycyjnej formie.
W eksperymencie wzięło udział 6. studentów. Wszyscy uczestnicy musieli wysłuchać wykładu z psychologii. Następnie badanych podzielono na dwie grupy. Pierwsza otrzymała wydrukowane slajdy, drugiej zaś udostępniono wykład w formie nagrania dźwiękowego. Wszyscy badani mogli sporządzać notatki wedle własnych potrzeb.
Okazało się, że osoby które otrzymały wykład w formie pliku audio uzyskały istotnie wyższe wyniki (71%) od tych korzystających jedynie z wydrukowanych materiałów (62%). Najlepiej wypadli Ci studenci, którzy pomimo słuchania nagrań w formie dźwiękowej zdecydowali się również na sporządzenie pisemnych notatek (77%).
McKinney przyznała jednak, że podkasty nie są w stanie zastąpić tradycyjnej formy nauczania. Zdaniem badaczki, ich rola powinna się raczej ograniczać jedynie do funkcji pomocy naukowej ( w przypadku nieobecności na wykładach czy niezrozumienia pewnej części materiału ).