Badania: gry mają skutki podobne do narkotyków i alkoholu
Zabawa w brutalne gry wideo może być tak samo niebezpieczna dla młodych odbiorców jak zażywanie narkotyków lub nadmierne spożywanie alkoholu. Analiza naukowców z Brigham Young University dowodzi, że ten rodzaj rozrywki może prowadzić do pogorszenia relacji społecznych i zmniejszenia poziomu samooceny. Wyniki badań zostały opublikowane w internetowym wydaniu pisma naukowego "Journal of Youth and Adolescence".
06.02.2009 | aktual.: 09.02.2009 08:50
Naukowcy z Brigham Young University przeprowadzili długookresowe (roczne) badanie, które uwzględniło 81. studentów szkół wyższych w Stanach Zjednoczonych: 500 kobiet i 313 mężczyzn. Analiza, która uwzględniała m.in. aktywność studentów w internecie oraz korzystanie przez nich z gier wideo, miała ostatecznie ustalić stopień powiązania takich kategorii jak: gatunek gry, częstotliwość grania oraz sposób obsługi Internetu, z sytuacją społeczną każdego z badanych.
Wyniki badań wskazują, że niezależnie od płci korzystanie z brutalnych gier wideo jest widocznie skorelowane z częstym piciem alkoholu, zażywaniem narkotyków, niższą samooceną i większą liczbą partnerów seksualnych.
"To nie oznacza, że każda osoba, która gra w gry wideo ma niska samoocenę, lub w ten sposób doprowadzi siebie do zażywania narkotyków. Przeciwnie, wyniki te jedynie wskazują, że gry wideo są powiązane z sytuacją społeczną gracza" - powiedziała profesor Laura M. Padilla-Walkera z Brigham Young University w Provo (stan Utah).
Wyniki badań wykazały również wiele różnic między mężczyznami i kobietami w korzystaniu z sieci. Mężczyźni chętniej przeglądają strony internetowe w poszukiwaniu informacji, rozrywki i pornografii. Natomiast kobiety zazwyczaj ograniczają się do sprawdzania poczty e-mail czy zakupów.
Padilla-Walkera widzi w tych wynikach punkt wyjścia dla przyszłych badań. Kolejne analizy skutków gier wideo i korzystania z Internetu powinny zwiększyć wiedzę na temat ochrony zdrowia i prawidłowego rozwoju młodzieży.
Wyniki badań zostały opublikowane w piśmie naukowym "Journal of Youth and Adolescence".