Zamień Black Friday 2020 na Green Friday. Marki odzieżowe chcą zatroszczyć się o środowisko

Zamień Black Friday 2020 na Green Friday. Marki odzieżowe chcą zatroszczyć się o środowisko19.11.2020 11:55
Firmy odzieżowe coraz częściej bojkotują Black Friday
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Szał zakupowy, który nierozerwalnie związany jest z Black Friday może mieć katastrofalne skutki dla środowiska, jeśli podchodzimy do zakupów emocjonalnie i bezrefleksyjnie. Walczyć o zmianę nawyków chcą marki odzieżowe, które zachęcają do bardziej rozważnych zakupów.

Branża odzieżowa nie jest za często kojarzona z walką o środowisko. Zwłaszcza biorąc pod uwagę często niską jakość ubrać i to jak szybko zmieniają się kolekcje w sklepach. Mogłoby się wydawać, że nadchodzące wyprzedaże z okazji Black Friday 2020 to doskonała okazja dla producentów, by zmaksymalizować zyski. Jednak coraz więcej marek chce zmienić podejście klientów i zachęca do rozważnych zakupów. 

Black Friday 2020

Z powodu trwającej pandemii koronawirusa Black Friday 2020 ma inny charakter niż w poprzednich latach. Większość sklepów musiała rozpocząć wyprzedaże w internecie, co sprawiło, że zamiast jednego dnia (czy weekend), promocje potrwają cały listopad. Już teraz wiele sklepów rozpoczęła akcje Black November. 

Jednak jak wynika z raportu opublikowanego Deloitte, obniżki cen z okazji Czarnego Piątku w Polsce są raczej symboliczne, a część produktów nawet drożeje. Nie powstrzymuje to jednak wielu z nas przed robieniem nie zawsze przemyślanych zakupów i pod wpływem emocji wkładać do koszyka rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebujemy. 

To niestety ma swoje konsekwencje nie tylko dla naszego portfela, ale również dla środowiska. Masowa produkcja, setki tysięcy przedmiotów, które nie nadają się do powtórnego przetworzenia, wykorzystane ogromne zasoby wody i energii to kwestie, nad którymi nie zastanawiamy się w czasie wyprzedaży.

Green Friday zamiast Czarnego Piątku

Coraz więcej organizacji nagłaśnia problemy, jakie niosą ze sobą Black Friday i nadchodzący po nim Cyber Monday. Jedną z nich jest Fashion Revolution, który od kilku lat prowadzi kampanię mającą na celu zwiększenie świadomości konsumentów, ucząc m.in. jak ograniczyć ilość kupowanych ubrań czy dodatków oraz, jak robić to świadomie. 

Do takich akcji dołączają producenci odzieży oraz influenerzy, którzy coraz częściej zamiast Czarnego Piątku i Cyfrowego Poniedziałku promują Green Friday i White Monday. Zachęcają do kupowania jakościowych ubrań, sięgania po odzież z drugiego obiegu czy ucząc, jak dbać o te rzeczy, by służyły nam jak najdłużej. 

Zobacz też: Tłumy w sklepach. Przyszłość galerii handlowych dalej stoi pod znakiem zapytania [Wideo]

Akcję Green Friday zapoczątkowała hiszpańska agencja El Hervidero de Ideas, która wspiera organizacje ekologiczne oraz zwraca uwagę na to, że mamy prawo wymagać, by nasza odzież była produkowana z poszanowaniem dla drugiego człowieka oraz dbałością o środowisko. Inne akcje tego typu, np. Green Week organizują także polskie firmy.

- To właśnie wyprzedaże i przeceny, między innymi, przyczyniają się do tego, że branża odzieżowa tak szkodzi środowisku, generując tony toksycznych odpadów - tłumaczy Joanna Kołodziejczak, założycielka marki Love On The Snow - Kupujemy na zasadzie odruchu, nie zawsze w przemyślany sposób. I nie zawsze to, czego naprawdę potrzebujemy. 

Tego typu podejście zdaje się reprezentować coraz więcej firm, także tych niezwiązanych z modą. O konieczności ochrony środowiska przypomina w swoich akcjach promocyjnych m.in. IKEA czy Apple. Bez względu na to, czy jest to jedynie chwyt marketingowy, czy faktycznie troska przyrodę, nie ulega wątpliwości, że nie tylko w Black Friday, ale i każdego dnia powinniśmy podejmować decyzje zakupowe rozsądnie i częściej powstrzymywać się od kupowania pod wpływem emocji.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.