Samoloty Super Étendard dla Ukrainy. To pogromcy brytyjskiej floty z wojny o Falklandy
Argentyna chce przekazać Ukrainie samoloty myśliwsko-szturmowe Super Étendard. Choć są to maszyny wycofane z użytku, mają ważną dla Ukrainy zdolność: są zintegrowane z pociskami przeciwokrętowymi AM-39 Exocet. Swoją skuteczność potwierdziły przed laty w wojnie o Falklandy.
Jak informuje argentyński serwis Infobae, władze Argentyny rozpoczęły – w porozumieniu ze Stanami Zjednoczonymi i Francją – starania o przekazanie Ukrainie pięciu samolotów Super Étendard.
Inicjatywa jest utrudniona i wymaga międzynarodowej współpracy ze względu na brytyjskie embargo, wprowadzone podczas wojny o Falklandy w 1982 roku.
Sprawdzam smartphone POCO
Aby samoloty, które Argentyna wycofała przed rokiem ze służby ponownie nadawały się do użytku, konieczne jest m.in. uzupełnienie ładunków pirotechnicznych, odpowiedzialnych za działanie foteli wyrzucanych.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Wynika to z faktu, że są zintegrowane z francuskim uzbrojeniem precyzyjnym, a także z pociskami przeciwokrętowymi AM-39 Exocet.
Super Étendard, filar francuskiego lotnictwa pokładowego
Dassault Super Étendard to francuski samolot pokładowy, opracowany jako maszyna myśliwsko-szturmowa (z naciskiem na tę drugą funkcję). Został zaprojektowany w latach 60. w celu zastąpienia maszyn Dassault Étendard, które od lat 50. służyły we francuskim lotnictwie pokładowym.
Samoloty Super Étendard zaczęły wchodzić do służby pod koniec lat 70., a z czasem zostały zmodernizowane w celu dostosowania do przenoszenia broni jądrowej, a także precyzyjnej broni powietrze-ziemia (AS-30) i pocisków przeciokrętowych. Francja wycofała je w 2016 roku.
Samolot Dassault Super Étendard – dane techniczne
Super Étendard ma 14,3 metra długości i 9,6 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa samoloty sięga 12 ton, z czego 2,1 tony przypada na uzbrojenie, przenoszone na sześciu węzłach podwieszeń. Samolot jest ponadto uzbrojony w dwa stałe, 30-mm działka DEFA.
Super Étendard ma zasięg do 1,8 tys. km, który można zwiększyć za pomocą dodatkowych zbiorników albo tankowania w locie. Prędkość maksymalna nieznacznie przekracza 1200 km/h, a pułap 13,7 km.
Bojowy sukces Super Étendardów
Samoloty Super Étendard mają za sobą ważny sukces. Podczas wojny o Falklandy, mimo brytyjskiej przewagi, lotnictwo Argentyny wyposażone w te właśnie maszyny zadało Brytyjczykom poważne straty.
Super Étendardy zdołały zaatakować brytyjski niszczyciel rakietowy HMS Sheffield pociskami przeciwokrętowymi AM-39 Exocet. Choć w okręt trafił tylko jeden z dwóch wystrzelonych pocisków, w którym prawdopodobnie nie detonowała głowica, energia trafienia i zapas niewykorzystanego przez rakietę paliwa były na tyle duże, że HMS Sheffield został ciężko uszkodzony.
Zginęło i odniosło rany kilkudziesięciu brytyjskich marynarzy, a niszczyciel na skutek pożaru – mimo podejmowanych prób ratowania okrętu - zatonął. W podobny sposób argentyńskie Super Étendardy zatopiły brytyjski statek transportowy Atlantic Conveyor.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski