Szwedzi zwiększają mobilność wojska. Przyjrzeli się wojnie w Ukrainie

Szwedzi zwiększają mobilność wojska. Przyjrzeli się wojnie w Ukrainie29.03.2024 11:19
Czołg M1A2 Abrams na promie złożonym z czterech pojazdów M3
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

General Dynamics European Land Systems (GDELS) podpisał umowę na zestawy przeprawowe dla szwedzkich sił zbrojnych. Urząd do spraw zamówień materiałów obronnych kupi za 35 mln euro dziewięć systemów M3. Są to jedne z najnowocześniejszych systemów przeprawowych w NATO. Wyjaśniamy ich możliwości.

Jest to już trzecie szwedzkie zamówienie na M3, chociaż pierwsze pojazdy nie zostały jeszcze dostarczone. Pierwszy kontrakt podpisano w 2022 r. Doświadczenia wyniesione z obserwowania konfliktu na Ukrainie spowodowały, że Szwedzi zdecydowali się na zwiększenie zamówienia. Pierwsze dostawy mają być zrealizowane jesienią tego roku, a łącznie do 2027 roku ma być dostarczonych 25 pojazdów. Jest to największe zamówienie na M3 w ostatnich latach od jakiegokolwiek raju i dzięki temu Szwecja otrzymała preferencyjne warunki dostawy.

– Możliwość skorzystania z tej opcji kontraktowej to bardzo dobra wiadomość. Dzięki temu nasze oddziały będą mogły być zaopatrywane przez szybki do zbudowania system łączności, a nie tylko przez jeden most. Uda nam się to zrealizować znacznie szybciej niż zakładaliśmy – powiedział przedstawiciel urzędu do spraw zamówień materiałów obronnych Jonas Lotsne.

Rozładunek czołgów Leclerc i Leopard 2 z promu M3, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS
Rozładunek czołgów Leclerc i Leopard 2 z promu M3
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

Most pływający M3 został skonstruowany przez niemieckie przedsiębiorstwo Eisenwerke Kaiserslautern, ale obecnie jest produkowany przez amerykański koncern GDELS. M3 to amfibia na podwoziu kołowym. Na lądzie porusza się jak ciężarówka. Napędzany jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 298 kW, co pozwala na rozpędzenie się na drodze do 80 km/h. Dla polepszenia właściwości manewrowych obie osie są skrętne, a dodatkowo pojazd ma zdalnie sterowany system zmiany ciśnienia w oponach dzięki czemu może dostosować się do rodzaju nawierzchni. W wodzie napęd zapewniają dwa pędniki strugowodne. W zależności od warunków hydrologicznych w wodzie M3 może się rozpędzić do 14 km/h. Załogę stanowi dwóch żołnierzy.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Xiaomi 14: Bardzo próbowałem, ale nie wyszło

W czasie przeprawy M3 może być wykorzystany na dwa sposoby. Cztery wozu tego typu mogą się połączyć tworząc prom o nośności MLC 85 według wojskowej klasy obciążeń. MLC (Military Load Classification) to jeden ze standardów NATO, w którym każdy obiekt mostowy ma przydzieloną odpowiednią nośność. Również każdy pojazd wojskowy ma przydzielone odpowiednie oznaczenia MLC w przybliżeniu odpowiadające jego masie w tonach krótkich. Tona krótka jest anglosaską jednostką miary stosowaną głównie w USA i ma wartość 907 kg czyli 2000 funtów. Klasyfikacja MLC 85 oznacza, że prom może przewozić nawet najcięższe wozy pancerne NATO w tym czołgi Leopard 2, M1A2 Abrams czy Challenger 2.

Cztery wozy M3 tworzą jeden prom o nośności MLC 85, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS
Cztery wozy M3 tworzą jeden prom o nośności MLC 85
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | MACIEJ_HYPS

M3 może być również wykorzystany jako most pontonowy. W takim zastosowaniu pojazdy są ze sobą łączone rampami, które tworzą przęsła. Dzięki wysokiej automatyzacji i dużej mobilności w wodzie zbudowanie stumetrowego mostu zajmuje jedynie około 15 minut. W 2016 r. w czasie przeprowadzonych w Polsce ćwiczeń "Anakonda" 8 wozów brytyjskich i 22 niemieckie zbudowały najdłuższy w historii M3 most pływający o długości 350 m. Budowa tej przeprawy przez Wisłę zajęła saperom jedynie 35 minut. Po raz kolejny M3 – tym razem w roli promów – można było zobaczyć na manewrach "Dragon-24", kiedy przewoziły przez Wisłę czołgi Leclerc, Abrams, Leopard 2, bwp Bradley i inne wozy bojowe.

M3 manewrujące na Wiśle przed połączeniem się w jeden most, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Hypś
M3 manewrujące na Wiśle przed połączeniem się w jeden most
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Hypś

M3 zadebiutowały bojowo w 2003 r. w czasie wojny w Iraku. Pojazdy należące do 28. Pułku Inżynieryjnego brytyjskich wojsk lądowych zbudowały przeprawę przez kanał Shatt Al-Basrah łączący Eufrat z portem Khor Al-Zubayr i dalej z Zatoką Perską. Utworzenie przeprawy umożliwiło Brytyjczykom szybkie natarcie w kierunku Basry.

350-metrowy most na Wiśle złożony z 30 wozów M3, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Hypś
350-metrowy most na Wiśle złożony z 30 wozów M3
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Hypś

Szwecja jest poprzecinana licznymi rzekami i strumieniami ułatwiającymi obronę, ale w razie zniszczenia przez przeciwnika stałych mostów, tworzących również liczne przeszkody dla logistyki wojsk broniących się. Z tego względu posiadanie przez Szwedów licznych systemów przeprawowych jest niezbędne dla zachowania mobilności wojsk i utrzymania systemu logistycznego.

Wóz M3 w położeniu złożonym do poruszania się po drogach, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Hypś
Wóz M3 w położeniu złożonym do poruszania się po drogach
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Hypś
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.