Nowe samoloty do szkolenia greckich pilotów. Takie same jak polskie

Nowe samoloty do szkolenia greckich pilotów. Takie same jak polskie30.05.2023 14:50
M-346 włoskich sił powietrznych
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Greckie siły powietrzne odebrały pierwsze dwa samoloty szkolenia zaawansowanego M-346 Master. Zamówienie dotyczy dostarczenia dziesięciu samolotów tego typu, które będą stanowiły podstawowy element tworzonego w Grecji nowego systemu szkolenia pilotów wojskowych.

Pierwsze dwa M-346 zostały dostarczone do bazy sił powietrznych w Kalamacie. To właśnie tam powstaje szkoła lotnicza International Flight Training Centre (IFTC). Model budowy i funkcjonowania szkoły jest ciekawy i nietypowy, bowiem jej powstanie opiera się na umowie międzyrządowej zawartej między Grecją i Izraelem w 2021 roku.

Za powstanie i funkcjonowanie szkoły odpowiada izraelski Elbit Systems. Jak wspomniano jej podstawę będzie stanowiło dziesięć samolotów szkolno-treningowych Leonardo M-346, takich samych, jak do szkolenia swoich pilotów wykorzystuje Izrael. Izraelczycy dostarczą również symulatory lotu i zapewnią pełnię wsparcia logistycznego, a także zmodernizują greckie samoloty szkolenia podstawowego T-6 Texan II.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić notebook Asus Zenbook S 13?

Grecka szkoła będzie wzorowana na izraelskim systemie szkolenia, którego rdzeń stanowi baza Hatzerim. Dzięki temu, że oba kraje używają identycznych samolotów do szkolenia podstawowego, przeniesienie sprawdzonych rozwiązań z jednego kraju do drugiego będzie dużo łatwiejsze. Izraelskie ministerstwo obrony nie wyklucza, że w przyszłości grecka i izraelska szkoła pilotów mogą nawiązać jakiś rodzaj bliższej współpracy.

To długoterminowa inwestycja, która przyniesie korzyści zarówno Izraelowi jak i Grecji Utworzone zostaną setki miejsc pracy w obu państwach, a całość będzie promować stabilność w regionie Morza Śródziemnego. W ostatnim czasie relacje wojskowe pomiędzy naszymi państwami się zacieśniają i mam nadzieję na ich dalsze pogłębianie w przyszłości.

Benny Ganc

izraelski minister obrony, wypowiedź z 2021 roku

Do tej chwili w bazie Kalamata ukończono budowę pierwszego budynku, w którym będzie prowadzone szkolenie. Zamówione symulatory i inne wyposażenie szkoleniowe ma być zainstalowane do końca czerwca. Można się spodziewać, że naziemna część kompleksu również będzie wzorowana na rozwiązaniach izraelskich. Tam kompleks składa się z kilku symulatorów połączonych w sieć, co umożliwia bezpieczne trenowanie lotów w formacji. Realistyczne odwzorowanie warunków lotu daje uczniom możliwość ćwiczenia procedur awaryjnych na poziomie zaawansowanym i umożliwia symulowanie skomplikowanych scenariuszy dla jednego bądź grupy pilotów.

Salut wodny na przywitanie dwóch pierwszych M-346 w Grecji, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Elbit Systems
Salut wodny na przywitanie dwóch pierwszych M-346 w Grecji
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Elbit Systems

Nowe potrzeby szkoleniowe

Grecy potrzebują nowych samolotów szkolno-treningowych ze względu na modernizację całości własnych sił powietrznych. W tej chwili greccy kandydaci na pilotów szkolą się na samolotach T-2E Buckeye z lat sześćdziesiątych. Pierwsza maszyna tego typu wzniosła się w powietrze nawet wcześniej niż polska Iskra. Najstarsze greckie egzemplarze T-2E latają już od pięćdziesięciu lat.

Te samoloty w żadnym stopniu nie spełniają wymogów oczekiwanych od samolotu mającego przygotować do latania i walki na myśliwcach czwartej i piątej generacji. A takich Grecy będą mieli coraz więcej. Obecnie są w trakcie modernizacji swoich F-16 do wersji F-16V oraz są w trakcie odbierania francuskich myśliwców wielozadaniowych Rafale. W dalszej kolejności Grecy mają zamiar kupić myśliwce piątej generacji F-35. Nowe samoloty o znacznie większych możliwościach, a nierzadko też o innej filozofii prowadzenia walki wymagają także nowego podejścia do szkolenia. We współczesnym samolocie bojowym głównym zadaniem pilota nie jest samo sterowanie samolotem, ale obsługa wszystkich sensorów i systemów uzbrojenia w nim zainstalowanych. Stąd w M-346 jest zaimplementowany system symulowania różnego rodzaju sensorów, w tym radaru i typów uzbrojenia.

M-346 Master

Leonardo M-346 Master jest jednym z najpopularniejszych współczesnych samolotów szkolno-treningowych. Znalazł się w uzbrojeniu sił powietrznych Włoch, Polski, Izraela, Singapuru, Kataru i Grecji. Ponadto wersja uzbrojona, ale zachowująca wszystkie zdolności do prowadzenia szkolenia, M-346FA została kupiona przez lotnictwo Azerbejdżanu. Do tej pory wyprodukowano około 90 samolotów tego typu.

M-346 są na wyposażeniu sił powietrznych Włoch, Izraela, Polski, Singapuru, Kataru i Grecji, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
M-346 są na wyposażeniu sił powietrznych Włoch, Izraela, Polski, Singapuru, Kataru i Grecji
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Koncern Leonardo powstał z połączenia kilku włoskich firm branży lotniczej i czerpie z ich doświadczenia sięgającego czasów jeszcze przed drugą wojną światową. Pierwszym szkolnym samolotem odrzutowym był opracowany w końcówce lat pięćdziesiątych Aermacchi MB-326, który został wyprodukowany w liczbie aż 761 egzemplarzy. Po nim był MB-339, który do dzisiaj znajduje się w służbie Włoch i kilku innych państw. M-346 jest wynikiem doświadczeń wyniesionych z produkcji poprzednich modeli i odpowiedzią na zapotrzebowania na zaawansowany samolot szkolny przygotowujący pilotów do służby na wielozadaniowych samolotach bojowych produkowanych w latach dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych. Pierwszy egzemplarz w standardzie produkcyjnym został powstał w 2008 roku.

Samolot ma klasyczną konstrukcję półskorupową. Został zbudowany w układzie średniopłata, głównie z wykorzystaniem duraluminium i stali tytanowej. Piloci zajmują miejsca w układzie tandem, a umieszczony z tyłu fotel instruktora jest zainstalowany z przewyższeniem dla zapewnienia lepszego pola obserwacji. Obaj piloci mają fotele katapultowe Martin-Baker Mk.16D klasy 0-0.Oznacza to, że możliwe jest bezpieczne katapultowanie z samolotu stojącego na ziemi. Ponadto samolot ma pokładową wytwornicę tlenu, a na wszelki wypadek piloci mają również osobiste butle tlenowe.

M-346 włoskich sił powietrznych, Źródło zdjęć: © Licencjodawca
M-346 włoskich sił powietrznych
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Napęd stanowią dwa silniki Honeywell F124-GA-200 o ciągu 27,8 kN każdy. Samolot nie jest wyposażony w dopalacze. Formalnie nie jest samolotem naddźwiękowym, ale w czasie prób, w nurkowaniu osiągnął prędkość Mach 1,15. Pracą silników kieruje cyfrowy układ sterowania FADEC. System sterowania samolotem został skonstruowany w układzie HOTAS (ręce na drążku i przepustnicy). Łączna pojemność zbiorników paliwa wynosi 2500 litrów, a po podwieszeniu trzech dodatkowych zbiorników wzrasta do 4400 litrów. Z dodatkowymi zbiornikami paliwa samolot ma zasięg 2800 km. Prędkość maksymalna wynosi 1060 km/h, a pułap praktyczny sięga 13700 m.

Wyposażenie awioniczne obejmuje system nawigacyjny GPS ze zintegrowaną nawigacją bezwładnościową Honeywell H-764G, odbiornik nawigacyjny TACAN Thales AN-490, system ILS do lądowania bez widoczności ziemi Rockwell Collins VIR-432, dwie radiostacje Selex RT-700-1 i transponder M-425. Radiostacje umożliwiają wymianę informacji taktycznych w ramach Tactical Data Link i komunikację szyfrowaną w standardzie Have Quick II. W każdej kabinie znajdują się trzy wyświetlacze wielofunkcyjne, a w przedniej kabinie jest zainstalowany również wyświetlacz HUD.

Użytkownikiem M-346 są również Siły Powietrzne RP, Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Hypś
Użytkownikiem M-346 są również Siły Powietrzne RP
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Maciej Hypś

Z punktu widzenia przeznaczenia samolotu, czyli szkolenia młodych pilotów, kluczowym elementem wyposażenia jest system symulacji taktycznej ETTS (Embedded Tactical Training Simulation). Pozwala on na komputerowe symulowanie przeciwnika oraz pokładowych systemów uzbrojenia. Dzięki niemu na odpowiednich ekranach w kabinie, a także na wyświetlaczu HUD i na celowniku nahełmowym widać symbole przeciwnika zobrazowane w taki sposób, jakby był wykryty przez radar pokładowy lub zasobnik celowniczy, których też w rzeczywistości nie ma. System ten umożliwia również wirtualne użycie uzbrojenia, w tym pocisków powietrze–powietrze AIM-9L, AIM-9X, AIM-120, bomb kierowanych JDAM i Paveway, pocisków powietrze–ziemia AGM-65G Maverick, AGM-88 HARM czy AGM-84 Harpoon.

Polska użytkuje 16 samolotów M-346 nazwanych u nas Bielik. Pierwszych osiem samolotów zamówiono w 2014 roku, następnie w marcu 2018 roku zamówiono cztery kolejne maszyny, jednocześnie umowa zawierała opcję na kolejne cztery egzemplarze. Z tej opcji skorzystano w 2018 roku, a dostawy wszystkich egzemplarzy zakończono w grudniu 2022 roku. Wszystkie samoloty są wykorzystywane przez 4. Skrzydło lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

Maciej Hypś

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.