Polacy rekordzistami. Pierwszy kraj na świecie ze 100 proc. akceptacją dla transakcji zbliżeniowych

Polacy rekordzistami. Pierwszy kraj na świecie ze 100 proc. akceptacją dla transakcji zbliżeniowych28.01.2019 15:05
Źródło zdjęć: © Fotolia | ratmaner

Już niemal wszystkie terminale płatnicze w kraju obsługują transakcje zbliżeniowe. Według szacunków Visa, Polska będzie pierwszym państwem na świecie, w którym to możliwe.

- W najbliższych tygodniach Polska stanie się pierwszym krajem na świecie, w którym zbliżeniowo będzie można zapłacić w każdym fizycznym punkcie sprzedaży – mówi Jakub Kiwior, dyrektor generalny Visa w Polsce i na Węgrzech.

Obecnie 99,9 proc. terminali płatniczych używanych w Polsce obsługuje płatności zbliżeniowe. Jesteśmy rekordzistami pod tym względem. Równie wysokie wyniki osiągają inne państwa Europy Środkowo-Wschodniej (Czechy, Słowacja, Węgry), ale to u nas ten odsetek jest tak wysoki.

Płatności zbliżeniowe są u nas niezwykle popularne, ale też bezpieczne. Dane Europejskiego Banku Centralnego plasują Polskę w ścisłej czołówce krajów o najniższym udziale transakcji oszukańczych w całym obszarze SEPA.

Zobacz też: Wzdłuż Ściany Wschodniej - wyprawa z północy na południe Polski na pokładzie Škody Kodiaq 4x4

Ze statystyk wynika, że prawie 85 proc. transakcji bezgotówkowych to właśnie płatności zbliżeniowe. Coraz częściej płacimy nie kartą, a telefonem. Już niemal 90 proc. polskich konsumentów - spośród tych, którzy dokonali płatności zbliżeniowej - sądzi, że w ciągu trzech lat zapłaci smartfonem.

- Płatności zbliżeniowe otworzyły Polaków na nowe, innowacyjne metody płacenia. Kolejnym etapem będzie upowszechnienie się płatności mobilnych, które już teraz zyskują coraz większe uznanie konsumentów - przewiduje Jakub Kiwior, Visa.

Wynik Polski wydaje się sympatyczną ciekawostką, ale nowe upodobania Polaków mają duży wpływ. Wystarczy przekroczyć zachodnią granicę, aby cofnąć się w czasie. Podczas gdy dla nas normą jest, że w najmniejszym osiedlowym sklepiku zapłacimy za drobne zakupy kartą, Niemcy ciągle polegają na gotówce. Zwiedzając kraj zachodnich sąsiadów możemy być w szoku. Różnica jest kolosalna - to my uczymy Niemców nowych technologii.

"Niemcy nie lubią kart płatniczych i nie mają pojęcia, co to jest PayPass. Nazwa zbliżeniowych technologii jest dla nich jak botaniczny termin, nikt nie miał pojęcia, gdy pytałem o możliwość zapłaty w ten sposób. Nie pomagało też używanie innych słów i pokazywanie, którym wskazywałem wyraźnie na płatność zbliżeniową. Ale najbardziej w pamięć zapadł mi jeden człowiek. Dzięki mnie pierwszy raz w życiu widział płatność zbliżeniową telefonem. Oczywiście, to nie jest jeszcze powszechny sposób płatności każdy ma prawo się zdziwić. Ale facet był w moim wieku, a zareagował mniej więcej tak, jak sędziwy już człowiek, który nie można się nadziwić, że w kilka sekund można przesłać komuś zdjęcie MMS-em - pisał Barnaba Siegel w tekście "Technologiczny skansen. Niemcy srogo przeczołgały mnie za chęć płacenia telefonem".

Według Europejskiego Banku Centralnego, aż 80 procent płatności bezpośrednich jest w Niemczech realizowanych za pomocą gotówki. Dla porównania, w sąsiedniej Holandii jest to już tylko 45 procent - z kolei takie dane cytował Mateusz Madejski, zwracając uwagę na to, że Niemcy boją się nowych technologii.

Polacy uwielbiają nowe możliwości płatnicze. Szkoda, że niektórzy technologiczni giganci zauważyli to tak późno. Wprawdzie Apple Pay jest już w Polsce od jakiegoś czasu, ale na start usługi czekaliśmy zdecydowanie zbyt długo.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.