Pepsi – czołowa potęga militarna świata. Mieli nawet okręty podwodne

Pepsi – czołowa potęga militarna świata. Mieli nawet okręty podwodne18.01.2021 13:34
Źródło zdjęć: © Mil.ru, Lic. CC BY 4.0

Po co firmie, produkującej słodzone napoje, potężna flota wojenna? Połączenie marki Pepsi z okrętami wojennymi może wydawać się niecodzienne, jednak to właśnie amerykański koncern przeszedł do historii jako militarna potęga. Pod względem siły floty był nawet w światowej czołówce.

Skąd w ogóle zainteresowanie Pepsi – jednego z symboli Zachodu - Związkiem Radzieckim? Anegdota każe nam cofnąć się aż do roku 1959. Zimna wojna trwała wówczas w najlepsze, ale weszła w tamtym czasie w fazę krótkotrwałego odprężenia. Jego przejawem były m.in. narodowe wystawy – Rosjanie w Nowym Jorku i Amerykanie w Moskwie przygotowali ekspozycje, prezentujące osiągnięcia obu państw.

Obie wystawy były tłumnie odwiedzane, w tym przez przedstawicieli najwyższych władz. W amerykańskiej ekspozycji znalazło się również miejsce dla koncernu Pepsico. Jego ówczesny szef marketingu, Donald M. Kendall, trafnie podejrzewał, że gdy w pobliżu znajdzie się przywódca ZSRR – Chruszczow – warto będzie podsunąć spragnionemu człowiekowi szklankę zimnej Pepsi.

Rzekomo to właśnie wówczas przywódca Sowietów zakochał się w smaku Pepsi. Przychylność Chruszczowa otworzyła przed firmą możliwość ekspansji na zamkniętym dla zachodnich koncernów rynku, choć na pierwszą oficjalnie sprzedaną w ZSRR butelkę firma musiała poczekać jeszcze kilkanaście lat.

Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Źródło zdjęć: © Domena publiczna

Przywódca ZSRR, Nikita Chruszczow, z kubkiem Pepsi w dłoni

Wódka za Pepsi

Po latach nie sposób stwierdzić, ile w tej opowieści prawdy a ile zgrabnej anegdoty, jednak w 1972 roku koncern Pepsico podpisał pionierską umowę z sowieckimi władzami. Na jej mocy firma mogła wejść na rynek ZSRR i otworzyć na terenie tego kraju fabryki. A ponieważ radzieckie ruble były w międzynarodowych rozliczeniach bez wartości, rozliczano się barterem – Rosjanie płacili dostawami wódki Stolicznaja.

W latach 80. Rosjanie wypijali – jak twierdzi m.in. Washington Post – miliard "porcji" (niestety, o nieustalonej objętości) Pepsi rocznie. Problem polegał na tym, że w tym samym czasie prowadzili krwawą wojnę w Afganistanie. A ponieważ zachodni konsumenci nie mieli zamiaru mieć krwi na rękach i kupować trunku, kojarzonego z opresyjnym reżimem, sprzedaż trunku znacząco spadła.

Redukcja floty

Co robić w sytuacji, gdy Rosjanie chcą Pepsi, ale nie mają jak za nią zapłacić? Z pomocą przyszło następujące pod koniec Zimnej wojny rozbrojenie, gdy czołowe mocarstwa dogadywały się w kwestii redukcji arsenałów.

Związek Radziecki wycofywał wówczas ze służby znaczną liczbę okrętów wojennych, więc pojawił się pomysł, aby zamiast niechcianej wódki zaoferować koncernowi Pepsico… jednostki z redukowanej floty. Czyli w praktyce surowce, jak choćby stal.

Źródło zdjęć: © Domrena publiczna
Źródło zdjęć: © Domrena publiczna

Butelki Pepsi przeznaczone na rosyjski rynek

Flota Pepsi

Koncern zgodził się na takie warunki. W rezultacie w 1989 roku Pepsico stało się właścicielem krążownika, niszczyciela i fregaty oraz 17 okrętów podwodnych. W tamtym czasie oznaczało to, że Pepsi jest 20. potęgą morską świata. Pod względem floty podwodnej rezultat był jeszcze bardziej spektakularny – producent napojów dysponował 6. flotą podwodną na świecie.

Co więcej, już rok później morska potęga Pepsi wzrosła jeszcze bardziej – w ramach kolejnego etapu rozliczeń Rosjanie przekazali bowiem kilka tankowców i zbiornikowców.

Rzecz jasna takie porównania to przede wszystkim żart – mają sens wyłącznie, gdy liczone są poszczególne sztuki, bez szacowania faktycznej zdolności bojowej, która w przypadku przeznaczonych do złomowania okrętów była zerowa. Pływające składowiska surowców miały jednak niebagatelną wartość 3 mld dolarów, co w krytycznym momencie pozwoliło utrzymać dostawy Pepsi na radziecki rynek.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.