Omylny jak bloger. 8 na 9 nie jest wiarygodnych, potwierdzają badania

Omylny jak bloger. 8 na 9 nie jest wiarygodnych, potwierdzają badania06.05.2019 13:18
Źródło zdjęć: © iStock.com

Influencerzy są plagą mediów społecznościowych. Każdy chce teraz zostać liderem opinii i przełożyć liczbę "followersów" na kontrakty reklamowe. Jednak chęć bycia znanym nie idzie w parze z wysokim poziomem merytorycznym, co udowodniły niedawne badania.

Badacze z Uniwersytetu Glasgow postanowili sprawdzić posty dziewięciu najpopularniejszych blogerów. Każdy z nich musiał mieć minimum 80 tys. obserwujących, przynajmniej jeden profil w mediach społecznościowych i wykazując stałą aktywność na swoim blogu. Pod uwagę wzięto wpisy opublikowane między majem a czerwcem 2018 roku.

Efekt badań nie jest zaskakujący. Tylko jeden z dziewięciu badanych influencerów dostarczał sprawdzone, dokładne i rzetelne informacje. Pod uwagę wzięto 12 kryteriów, wśród których najważniejsze było korzystanie z rzetelnych i transparentnych źródeł naukowych. Do uznania za wiarygodnego blogera potrzebne było osiągnięcie pułapu 70 proc. z wszystkich kryteriów. Dodatkowo sprawdzono 10 przepisów, które umieszczano na stronach, pod kątem składników i wartości odżywczych.

Najlepsze porady publikował bloger z wykształceniem dietetycznym, którego wynik wyniósł 75 proc. Najniższy wynik, 25 proc., należy do influencera bez wykształcenia dietetycznego. We wnioskach badacze zaznaczali, że blogi influencerów nie są i nie powinny być wiarygodnym źródłem informacji co do zarządzania wagą.

Ich zdaniem, popularność i wpływ na media społecznościowe oraz rosnąca epidemia otyłości w Wielkiej Brytanii wymuszają konieczność zmian. Każda z osób, która publikuje dietetyczne porady w sieci, powinna opierać swoje wywody na podstawie źródeł naukowych oraz odpowiednich kryteriów medycznych. Obecnie, kiedy dietetycznych blogerów jest na pęczki, może to być niemal niemożliwe.

- Blogerzy będą bronić swojego prawa do swobody wypowiedzi, ale publikowanie bezwartościowych porad jest nie do wybronienia – zauważa Tam Fry z Narodowego Forum Otyłości.

Cóż, nie chodzi o to, by być wiarygodnym. Wystarczy tylko popularność. Sława jest znacznie bardziej intratna, przynajmniej na krótką metę.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.