Spędzasz dużo czasu przed telewizorem? Twój mózg może ucierpieć

Spędzasz dużo czasu przed telewizorem? Twój mózg może ucierpieć20.05.2021 21:48
Źródło zdjęć: © pixabay.com

Najnowsze badania wykazały, że spędzanie długich godzin przed telewizorem w wieku średnim może być szkodliwe dla naszego mózgu w późniejszych latach. Chodzi m.in. o pogorszenie się funkcji poznawczych oraz zmniejszenie objętości istoty szarej.

Trzy badania wykazały, że osoby, spędzające umiarkowaną lub dużą ilość czasu przed telewizorem, doświadczyły pogorszenia się funkcji poznawczych oraz zmniejszenia istoty szarej w wieku 70 i 80 lat w porównaniu do osób, które spędzały mniejszą ilość czasu przed odbiornikami TV.

Rola istoty szarej w mózgu

Badania zostały przedstawione na łamach serwisu Live Science, który przypomina, że istota szara jest odpowiedzialna za wiele funkcji mózgu. Chodzi tutaj przede wszystkim o kontrolowanie wzroku, słuchu, pracy mięśni, a także podejmowanie decyzji. Dlatego zmniejszenie objętości istoty szarej jest utożsamiane z ogólnym pogorszeniem zdolności poznawczych człowieka. 

Naukowcy w swoich analizach oglądanie telewizji potraktowali jako "zamiennik" siedzącego trybu życia lub czasu spędzanego w pozycji siedzącej. Takie zachowania już wcześniej zostały powiązane z ryzykiem pojawienia się licznych chorób np. raka, cukrzycy, a nawet przedwczesnej śmierci.

- Z naszych ustaleń wynika, że ​​oglądanie telewizji ma związek z funkcjami poznawczymi i objętością istoty szarej po uwzględnieniu aktywności fizycznej, co sugeruje, że ten siedzący tryb życia może stwarzać wyjątkowe ryzyko w odniesieniu do mózgu i zdrowia poznawczego - zaznaczył Ryan Dougherty z Hopkins Bloomberg School of Public Health w Baltimore, autor jednego z badań.

Jak możemy przeczytać na łamach Live Science, oglądanie telewizji może stwarzać szczególne ryzyko, ponieważ jest to zachowanie pasywne, które nie wymaga dużej stymulacji poznawczej. Sprawa wygląda inaczej w przypadku siedzącego trybu życia, któremu towarzyszy aktywność stymulująca mózg i funkcje poznawcze np. czytanie książek, rozwiązywanie krzyżówek czy granie w różnego rodzaju gry.

W dwóch z uwzględnionych badań wykorzystano dane z Atherosclerosis Risk In Communities Neurocognitive Study (ARIC-NCS), których gromadzenie rozpoczęto w połowie lat 80. XX wśród osób w wieku od 45 do 64 lat. Badanie zostało powtórzone w latach 90. Jego uczestnicy byli pytani o ilość czasu spędzanego przed telewizorem i proszeni o wypełnianie testów. Naukowcy skorzystali również ze skanów MRI mózgu, aby znaleźć potencjalne zmiany w narządzie, w tym zmiany objętości istoty szarej. Okazało się, że osoby częściej oglądające telewizję miały o 7 proc. mniejszą objętość istoty szarej po 15 latach od osób, której spędzały mniej czasu przed odbiornikami TV.

W trzecim badaniu, prowadzonym przez Ryana Dougherty, wykorzystano dane z analiz Coronary Artery Risk Development in Young Adults Study, które również rozpoczęło się w połowie lat 80. Uczestniczyło w nim 600 osób w wieku około 30 lat, a ich zdrowie i nawyki eksperci obserwowali przez dwie dekady. Naukowcy również skorzystali z prostych testów i skanów MRI. Wyniki badania potwierdziły, że częstsze oglądanie telewizji było związane z mniejszą objętością istoty szarej. Naukowcy obliczyli, że każdy godzinny wzrost średniego czasu oglądania telewizji w ciągu dnia, wiązał się ze zmniejszeniem objętości istoty szarej o 0,5 proc.

Pomimo tego, że badania wykazały związek istniejący pomiędzy oglądaniem telewizji a pogorszeniem funkcji poznawczych i mniejszą objętością istoty szarej w późniejszym wieku, nie są jednoznacznym dowodem na to, że nadmierne oglądanie telewizji rzeczywiście odpowiada za takie skutki. Konieczne jest przeprowadzenie kolejnych eksperymentów, które uwzględnią obiektywne miary siedzącego i aktywnego trybu życia, aby zidentyfikować wszelkie różnice oraz potencjalne czynniki ryzyka.

Zobacz też: Palmy wyrosły z nasion sprzed 2000 lat. To pierwszy taki przypadek

Źródło artykułu:WP Tech
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.