Oglądasz telewizję? To może oznaczać, że dbasz o planetę

Oglądasz telewizję? To może oznaczać, że dbasz o planetę17.02.2023 12:02
Oglądanie telewizji może mieć pozytywny wpływ na ekologię
Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Spędzanie przed telewizorem długich godzin nie zawsze jest bezcelowe. Poza wymiarem rozrywkowym i edukacyjnym niesie to ze sobą też pozytywny wpływ na planetę. Takie są wnioski badania przeprowadzonego przez zespół dr Joanny Kacprzyk.

Wielu roślinom na Ziemi grozi wyginięcie. W opublikowanym na łamach "Annals of Botany" opracowaniu zespół dr Kacprzyk stwierdził, że chodzi nawet o 40 proc. wszystkich gatunków. Istotny w ich kontekście jest fakt, że to właśnie roślinność jest jednym z kluczowych elementów utrzymujących przyszłość ludzkości na planecie. Jak się jednak okazuje – zaangażowaniem w dbałość o ekologię może być nawet oglądanie telewizji.

Ludzie nie zdają sobie sprawy z istnienia wielu roślin

Badanie przeprowadzone przez dr Joannę Kacprzyk z University College w Dublinie jest swego rodzaju rozszerzeniem obserwacji dotyczących wpływu oglądania telewizji na rozpoznawanie różnych gatunków zwierząt. Do tej pory dowiedziono, że "przyrodnicze filmy dokumentalne mogą wpływać na postrzeganie gatunków zwierząt i wzmacnianie więzi z naturą" - informują naukowcy.

Podobnie jest w przypadku roślinności, co potwierdził eksperyment przeprowadzony podczas emisji programu "The Green Planet" na BBC w Wielkiej Brytanii. Do seansu przed telewizorami zasiadło ok. 5 mln ludzi, którzy w trakcie nadawania mieli okazję podziwiać mnóstwo nieznanych im dotąd roślin (naukowcy mówią o tzw. ślepocie roślin, czyli lekceważeniu i braku świadomości, jak rozbudowana jest botanika), o których ochronie, występowaniu i użyteczności w przyrodzie opowiadał David Attenborough.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić laptop MacBook Pro 14 (2023)?

Wystarczył jeden program o roślinach, aby ludzie zainteresowali się botaniką

Naukowcy z zespołu dr Kacprzyk zapisywali każdy rodzaj rośliny, który pojawił się w programie BBC. Następnie sprawdzali liczbę wyszukiwań każdego z tych gatunków w internecie (Trendy Google oraz Wikipedia). Badanie potwierdziło, że emisja "The Green Planet" przyczyniła się do istotnego wzrostu zainteresowania w internecie roślinnością, o której opowiadano w telewizji.

Zobacz fragment programu The Green Planet od BBC

W ciągu tygodnia po wyświetleniu programu na Wikipedii odnotowano ponad 30-procentowy wzrost ruchu na stronach, które dotyczyły gatunków roślin, o których opowiadał Attenborough. Podobny wynik (28,1 proc.) dotyczył też wyszukiwań w Google, gdzie widzowie postanowili zasięgnąć więcej informacji dotyczących świata botaniki. "Nasze wyniki sugerują, że ludzie uznali niektóre gatunki roślin za szczególnie urzekające. To może być wykorzystane do promowania ochrony środowiska" – informuje główna autorka badania.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.