Niesprawne bojowe wozy piechoty Puma. Nierozwiązany problem Bundeswehry

Niesprawne bojowe wozy piechoty Puma. Nierozwiązany problem Bundeswehry25.04.2024 20:23
Bojowy wóz piechoty Puma
Źródło zdjęć: © Krauss-Maffei Wegmann

Wozy bojowe Puma, które miały zastąpić w Bundeswehrze stare, gąsienicowe pojazdy Marder 1, są nękane przez liczne usterki. Na skutek tego niemieckie wojska zmechanizowane, mimo upływającego czasu, wciąż nie dysponują docelowym, nowoczesnym pojazdem bojowym. Tym razem zawiniły gaśnice.

Po ponad roku od ostatniej afery, związanej z ujawnieniem niesprawności niemieckich bojowych wozów piechoty Puma, Bundeswehra nadal nie ma do dyspozycji docelowej, zmodernizowanej wersji pojazdu, pozbawionej wykrytych wcześniej usterek.

Po problemach z bronią czy układem elektrycznym wykryto kolejny drobiazg negatywnie wpływający na gotowość niemieckiego sprzętu. Są nim ręczne gaśnice, wchodzące w skład wyposażenia pojazdów.

Jak informuje Defence 24, gdy przed rokiem wykryto w Pumach usterkę, skutkującą zapalaniem się okablowania, obok automatycznych systemów przeciwpożarowych użyto także ręcznych gaśnic. Pozwoliło to na stwierdzenie, że użyty w nich środek gaśniczy powoduje uszkodzenia wyposażenia elektronicznego.

Rozwiązaniem tego problemu jest dostarczenie gaśnic halonowych. Te nie mogą jednak zostać użyte ze względu na normy prawne, ograniczające wykorzystanie środków o szkodliwym wpływie na środowisko.

W rezultacie z powodu drobnego problemu, jakim jest typ zastosowanych gaśnic, Bundeswehra wciąż nie może doczekać się zaplanowanych na koniec 2023 roku 15 w pełni sprawnych pojazdów Puma w wersji Puma S1 (z wyprodukowanych 350 egzemplarzy).

Problemy z Pumą

Puma to niemiecki bojowy wóz piechoty nowej generacji, uzbrojony w 30-milimetrową armatę i wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike. Dostawy pierwszych egzemplarzy rozpoczęły się w 2009 roku, a w 2015 roku pojazd oficjalnie wszedł do służby. Mimo upływu czasu Pumy wciąż są trapione różnymi drobnymi, ale ograniczającymi ich użycie usterkami.

Pojazdy tego typu charakteryzują się bardzo dobrą ochroną trzyosobowej załogi i sześcioosobowego desantu. Przełożyło się to na ich wysoką masę, wahającą się – w zależności od wariantu opancerzenia, od 31 do 43 ton.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.