Netflix i Spotify do opodatkowania. Za wszystko zapłacą użytkownicy?

Netflix i Spotify do opodatkowania. Za wszystko zapłacą użytkownicy?04.02.2020 10:26
Źródło zdjęć: © iStock.com

Wiele krajów planuje ukrócić wolność serwisów streamingowych i odpowiednio je opodatkować. Podatek może dotknąć przede wszystkim serwisów VOD, ale nie tylko. Polska rozważa takie działanie, a koszty najprawdopodobniej spadną na użytkowników.

Francja, Włochy, Czechy to tylko nieliczne kraje, które postanowiły opodatkować usługi cyfrowe, takie jak strumieniowanie muzyki czy filmów. Polska również rozważa podjęcie tych kroków, ale na razie władze wstrzymują się z decyzję i czekają na ruch Unii Europejskiej.

Jednak część krajów wspólnoty zdecydowała się nie czekać, czego przykładem są Włochy. Po opodatkowaniu takich gigantów jak Apple, Amazon, Facebook czy Google, Włosi odnotowali dodatkowo ponad 5,5 mld euro przychodu do budżetu państwa. Teraz władze planują rozszerzyć przepisy, opodatkowując serwisy streamingowe, jak Netflix czy Spotify.

Francuzi poszli o krok dalej i nałożyli 3 proc. podatek od rocznych dochodów na usługi cyfrowe, w tym streaming. Według szacunków może do wnieść do budżetu ok. 400 mln euro rocznie. Przepisy zostały wprowadzone w zeszłym roku, ale pod naciskiem władz USA, rząd Francji rozważa zawieszenie poboru podatku.

Jednak do wprowadzenia podatku cyfrowego przymierzają się też inne państwa, w tym Wielka Brytania, Hiszpania, Kanada i USA. Eksperci zauważają kilka problematycznych kwestii, w tym sposobu naliczania podatku, jego wysokość oraz wybór podmiotów, które miałyby zostać nim objęte.

Zobacz też: Podatek cyfrowy i uregulowanie Facebooka. Minister ujawnia plany

– Pamiętajmy o tym, iż platformy streamingowe różnią się modelem biznesowym. Przykładowo w przypadku Spotify możemy skorzystać z opcji bezpłatnej, której już np. Netflix nie oferuje - zauważa Dagmara Plata-Alf, ekspertka ds. marketingu internetowego z Akademii L. Koźmińskiego w rozmowę z Rzeczpospolitą .

Różne modele biznesowe, źródła przychodów czy koszty prowadzenia działalności (np. Netflix tworzy własne produkcje mające wymiar kulturowy) uniemożliwiają zdaniem ekspertów ujednolicenie pobierania podatku od usług cyfrowych. Na Netfliksie nie uświadczymy reklam, podczas gdy Spotify, Player czy iPla umożliwiają bezpłatne korzystanie z serwisów przy wyświetlaniu reklam. To pozwala dywersyfikować przychody, dzięki czemu ceny abonamentów mogą być bardziej elastyczne.

Z kolei Lucyna Koba, dyrektor rozwoju biznesu w firmie Gemius porusza jeszcze jedną kwestię. Opodatkowanie usług przesyłania strumieniowego będzie wiązało się prawdopodobnie z podwyższeniem kosztów usług. Ciężko uwierzyć, by firmy takie jak Netflix zrezygnowały z poziomu swoich dochodów, co oznacza, że koszty podatków zostaną przerzucone na użytkowników.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.