Mi-24 – ciężki śmigłowiec bojowy. Dla załóg - "latający czołg", dla wrogów - "diabelski rydwan"

Mi-24 – ciężki śmigłowiec bojowy. Dla załóg - "latający czołg", dla wrogów - "diabelski rydwan"06.03.2021 08:34
Śmigłowiec Mi-24
Źródło zdjęć: © Russian Planes, Igor Dvurekov, Lic. CC BY-SA 3.0

Śmigłowce szturmowe to od lat niespełnione marzenie polskich wojskowych. Ich rolę w polskim wojsku od lat 80. pełnią coraz bardziej przestarzałe maszyny Mi-24 – ciężkie śmigłowce bojowe, do których przylgnęło określenie "latający czołg". Co potrafią?

Mi-24 (w terminologii NATO: Hind) to ciężki śmigłowiec bojowy zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Michaiła Mila. Oblatana w 1969 roku maszyna może pełnić rolę śmigłowca szturmowego, wsparcia, a także śmigłowca transportowego. Jest to możliwe dzięki przedziałowi transportowemu, mieszczącemu do 8 żołnierzy. Uzbrojenie Mi-24 stanowią karabiny maszynowe, pociski niekierowane, kierowane pociski przeciwpancerne a nawet bomby.

Mi-24 – historia powstania

Maszyna powstała jako efekt zmian, wprowadzanych w Armii Czerwonej w latach 60. Zainicjował je rozwój technologii, zwłaszcza przeciwpancernych pocisków kierowanych, a także doświadczenia wynikające z walk na Bliskim Wschodzie i południowo-wschodniej Azji.

Na ich podstawie Związek Radziecki jako pierwsze państwo świata podjął próbę umieszczenia swoich żołnierzy piechoty nie – jak dotychczas – w transporterach opancerzonych, ale w bojowych wozach piechoty, zdolnych do towarzyszenia nacierającym czołgom ma polu bitwy.

W porównaniu z transporterami czy zwykłymi ciężarówkami były to pojazdy cięższe, lepiej uzbrojone i zapewniające żołnierzom efektywniejszą ochronę. Ich zadaniem było nie tylko dowiezienie żołnierzy w pobliże rejonu walk, ale – co było nowością – transport bezpośrednio na polu bitwy, a po spieszeniu desantu zapewnienie mu wsparcia.

Według takich założeń powstał pierwszy masowo produkowany bojowy wóz piechoty – BWP 1 (ros. BMP 1). Ale co to ma wspólnego ze śmigłowcami? Podobną rolę – tylko w powietrzu – miał spełnić projektowany w latach 60. śmigłowiec Mi-24.

Mi-24 - geneza

Śmigłowiec Mi-8 to odległy protoplasta Mi-24, Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, Radomil talk , Lic. CC BY-SA 3.0
Śmigłowiec Mi-8 to odległy protoplasta Mi-24
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, Radomil talk , Lic. CC BY-SA 3.0

Odległym przodkiem Mi-24 jest śmigłowiec Mi-8. Projektując Mi-24 konstruktorzy wykorzystali część podzespołów z już istniejącego śmigłowca transportowego, w tym część układu napędowego, silniki i śmigło ogonowe.

Mi-24 - rozwój konstrukcji

Charakterystyczna kabina Mi-24. Na dole stanowisko operatora uzbrojenia, powyżej miejsce pilota, Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Charakterystyczna kabina Mi-24. Na dole stanowisko operatora uzbrojenia, powyżej miejsce pilota
Źródło zdjęć: © Domena publiczna

Podczas prac projektowych rozważano kilka układów kabiny załogi. Początkowo pilot i operator uzbrojenia mieli siedzieć jak w śmigłowcu transportowym - obok siebie. Pomysł ten zastąpiono kabiną z fotelami umieszczonymi jeden za drugim.

Miejsce z przodu zajmuje operator uzbrojenia. Tylny, znajdujący się nieco wyżej fotel to stanowisko pilota. Kadłub maszyny został opancerzony - osłona pancerna chroni przed ostrzałem pociskami kalibru do 12,7 mm. Dodatkowa, tytanowa "wanna" chroni kabinę załogi. Dopancerzone są także elementy układu napędowego.

Mi-24 - wygląd kabiny

Wczesna wersja śmigłowca - Mi-24A z "płaską" kabiną
Wczesna wersja śmigłowca - Mi-24A z "płaską" kabiną

Charakterystyczny kształt kabiny Mi-24 z obłym oszkleniem to efekt doświadczeń, zebranych przez konstruktorów. Początkowo śmigłowiec był projektowany z płaskimi szybami kabiny.

Mi-24 - podwozie

Węgierski Mi-35 podczas lotu ze schowanym podwoziem, Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Węgierski Mi-35 podczas lotu ze schowanym podwoziem
Źródło zdjęć: © Domena publiczna

Charakterystyczną cechą śmigłowca Mi-24 jest podwozie, chowane podczas lotu do wnęk w kadłubie. Zmniejsza to opory aerodynamiczne, zużycie paliwa i pozwala śmigłowcowi na osiągnięcie wysokiej prędkości maksymalnej, sięgającej 335 km/h.

Mi-24 - wersja do bicia rekordów

Mi-24 - stanowisko pilota, Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Mi-24 - stanowisko pilota
Źródło zdjęć: © Domena publiczna

Obok maszyn seryjnych, na bazie modelu Mi-24B skonstruowano śmigłowiec o oznaczeniu A-10. Była to maszyna ze znacznie zredukowaną masą, przeznaczona do bicia lotniczych rekordów. A-10 ustanowił m.in. wieloletni rekord prędkości śmigłowca, osiągając w 1978 roku prędkość ponad 368 km/h.

Mi-24 - uzbrojenie

Uzbrojenie Mi-24 - karabin maszynowy JaKB-12,7, Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, Varga Attila
Uzbrojenie Mi-24 - karabin maszynowy JaKB-12,7
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, Varga Attila

Uzbrojenie licznych Mi-24 stanowi umieszczony z przodu kadłuba, ruchomy, 4-lufowy karabin maszynowy JaKB-12,7, przypominający nieco amerykańskiego Miniguna.

W Mi-24P zamiast karabinu maszynowego zastosowano dwulufowe, nieruchome, umieszczone z boku kadłuba działko 30 mm. Dodatkowa broń strzelecka może być przenoszona także zasobnikach, umieszczanych pod wysięgnikami śmigłowca.

Mi-24 może być także uzbrojony w pociski niekierowane w różnych konfiguracjach, a także w przeciwpancerne pociski kierowane 9M17 Falanga lub 9K114 Szturm. Śmigłowiec może przenosić także bomby, a łączna masa uzbrojenia sięga 1500 kg.

Mi-24 - brak symetrii

Mi-24 - widoczne konstrukcyjne przechylenie kadłuba, Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, Radomil talk, Lic. CC BY-SA 3.0
Mi-24 - widoczne konstrukcyjne przechylenie kadłuba
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons, Radomil talk, Lic. CC BY-SA 3.0

Śmigłowiec Mi-24 ma nietypową cechę - brak symetrii części kadłuba. Ze względu na rozkład sił, działających podczas lotu na śmigłowiec, część jego kadłuba (bez kabiny załogi) i belka ogonowa są przesunięte względem osi pionowej. W praktyce wygląda to tak, jakby śmigłowiec nieco przechylał się w prawą stronę.

Mi-24 w Afganistanie

Mi-24 w Afganistanie, Źródło zdjęć: © Imgur
Mi-24 w Afganistanie
Źródło zdjęć: © Imgur

Mi-24, używany przez około 60 krajów, brał udział w kilkudziesięciu konfliktach w różnych rejonach świata. Prawdopodobnie najsłynniejszym z nich była radziecka inwazja na Afganistan, podczas której mudżahedini nazywali radziecki śmigłowiec "diabelskim rydwanem".

Mi-24 w Polsce

Polski Mi-24, Źródło zdjęć: © Alpha Coders
Polski Mi-24
Źródło zdjęć: © Alpha Coders

Śmigłowce Mi-24 służą w Polsce od 1978 roku, a z ich wsparcia korzystały m.in. polskie kontyngenty w Iraku i Afganistanie. Problemem polskich Mi-24 są wyczerpane od 2010 roku resursy kierowanych pocisków przeciwpancernych, przez co maszyny, nazywane często na wyrost śmigłowcami szturmowymi, są pozbawione swojej najskuteczniejszej broni.

Na początku 2021 roku, spośród 51 śmigłowców, jakie trafiły do polskiego wojska, w służbie pozostawało nie więcej niż 30 maszyn (prawdopodobnie 27).

Mi-35 i Super Hind - wersje rozwojowe

Śmigłowiec ATE Mi-24 Super Hind Mk III
Śmigłowiec ATE Mi-24 Super Hind Mk III

Podczas pół wieku służby Mi-24 doczekał się licznych wersji rozwojowych i modyfikacji. Na bazie wariantu Mi-24W opracowano maszynę o nazwie Mi-35 - rozwijaną do dzisiaj wersję eksportową. Nazwę Mi-35M/Mi-24WM noszą także zmodernizowane śmigłowce, używane przez rosyjską armię.

Własną, głęboką modyfikację Mi-24 opracowała także Republika Południowej Afryki - opracowane przez firmę ATE południowoafrykańskie, zmodernizowane warianty śmigłowca noszą nazwę Super Hind.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.