Cyber Monday 2020. O czym pamiętać kupując w zagranicznych sklepach

Cyber Monday 2020. O czym pamiętać kupując w zagranicznych sklepach27.11.2020 14:11
Zakupy za granicą z okazji Black Friday 2020 i Cyber Monday 2020
Źródło zdjęć: © GETTY, SOPA Images/LightRocket via Gett | SOPA Images

Festiwal promocji już rozpoczęty. 27 listopada wystartował Black Friday 2020 i potrwa co najmniej do kolejnego "święta wyprzedaży", czyli Cyber Monday 2020. To okazja do zakupów w zagranicznych sklepach internetowych, jednak warto zachować przy tym czujność.

Czarny Piątek do dzień, który tradycyjnie rozpoczyna sezon wyprzedaży w USA. Jednak zwyczaj dotarł już niemal na cały świat, a w związku z tym wyprzedaże z okazji Black Friday i Cyber Monday są okazją, by zamówić towar również za granicą. To czas, kiedy serwisy takie jak Amazon czy AliExpress zbierają żniwa. 

Należy jednak pamiętać, że jednakowe prawo konsumencie w przypadku zakupów online obowiązuje jedynie na terenie Unii Europejskiej, a więc zamawiając spoza jej granic, warto pamiętać o kilku rzeczach. 

Black Friday i Cyber Monday 2020 w zagranicznych sklepach

Łatwość, z jaką możemy obecnie zamawiać towary w zagranicznych sklepach, sprawia, że wielu z nas szuka korzystnych ofert w sklepach z USA, Azji i innych regionów świata. Dla tych, którzy chcą skorzystać z takiej opcji, mamy kilka cennych wskazówek. 

Sprawdź sklep, przed zakupem

O ile nie ma tego problemu, jeśli zamawiasz z dobrze znanego i sprawdzonego sklepu, to w sieci wciąż pojawiają się kuszące oferty z serwisów aukcyjnych czy mniejszych sklepów internetowych. W takim przypadku, zanim coś zamówisz, koniecznie sprawdź sklep i informacje o sprzedawcy. Pomocne mogą być m.in. opinie w sieci, ale to nie jedyny wyznacznik. Więcej na temat rozpoznawania fałszywych sklepów internetowych, przeczytasz w naszym poradniku

Jaką metodę płatności wybrać? 

Większość ekspertów jest zgodna, że najbezpieczniejszą formą płatności w internecie jest karta płatnicza. Jeśli zdecydujemy się na tę metodę, to najłatwiej będzie nam odzyskać wpłacone pieniądze, jeśli sprzedawca okaże się nieuczciwy. Jeżeli nie ma możliwości płatności za towar "za pobraniem", to powinno wzbudzić naszą czujność. 

Zobacz: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

Pamiętaj o różnych walutach 

Kupując w zagranicznym sklepie musimy liczyć się z przewalutowaniem, które nie zawsze będzie korzystne. Jeśli aktualny kurs walutowy jest dla nas niekorzystny, to cena za towar również pójdzie w górę, a tym samym może okazać się, że zapłacimy za sprowadzany towar więcej, niż w kupując w kraju poza promocją. 

Warto również pamiętać o usłudze Dynamic Currency Conversion (DCC). Jeśli sklep z niej korzysta, to cena za produkt od razu powinna być wyrażona w złotówkach, chociaż nie ma pewności, że będzie ona zgodna z najkorzystniejszym dla nas kursem. Jeżeli często kupujecie za granicą, warto rozważyć też założenie karty walutowej. 

Gwarancja i zwrot towaru

Wspomnieliśmy już o tym, że na terenie UE obowiązują te same prawa dotyczące zwrotu towaru, co w Polsce. Oznacza to, że kupując przez internet, mamy prawo do zwrotu towaru w stanie nienaruszonym w ciągu 14 dni, bez konieczności podawania przyczyny. W przypadku sklepów amerykańskich czy azjatyckim to prawo nie obowiązuje, więc warto zapoznać się dokładnie z regulaminem konkretnego sklepu. 

Również w przypadku gwarancji sprawa się komplikuje, gdy kupujemy w USA czy Azji. Zazwyczaj w obu przypadkach gwarancja obowiązuje jedynie na terenie kraju, z którego zamówiliśmy towar. Niektóre duże firmy, jak Apple oferuje te same warunki gwarancyjne na całym świecie (z wyjątkiem iPhone’ów), ale są to wyjątkowe sytuacje.

Zamawiając spoza UE, zawsze powinniśmy dwa razy się zastanowić, czy na pewno jest to dla nas opłacalne, biorąc pod uwagę również ewentualne problemy z urządzeniami, które mogą się pojawić w trakcie ich użytkowania. 

Więcej na temat bezpiecznych zakupów oraz listę najlepszych promocji znajdziesz w naszej sekcji poświęconej Czarnemu Piątkowi 2020.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.