Black Friday 2020. Kiedy wypada Czarny Piątek i czego można się spodziewać?

Black Friday 2020. Kiedy wypada Czarny Piątek i czego można się spodziewać?12.11.2020 14:47
Blacj Friday 2020 27 listopada, ale niektóre sklepy już zaczęły wyprzedaż
Źródło zdjęć: © NurPhoto via Getty Images | NurPhoto

Black Friday, czyli Czarny Piątek w tym roku wypada już 27 listopada. Co to jest i skąd wziął się zwyczaj? Jakich promocji możemy spodziewać się w tym roku? Oto najważniejsze informacje.

Co to jest Black Friday?

Black Friday tradycyjnie wypada w ostatni piątek listopada. Jest to zwyczaj zapoczątkowany w USA i rozpoczynający wielkie przedświąteczne wyprzedaże. Za granicą tego dnia można liczyć na ogromne obniżki, a sklepy są tego dnia zwykle otwarte znacznie dłużej. Black Friday 2020 na pewno będzie wyglądał inaczej niż zwykle, a większość promocji przeniesie się do sieci z racji trwającej pandemii. 

W Czarny Piątek przynajmniej w teorii możemy liczyć na duże zniżki na elektronikę, w tym laptopy, smartfony czy smartwatche, jak również AGD czy RTV. Jednak również w innych sklepach, niekojarzonych ze sprzętem możemy liczyć na rabaty, dzięki czemu może to być okazja do zaopatrzenia się np. w prezenty świąteczne.

Black Friday 2020 w Polsce

Black Friday, czyli Czarny Piątek w Polsce zwykle nie wygląda tak efektownie, jak w Stanach Zjednoczonych. Jednak również u nas przyjęła się tradycja obniżania cen w listopadzie. Czarny Piątek 2020 wypada dopiero 27 listopada, ale już teraz można szukać w sklepach promocji. 

Specjalnych ofert możemy szukać np. w Media Markt, Media Expert, RTV Euro AGD oraz na Allegro, Amazonie i podobnych serwisach. Z okazji Black Friday akcje promocyjne przygotowują często również sami producenci, np. Sony, Apple, Xiaomi czy Samsung

W Polsce Black Friday zwykle trwa znacznie dłużej niż jeden dzień. Z tego powodu coraz częściej mówimy o Black Week, czyli Czarnym Tygodniu. Jednak okazuje się, że nawet to określenie może nie oddawać skali akcji promocyjnych, ponieważ wiele sklepów już zaczęło kampanię promocyjną

Zobacz też: Przyszłość galerii handlowych dalej stoi pod znakiem zapytania

Czarny Piątek w Polsce a w USA

Black Friday w USA cieszy się ogromną popularnością, ponieważ faktycznie można tego dnia kupić sprzęt przeceniony o kilkadziesiąt procent. Nierzadko elektronika czy gadżety przeceniona zostaje nawet o 80-90 proc. Nic dziwnego, że tego dnia tłumy nacierają na sklepy. 

W Polsce niestety sytuacja wygląda zwykle zupełnie inaczej. Wartościowe produkty rzadko przeceniane są więcej niż 5-10 proc. W sieci nie brakuje również dowodów na to, że w listopadzie sprzęt wcale nie jest najtańszy. Szeroko na ten temat pisał w zeszłym roku Adam Bednarek, który zwraca uwagę na raport Deloitte, z którego wynika, że ceny wielu produktów wzrosły na Black Friday.

Nie oznacza to jednak, że nie warto rozejrzeć się za rabatami i promocjami. Być może uda nam się znaleźć jakąś perełkę. A jeśli nie uda się nic upolować z okazji Czarnego Piątku, zawsze można spróbować w Cyber Monday.  

Black Friday, a po nim Cyber Monday

Czarny Piątek tradycyjnie kojarzy się z tłumami w sklepach, chociaż w tym roku pewnie większość akcji promocyjnych przeniesie się do internetu z powodu pandemii koronawirusa. Tradycyjnie jednak sklepy internetowe mają "swój dzień" trzy dni po Czarnym Piątku.

Cyber Monday, czyli cybernetyczny poniedziałek to dzień, w którym sklepy internetowe organizują (teoretycznie) najlepsze promocje dla swoich klientów. Cyber Poniedziałek 2020 odbędzie się 30 listopada

Jednak podobnie, jak w przypadku Czernego Piątku w Polsce, warto dobrze się zastanowić przed zakupami. Kusząc atrakcyjną promocją, sklepy nierzadko podnoszą ceny, a cyberprzestępcy chętnie wykorzystują tę okazję, by zyskać dostęp do naszych poufnych danych, np. numerów konta, kart kredytowych itp. Kupując w internecie, zawsze warto stosować się do podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.