10 największych cywilnych projektów infrastrukturalnych wszech czasów

10 największych cywilnych projektów infrastrukturalnych wszech czasów
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

27.08.2018 | aktual.: 09.09.2018 19:15

Człowiek w historii cywilizacji tworzył i nadal tworzy imponujące obiekty inżynieryjne. Od wieków ludzkimi rękami wznoszone są budowle, które pokazują, jak nieograniczone możliwości ma ludzkość. Która z nich jest najlepsza, najbardziej okazała i imponująca? Można się spierać.

Na stworzenie własnego rankingu zdecydowali się naukowcy z Norwich University. Zebrali 10 obiektów, które nie mają sobie równych pod względem skali, wielkości, złożoności czy nakładów wykonanej pracy.

Warto spojrzeć na ten wybór, wszak Norwich University to najstarsza w Stanach Zjednoczonych prywatna akademia wojskowa, która od prawie 200 lat przoduje - nie tylko w swoim kraju - w innowacyjnym kształceniu.

Niektóre z tych projektów znalazły się także na stworzonej w 1994 r. liście Siedmiu Cudów Współczesnego Świata, opracowanej przez American Society of Civil Engineers.

Zobaczcie sami, co potrafi człowiek.

1 / 10

Miejsce 10. Most Qingdao Haiwan

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA | Nyx Ning/wikimedia, licencja CC BY-SA 3.0

Ten długi na 42,5 kilometra most został oddany do użytku w 2011 r. Jak wiele rzeczy w Chinach, pobił wszelkie rekordy w swojej kategorii. Most łączący nad zatoką Jiaozhou dzielnice miasta Huangdao jest najdłuższym na świecie wybudowanym nad wodą. Zaprojektowano go tak, aby wytrzymał trzęsienia ziemi, tajfuny i uderzenia statku o wyporności do 300 tys. ton.

Do jego konstrukcji zużyto 450 tys. ton stali i ponad 2,2 mln metrów sześciennych betonu. Przy jego konstrukcji pracowało 10 tys. pracowników. Jak na skalę inwestycji, jej realizacja przebiegła błyskawicznie. Budowa mostu trwała zaledwie cztery lata i pochłonęła... 1,5 mld dolarów!

2 / 10

Miejsce 9. Burdż Chalifa

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY | Challiyan/wikimedia, licencja CC BY-SA 3.0

Obecnie najwyższy wieżowiec świata jest jednym z wielu fascynujących obiektów w Dubaju.

Mierzy 828 m i mieści 163 piętra. Ukończenie konstrukcji wymagało 22 mln godzin pracy robotników, a część robót prowadzonych było nocą, by uciec przed panującymi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich upałami. Tak m.in. wylewany był beton, który na niektórych etapach budowy musiał być pompowany na wysokość nawet ponad 600 metrów.

Jednak takie parametry to przede wszystkim wyzwania. Jednym z największych był wiatr. Budynek musi stawiać opór podmuchom o prędkości 160 km/h.

3 / 10

Miejsce 8. Eurotunel

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA | Billy69150 /wikimedia, licencja CC bY-SA 4.0

Oddany do użytku w 1994 r. kolejowy tunel pod Cieśniną Kaletańską to dziś najdogodniejsze połączenie Francji i Wielkiej Brytanii. Jednak wydrążenie 50-kilometrowego tunelu i uruchomienie kolejowych połączeń pod kanałem La Manche było nie lada wyzwaniem.

Budowa trwała 6 lat i zaangażowanych w nią było ponad 13 tys. inżynierów, techników, konstruktorów i innego rodzaju pracowników. Do pomocy mieli 11 kolosalnych maszyn drążących. Koszt realizacji sięgnął w połowie lat 90. ubiegłego wielu ponad 4,6 mld funtów! Tunele o średnicy 7,6 m przebiegają od 45 do 70 metrów pod dnem morza. Pociągi, nazywane Shuttle, rozpędzają się w nich do prędkości 160 km/h, co pozwala na pokonanie odległości między Calais we Francji a Folkestone w Wielkiej Brytanii w zaledwie 35 minut.

Obecnie to drugi, najdłuższy tunel na świecie z bezdyskusyjnie najdłuższym odcinkiem podwodnym.

4 / 10

Miejsce 7. Most Golden Gate

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA | Rich Niewiroski Jr./wikimedia, licencja CC BY 2,5

Wiszący most w San Francisco nad cieśniną Golden Gate został otwarty 27 maja 1937 r.

Każdy z dwóch głównych kabli, podtrzymujących przęsła, został wykonany z 27,5 tys. nitek drutu. Ich łączna długość przekracza 128 km! Przy konstrukcji mostu użyto imponującą liczbę 600 tys. nitów.

Oprócz walorów historycznych i turystycznych, Golden Gate jest wciąż jednym z ważniejszych węzłów komunikacyjnych w San Francisco. Według różnych szacunków od momentu oddania mostem przejechało już ponad 1,5 mld samochodów. Każdego miesiąca do tej liczby dochodzi kilka kolejnych milionów.

Uiszczane przez nich opłaty pozwalają na bieżącą konserwację i zabezpieczanie tego niezwykłego cudu ludzkiej myśli inżynieryjnej. Koszt samej budowy, który wyniósł 27 mln dol., zwrócił się już po niespełna 40 latach użytkowania. Most przez 70 lat wytrzymał wiele trzęsień ziemi, nawet to w 1989 r. o natężeniu 7,1 stopnia w skali Richtera.

5 / 10

Miejsce 6. Zapora Hoovera

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA | Shawn Hartley /wikimedia, licencja CC BY-SA 3.0

Konstrukcja została ochrzczona imieniem Herberta Hoovera, który odegrał kluczową rolę w jej powstaniu - początkowo jako sekretarz handlu, następnie jako prezydent USA. Most ma już ponad 80 lat.

Betonowa zapora wodna typu grawitacyjno-łukowego, zbudowana została w Czarnym Kanionie na rzece Kolorado w Stanach Zjednoczonych, na granicy stanów Arizona i Nevada. W chwili ukończenia w 1936 r. była zarówno największą na świecie elektrownią wodną, jak i największą na świecie konstrukcją betonową.

Wznosi nad rzeką Kolorado na wysokość ponad 220 m. Jej budowa stworzyła największe, sztuczne jezioro na zachodniej półkuli kuli ziemskiej. U podstawy, w najszerszym punkcie tama ma 210 m. W najwęższym, na szczycie - tylko 13 m. Obecnie produkuje 4 mld kWh energii rocznie. To wystarcza na pokrycie zapotrzebowania ok. 1,3 mln odbiorców, głównie z Nevady, Arizony i Kalifornii.

6 / 10

Miejsce 5. Kanał Panamski

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA | Stan Shebs/wikimedia, licencja CC BY SA 3.0

77-kilometrowy kanał, łączący Atlantyk z Pacyfikiem, powstawał w czasie, gdy opisany wcześniej Eurotunnel był jedynie wymysłem fantastów.

Sztuczny kanał wodny, który na zawsze odmienił transport morski i międzynarodowy handel, został zbudowany w latach 1904-1914. Do dziś jest on jedną z najważniejszych dróg wodnych świata, który pozwala statkom przepłynąć między dwoma kontynentami. W ten sposób niektóre trasy skróciły się o kilkanaście tysięcy kilometrów.

Podczas budowy Kanału Panamskiego do pogłębiania wykopu użyto ponad 27 tys. ton dynamitu. Jednak inwestycja ma także ciemną stronę. W trakcie prac trwających dekadę zmarło około 25 tys. robotników, około 20 tys. z nich zaraziło się malarią lub żółtą febrą. Każdego roku kanał przemierza 15 tys. statków, a obecnie trwają prace nad dalszą jego rozbudową.

7 / 10

Miejsce 4. Most Brookliński

Obraz
© Wikimedia Commons CC0 | Jet Lowe/wikimedia

Jeden z najstarszych mostów wiszących na świecie. Był pierwszą tego typu konstrukcją, do budowy której użyto stalowych lin. Most łączący ponad wodami East River nowojorskie dzielnice Brooklyn i Manhattan, został oddany do użytku w 1883 r. Był wtedy jednym z największych stalowych mostów wiszących na świecie. Je.go długość to 1,8 km, szerokość - 26 m, a wysokości: 84 m.

Zanim ruszyły prace budowlane zmarł jego główny konstruktor - John Augustus Roebling a prace kontynuował jego syn - Washington Roebling. On z kolei nadzorował całą inwestycję nie opuszczając domu przez ciężką chorobę kesonową. Prace przy moście do końca nadzorowała już jego żona, Emily Warren Roebling.

Dziś Most Brookliński jest drugim, najbardziej zatłoczonym mostem w Nowym Jorku, a dziennie pokonuje go ok. 144 tys. pojazdów.

8 / 10

Miejsce 3. Akwedukt w Segowii

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA | Bernard Gagnon/wikimedia, licencja CC BY-SA 4.0

Konstrukcje wznoszone przez Rzymian potrafią do dziś zadziwiać. Jednak ten akwedukt ma wyjątkowe miejsce w historii ludzkich projektów. Wzniesiony w początkach II wieku naszej ery, w czasach panowania cesarza Trajana, składa się z 167 kamiennych łuków, z których każdy ma prawie 9 metrów wysokości. Transportuje wodę do Segowii z górskiego źródła Fuenfria, odległego od miasta o 17 kilometrów.

Do jego budowy zużyto 24 tys. granitowych bloków. Co najbardziej zadziwiające, Rzymianie do ich połączenia nie użyli żadnej zaprawy, żadnego spoiwa. Mimo to, akwedukt do dziś przetrwał w tak dobrej kondycji, że wciąż jest w stanie wypełniać swoją podstawową funkcję i transportować wodę.

9 / 10

Miejsce 2. Chiński mur

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA | Severin.stalder/wikimedia, licencja CC BY-SA 3.0

Ponad 2 tys. lat temu rozpoczęto budowę kilku murów, które z czasem były przebudowywane, łączone i przedłużane. W ten sposób powstał znany dziś pod każdą szerokością geograficzną Wielki Mur Chiński, którego długość przekracza 8,8 tys. kilometrów.

Mimo tak gigantycznych rozmiarów - wbrew powszechnym przekonaniom - muru nie widać z kosmosu, co potwierdzili przebywający na orbicie kosmonauci.

10 / 10

Miejsce 1. Piramida Cheopsa

Obraz
© Wikimedia Commons CC BY-SA | Hedwig Storch/wikimedia, licencja CC BY-SA 3.0

Wielka piramida w Gizie to 2,3 miliona kamiennych bloków, każdy o masie 2,5 tony. Masa tego monumentalnego obiektu przekracza 6 mln ton. By wznieć tego kolosa na placu budowy przez 20 lat uwijało się 30 tys. robotników. Mierząc ponad 146 metrów wysokości piramida była najwyższą konstrukcją wzniesioną przez człowieka. Tytuł ten dzierżyła dumnie przez ponad 3,8 tys. lat!

Zestawienie tylko tych danych pozwala zaliczyć grobowiec faraona Cheopsa do największych projektów inżynieryjnych w historii ludzkości. Jeśli dodatkowo uwzględnimy fakt, że powstał on ok. 2,5 tys. lat p.n.e., przy pomocy prostych narzędzi, wówczas uznanie dla obiektu tylko rośnie. Już w starożytności piramida została zaliczona do grona siedmiu cudów świata i jako jedyny z nich dotrwała do współczesnych czasów.

Źródło artykułu:WP Tech
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (16)