Wybory parlamentarne 2019 na Facebooku. Sprawdziliśmy, ile partie wydały na reklamy
Wybory parlamentarne 2019 dobiegły końca. PKW policzyło głosy, a my policzyliśmy, ile partie wydały na polityczną reklamę na Facebooku. I kto najlepiej zainwestował. Liderem w wydatkach jest Koalicja Obywatelska, która zapłaciła więcej niż wszystkie pozostałe ugrupowania razem wzięte.
15.10.2019 | aktual.: 15.10.2019 13:26
W swoich dążeniach do transparentności i wspomagania procesów demokratycznych, Facebook udostępnił narzędzie o nazwie "Biblioteka reklam". Trafiają tam wszystkie sponsorowane posty, które odnoszą się do tematów społecznych i politycznych. Dzięki temu możemy się dowiedzieć, kto i ile wydał na reklamy na Facebooku w czasie kampanii politycznej. Poniższe dane pochodzą właśnie z ogólnodostępnej biblioteki reklam Facebooka i dotyczą okresu od 10 września do 10 października 2019.
Wybory parlamentarne 2019. Koalicja Obywatelska
Najwięcej, bo prawie 2 mln złotych, wydała na reklamy na Facebooku Koalicja Obywatelska, czyli Platforma Obywatelska, Nowoczesna i Zieloni. Dokładnie 1 995 210 zł na promowanie się na portalu społecznościowym w ciągu 30 dni poprzedzających ciszę wyborczą. Największą część tej kwoty spożytkowała oficjalna strona PO (1 264 871 zł).
Na drugim miejscu znalazła się oficjalna strony Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, która była kandydatką Koalicji Obywatelskiej na premiera. Przez jej fanpage na reklamy poszło 119 428 zł. Opłaciło się - Kidawa-Błońska znacząco pokonała swojego konkurenta w Warszawie - Jarosława Kaczyńskiego.
Na kolejnych miejscach ze zdecydowanie mniejszymi kwotami (kilkunastu tysięcy) - znalazły się:
- Platforma Obywatelska Region Lubelski – 19 892 zł
- Platforma Obywatelska Mazowsze – 17 565 zł
- Platforma Obywatelska Wielkopolska – 15 426 zł
W obozie Koalicji Obywatelskiej znalazł się rekordzista pod względem liczby reklam. Michał Jaros, polityk PO z Wrocławia, wykupił w sumie 281 reklam za kwotę 7820 zł. Dostał się do parlamentu z wrocławskiego okręgu.
Wybory parlamentarne 2019. Lewica
Na drugim miejscu pod względem wydatków na Facebooku znalazł się KW Sojusz Lewicy Demokratycznej z wynikiem 430 895 zł. Największa część tej kwoty została przeznaczona na promowanie materiałów na stronie Lewica – KW Sojusz Lewicy Demokratycznej, która ma około 80 tys. członków. Na drugim miejscu znalazła się strona Jakuba Bocheńskiego z Wiosny Roberta Biedronia, na reklamę na tym fanpage'u przeznaczono 24 151 zł. Bocheński nie zdobył mandatu posła.
Na kolejnych miejscach znalazły się strony:
- Arkadiusz Czarnecki - kandydat do Sejmu RP (Wiosna) – 19 999 zł
- Włodzimierz Czarzasty (SLD) – 13 674 zł
- Maciej Gdula (Wiosna) – 9 975 zł
- Anna Tarczyńska (Wiosna) – 8 107 zł
- Krzysztof Gawkowski (SLD) – 7 7608 zł
- Marta Stożek - kandydatka Lewicy do Sejmu RP (Razem) – 7 705 zł
Strona Razem, ani strona Adriana Zandberga (lidera partii Razem) nie wykupiły reklam podczas wyborów parlamentarnych 2019. Tak samo reklam tym razem nie wykupiła strona Wiosny Roberta Biedronia (robiła to podczas wyborów do europarlamentu wiosną 2019), ani oficjalna strona polityka.
Wybory parlamentarne 2019. Prawo i Sprawiedliwość
Zaraz za Lewicą znaleźli się zwycięzcy wyborów, czyli KW Prawo i Sprawiedliwość, które na reklamy na Facebooku wydało 428 211 zł. Podobnie jak w dwóch poprzednich przypadkach, tak i tutaj najwięcej pieniędzy przeznaczono na promocję na oficjalnym fanpage'u partii. Reklamy na stronie Prawa i Sprawiedliwości pochłonęły 80 798 zł. Na drugim miejscu znalazł się fanpage premiera Mateusza Morawieckiego, na jego stronie reklamy kosztowały 39 163 zł.
No kolejnych miejscach, w ramach KW Prawo i Sprawiedliwość znalazły się strony:
- Wojciech Ahnert – 7 565 zł
- Andrzej Gut-Mostowy – 7 383 zł
- Jarosław Gowin – 7 065 zł
- Marek Rudnicki do Senatu – 7 012 zł
- Przemysław Czarnecki – 6 270 zł
- Cezary Andrzej Jurkiewicz – 5 859 zł
Wybory parlamentarne 2019. PSL i Kukiz'15
Na czwartym miejscu znalazła się czwarta siła w nowym Sejmie, czyli koalicja PSL i Kukiz'15. Łącznie na reklamy na Facebooku wydali 99 035 zł. Najwięcej zostało przeznaczone na oficjalną stronę PSL – 14 268 zł.
Natomiast kolejne miejsca prezentują się następująco:
- Paweł Bejda (PSL) – 6 253 zł
- Waldemar Pawlak (PSL) – 4 524 zł
- Grzegorz Kapusta (PSL) – 4 463 zł
- Dariusz Klimczak (PSL) – 3 809 zł
Posłowie PSL "okupowali" ranking. Pierwszy polityk ugrupowania Kukiz'15, Anna Karwot, znalazł się dopiero na 31 miejscu! Wydała 1 043 zł.
Wybory parlamentarne 2019. Konfederacja
52 858 zł wydał na promowanie się na Facebooku KW Konfederacja Wolność i Niepodległość. Najwięcej zostało wydane na stronę Konfederacja Korony Polskiej – 6 743 zł.
Na kolejnych miejscach znalazły się strony:
- Patryk Marjan – 5 754 zł
- Michał Wawer – 5 201 zł
- Krzysztof Bosak – 4 869 zł
- Jerzy Janoska – 4 820 zł
Koalicja wydała najgorzej, a Konfederacja najlepiej
Na podstawie wyników podanych przez PKW można obliczyć, jak komitetom zwróciła się inwestycja w reklamy na Facebooku. Najsłabiej wypadła Koalicja Obywatelska, która wydała na reklamy ok. 172 zł na każdy tysiąc zdobytych głosów w wyborach do Sejmu i Senatu. Największy zwrot z reklam zanotowało natomiast Prawo i Sprawiedliwość, które za tysiąc głosów zapłaciło 26,49 zł.
Wyliczenie dla pięciu komitetów wygląda następująco (w przeliczeniu sumy wydanej na reklamy na Facebooku na każdy tysiąc zdobytych głosów w wyborach do Sejmu i Senatu):
- Koalicja Obywatelska - 172,73 zł
- Lewica - 157,50 zł
- PSL i Kukiz'15 - 37,79 zł
- Konfederacja - 37,72 zł
- PiS - 26,49 zł