Szczerze wyznanie. Tak ukraiński pilot skomentował pierwsze dni wojny

Ukraiński pilot Su-27 o pseudonimie „Viking” opisał pierwsze dni pełnoskalowej inwazji i nocne walki z rosyjskim lotnictwem. Pilot odpowiedział m.in. o tym, jak musiał pokonać ok. 40 km pieszo, aby móc zasiąść za sterami myśliwca.

Su-27S w UkrainieSu-27S w Ukrainie
Źródło zdjęć: © X, @Osinttechnical
Aleksandra Dąbrowska

"Viking" służy w jednej z taktycznych brygad lotniczych. W opublikowanym na serwisie YouTube nagraniu opowiedział, jak bał się, że "przegapi wojnę". Gdy doszło do jej wybuchu bowiem przebywał on w lotniczym kompleksie zdrowotnym.

Po załatwieniu niezbędnych formalności udał się do Żytomierza, skąd startowały myśliwce należące do jego jednostki. Było to jednak dla niego wyzwaniem, ponieważ drogi były zakorkowane, a działanie transportu publicznego w znacznej mierze ograniczone. Ostatni odcinek drogi, mający ok. 40-45 km, "Viking" postanowił pokonać pieszo, by jak najszybciej siąść za sterami myśliwca.

Szczera relacja żołnierza

Jak relacjonuje, pierwsze misje wykonywał już nad obwodem kijowskim, w dzień i w nocy. - Pierwsze loty były też takie, że nie zdawałem sobie sprawy, że to wojna - mówił w nagraniu opublikowanym w serwisie YouTube. Podkreśla, że starty następowały jeden po drugim, a załogi szybko adaptowały się do realiów walki.

Początki były szczególnie trudne z powodu luki w obronie powietrznej. - W tym czasie nie było obrony powietrznej, a my byliśmy tu sami, byliśmy pierwszą linią - relacjonował pilot. Według niego rosyjskie Su-34 i Su-35 próbowały nocą przenikać na bardzo niskich wysokościach, by omijać wykrycie.

Różnica w uzbrojeniu Ukraińców i Rosjan

Nasze celowniki są dwa pokolenia za nimi, rakiety są za nimi - przyznał „Viking”.

Dodał jednak, że załogi starały się blokować dostęp przeciwnika. - Nie pozwoliliśmy im tu wejść. Gdyby lotnictwo przybyło i działało swobodnie, wszystko byłoby inaczej - oceniał, opisując częste, półtoragodzinne walki w nocy.

Su-27 w służbie Ukrainy

Su-27 to myśliwiec czwartej generacji zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Suchoja jako odpowiedź na amerykańskie F-15 Eagle. Jego głównym celem jest zdobywanie przewagi w powietrzu. Maszyna ma dwa silniki AL-31F, osiąga ok. 2 500 km/h i operuje do 18 500 m. Zasięg bez dodatkowych zbiorników wynosi 3 530 km. Uzbrojenie obejmuje działko 30 mm i do 10 węzłów na pociski powietrze-powietrze.

Siły Powietrzne Ukrainy nadal używają Su-27 do przechwytywania samolotów, śmigłowców, dronów i pocisków manewrujących. Jak podaje Army Inform, integracja z pociskami AGM-88 HARM zwiększyła zdolność do zwalczania rosyjnych radarów i obrony przeciwlotniczej.

Cyfrowy Polak
Cyfrowy Polak © Cyfrowy Polak
Wybrane dla Ciebie
Dotarła kolejna dostawa. Polska ma już ponad 200 armatohaubic K9
Dotarła kolejna dostawa. Polska ma już ponad 200 armatohaubic K9
Pentagon podjął decyzję. Chce u siebie rozwiązania z Ukrainy
Pentagon podjął decyzję. Chce u siebie rozwiązania z Ukrainy
50 mld dol. zasypane piaskiem. Problemy projektu Neom i megamiasta przyszłości
50 mld dol. zasypane piaskiem. Problemy projektu Neom i megamiasta przyszłości
Wielkie wzmocnienie Ukrainy. Padło "historyczne porozumienie"
Wielkie wzmocnienie Ukrainy. Padło "historyczne porozumienie"
Ostateczny koniec życia na Ziemi. Komputer NASA wskazał konkretny rok
Ostateczny koniec życia na Ziemi. Komputer NASA wskazał konkretny rok
Ukraińcy nie chcą starych Leopardów? Już zaoferowano je innemu krajowi
Ukraińcy nie chcą starych Leopardów? Już zaoferowano je innemu krajowi
Ile Krabów zniszczyli Rosjanie? Liczby stanowią jasno
Ile Krabów zniszczyli Rosjanie? Liczby stanowią jasno
Zmarszczki na palcach po kąpieli. Co mówią o naszym zdrowiu?
Zmarszczki na palcach po kąpieli. Co mówią o naszym zdrowiu?
Nowy użytkownik myśliwców JAS 39 Gripen. To kraj spoza NATO
Nowy użytkownik myśliwców JAS 39 Gripen. To kraj spoza NATO
Polska broń na eksport. Nabywcy pozostają tajemnicą
Polska broń na eksport. Nabywcy pozostają tajemnicą
Cios w Rosję. Ukraińcy sparaliżowali Kolej Transsyberyjską
Cios w Rosję. Ukraińcy sparaliżowali Kolej Transsyberyjską
Zaporoska Elektrownia Jądrowa. Straciła główną linię zasilania
Zaporoska Elektrownia Jądrowa. Straciła główną linię zasilania
Wyłączono komentarze
Sekcja komentarzy coraz częściej staje się celem farm trolli. Dlatego, w poczuciu odpowiedzialności za ochronę przed dezinformacją, zdecydowaliśmy się wyłączyć możliwość komentowania pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Tech