Sprzęt polskich strażaków. Dzięki tym pojazdom walczą z ogniem w kraju i szwedzkich lasach
24.07.2018 | aktual.: 24.07.2018 15:23
Polacy mają nowych/starych idoli. Strażacy, którzy pospieszyli na pomoc walczącej z pożarami Szwecji błyskawicznie wskoczyli do panteonu narodowych bohaterów. W zawładnięciu zbiorową świadomością pomógł bez wątpienia spektakularny przejazd strażackiej kolumny. Jakim sprzętem dysponuje polska Straż Pożarna i czym będzie gasić pożary skandynawskich lasów?
Do gaszenia pożarów w Szwecji wysłano z Polski 44 pojazdy. Obok samochodów zapewniających zaplecze kwatermistrzowskie czy sanitarne, 22 spośród nich to samochody gaśnicze, które są w stanie pomieścić w sumie 118 tys. litrów wody. Wsparciem dla nich jest samochód specjalny – cysterna o pojemności 25 tys. litrów.
W sumie Państwowa Straż Pożarna ma do dyspozycji około 6 tys. pojazdów różnych typów. Choć nie wszystkie z nich to pojazdy gaśnicze, to razem z pojazdami należącymi do Ochotniczej Straży Pożarnej, w Polsce straż dysponuje około 20 tysiącami pojazdów. Korzysta z nich 30 tys. zawodowych strażaków i około 260 tys. ochotników.
Co istotne, jak oceniają przedstawiciele strażaków, to najnowocześniejszy sprzęt na świecie. Światowym liderem jesteśmy nie tylko w kwestii wyposażenia, ale także organizacji i szkolenia - to właśnie w Polsce funkcjonuje m.in. najbardziej zaawansowany poligon gaśniczy w Europie. Polskim fenomenem jest także masowy, ogólnokrajowy ruch ochotniczy - Ochotnicza Straż Pożarna.
Przykładowy średni samochód strażacki
Przykładem średniego samochodu strażackiego jest model MAN 13.280. Pojazd z napędem 4x4 może mieć zabudowę specjalistyczną i wyposażenie zależne od potrzeb. W jego skład wchodzi m.in. układ wodno – pianowy, linia szybkiego natarcia (wąż o długości 60 m), zraszacze, maszt oświetleniowy, drabina i działko wodne.
Samochód jest wyposażony również w liczne skrytki, mieszczące drobniejszy sprzęt, jak agregat prądotwórczy, pływająca pompa, pulpit sterowania oświetleniem, wentylator oddymiający, piły do drewna, betonu i metalu, aparaty powietrzne i stroje żaroodporne. Na wyposażeniu pojazdów znajdują się również koce i maskotki, przeznaczone dla ofiar pożarów i wypadków.
Łączność przede wszystkim
Jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie samochodów, jakimi dysponują polscy strażacy, jest Samochód Dowodzenia i Łączności (SDiŁ), kupiony w 2015 roku dla Komendy Wojewódzkiej PSP w Łodzi za 2,3 mln zł. Samochód został zbudowany na podwoziu Mercedes-Benz Zetros 2733. Ma napęd 6x6 i silnik o pojemności 7,2l, zapewniający moc 326 KM.
Zadaniem pojazdu jest zapewnienie łączności w każdych warunkach. W tym celu zaopatrzono go w system integrujący różne sieci i standardy komunikacji – m.in. telefonię stacjonarną (cyfrową i analogową), terminale satelitarne, łączność radiową, GSM, telefonię VoIP i transmisję danych. Samochód zapewnia także obsługę 6 punktów dostępowych Wi-Fi i bezprzewodowych telefonów IP, znajdujących się na wyposażeniu. Samochód ma także 2 wysuwane maszty – antenowy z umieszczoną na szczycie kamerą i oświetleniowy ze źródłem światła o jasności 160 000 lm.
Oznaczenia samochodów strażackich
Państwowa Straż Pożarna używa samochodów wielu modeli i marek samochodów. Dlatego, zamiast posługiwać się oznaczeniami producenta, pojazdy strażackie są oznaczane przy pomocy specjalnego kodu, opisującego ich właściwości.
Kod zawiera informację o klasie wagowej i wyposażeniu pojazdu – np. GBA 2/16 to samochód: [G] – gaśniczy, [brak wyróżnika literowego] – średni, [B] ze zbiornikiem wodnym i [A] – z autopompą. Zbiornik ma pojemność [2] - 2 metrów sześciennych (2 tys. litrów), a autopompa wydajność [16] – 16 hektolitrów na minutę.
Stare i nowe oznaczenia
Oficjalnie, obok powszechnie stosowanych, starszych oznaczeń ustalonych polską normą z 1979 roku, teoretycznie obowiązuje nowsze, bardziej precyzyjne nazewnictwo, które ma jednak niefunkcjonalną długość oznaczeń (np. PN-EN 1846-1 M-1-6-800-10/2000-1) nie jest w praktyce używane.
Przytoczone wyżej, oznaczenie wskazuje na samochód ratowniczo-gaśniczy klasy [M] średniej, [1] kategorii miejskiej, [6] z 6-osobową kabiną dla załogi, [800] o pojemności zbiornika na wodę 800 l, [10] - z pompą pożarniczą o parametrach 10 bar i wydajności [2000] 2000 l/min, [1] - z agregatem prądotwórczym.
Autopompy i motopompy
Na wyposażeniu samochodów gaśniczych znajdują się m.in. motopompy i autopompy. Czym różnią się od siebie? Motopompa to agregat złożony z pompy i napędzającego ją, niezależnego silnika spalinowego.
W przypadku autopompy różnica polega na integracji z pojazdem – pompa jest wbudowana w samochód i jest napędzana jego silnikiem. W nomenklaturze strażackiej motopompa jest określana literą M, a autopompa symbolem A.
Największy pożar lasu w Polsce
Największy pożar po II wojnie światowej w Polsce miał miejsce w nadleśnictwie Rudy Raciborskie w sierpniu 1992 roku. Spłonęło wówczas ponad 90 kilometrów kwadratowych lasu. W gaszeniu płonącego lasu wzięło udział 26 samolotów PZL M18 Dromader, 1100 pojazdów strażackich i ciężki sprzęt (m.in. czołgi i spychacze).
Dla porównania – według danych udostępnionych przez KG PSP w Szwecji płonie obecnie około 30 000 hektarów lasu – zlokalizowano 70 ognisk pożarów, z czego 15 pozostaje poza kontrolą.