Pseudonauka na UW? Naukowcy komentują kontrowersyjną publikację

Problemy świata naukowego nie dotyczy tylko prostowania pseudonaukowych teorii z zewnątrz. Wewnątrz akademickich rozważań również można znaleźć hipotezy, które budzą ostry sprzeciw. Takie jak psychologia kwantowa – czyli mariaż fizyki kwantowej i psychologii właśnie.
Uniwersytet Warszawski
Uniwersytet Warszawski (Materiały prasowe)
WP

Brzmi to egzotycznie i tak właśnie jest. Temat psychologii kwantowej wypłynął przy okazji publikacji dra Tomasza Rudowskiego. Pracownik Wydziału Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji UW w zeszłym roku opublikował książkę pod tytułem "Resocjalizacja przez sztukę sakralną w kontekście psychologii kwantowej". O ile pierwsze pięć wyrazów nie wzbudza zdumienia, tak ostatnie dwa zdecydowanie poruszyły środowisko akademickie.

To zresztą nie powinno dziwić. Psychologia kwantowa jest bowiem czymś na pograniczu nauk ścisłych, humanistycznych i czystego mistycyzmu. Nie da się tego inaczej określić, gdyż sam autor opisuje, że "Fizycy kwantowi udowodnili, że rozwój świadomości odbywa się nie tyle na drodze ewolucji Darwina, co reinkarnacji myślenia w polu kwantowej świadomości", co zresztą wytknęło dwóch recenzentów, fizyków kwantowych z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN w swojej wyjątkowo zjadliwej jak na publikację naukową recenzji.

Książka ukazała się w zeszłym roku i wtedy wzbudziła pewne poruszenie, mniejsze jednak niż obecnie. O sprawie wypowiedział się na przykład psycholog Tomasz Witkowski. "(…) sam tytuł wskazuje na to, że albo w Polsce dokonano (w głębokiej tajemnicy przed światem) przełomowych odkryć na miarę XXI wieku, albo mamy do czynienia z przekrętem polegającym na marnotrawieniu pieniędzy podatników na absurdalny pseudonaukowy bełkot" – napisał, nie przebierając w słowach.

WP

Jeszcze bardziej wstrząśnięty był prezes PAN Jerzy Duszyński. Ten skomentował publikację następującymi słowami:
"W czołowej naszej uczelni mogło dojść do gorszącego zdarzenia, do poważnego naruszenia etyki w nauce, do szerzenia pseudonauki, wypowiadania się dyletancko ex cathedra (…) Profesorowie Jerzy Kwaśniewski i Władysław Misiak, recenzenci tej pozycji co najmniej powinni utracić możliwość recenzowania prac doktorskich, habilitacyjnych i wydawniczych. Czy prof. Tomasz Rudowski ma zajęcia i kontakt ze studentami? Czy naucza ich między innymi o psychologii kwantowej? Apeluję do pana Rektora UW o wyjaśnienie sprawy i podjęcie zdecydowanych działań" – napisał w poście na Facebooku.

WP

O skomentowanie reakcji środowiska akademickiego poprosiliśmy samego autora publikacji. Niestety nie otrzymaliśmy komentarza na ten temat.