Trwa ładowanie...
d3ffz9w
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
Wiadomości

Policja zatrzyma samochód falami radiowymi

Na prośbę służb policyjnych Francji, Niemiec i Hiszpanii Komisja Europejska przeznaczyła fundusze na technologię, która umożliwi policjantom zatrzymanie dowolnego pojazdu za pomocą jednego guzika – informuje New Scientist. Podobny projekt jest realizowany w Wielkiej Brytanii.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Policja zatrzyma samochód falami radiowymi
(PAP/Darek Delmanowicz)
d3ffz9w

Większość współczesnych samochodów, nawet tych z niższej półki, działa w oparciu o komputery, które kontrolują wiele układów w pojeździe, takich jak skrzynia biegów czy wspomaganie kierownicy. Naukowcy opłacani z funduszy Komisji Europejskiej szukają wad systemów elektronicznych, które policja mogłaby wykorzystać do zdalnego przejęcia kontroli nad pojazdem.

– _ Chcemy mieć możliwość zatrzymania naprawdę potężnych samochodów, których przy użyciu narzędzi dostępnych policji dzisiaj zwyczajnie zatrzymać się nie da _ – mówi Cécile Macé, inżynier pracująca nad projektem. – _ Naprawdę szybkie auta trudno zatrzymać na autostradzie _ –. dodaje.

Co istotne, opracowywana technologia nie będzie niszczyć elektroniki znajdującej się w samochodzie przy użyciu impulsu elektromagnetycznego, ale będzie wykorzystywać fale radiowe do czasowego wyłączania elektronicznych układów pojazdu.– _ Chcemy zakłócić pracę komputerów, żebyśmy mogli zatrzymać auto, ale nie chcemy go psuć i zostawiać unieruchomionego auta na autostradzie _ –. podkreśla Macé.

d3ffz9w

Celem SAVELEC jest stworzenie działającego prototypu do roku 2016. Do tego czasu będzie ujawnione jak najmniej informacji, by na rynku nie pojawiły się środki zaradcze zanim do użytku wejdzie samo urządzenie.

Brytyjska firma E2. już teraz przetestowała podobny system. Wprawdzie jest on nieporęczny – składa się z ważącego trzysta pięćdziesiąt kilogramów nadajnika – ale jest w stanie unieruchomić pojazd z odległości sześćdziesięciu metrów. Ten system działa mniej subtelnie niż to, co ma być efektem projektu SAVELEC – fale radiowe po prostu zmuszają komputer pokładowy samochodu do stałego resetowania.

Jay Abbott z brytyjskiego Advanced Security Consulting ostrzega, że należy być bardzo ostrożnym z tego typu rozwiązaniami. Przede wszystkim przy okazji mogą zostać uszkodzone lub unieruchomione układy sterowania i hamowania. – _ Wyłączenie wszystkiego na raz prawdopodobnie sprawi, że auto będzie gnać do przodu bez niczyjej kontroli nad prędkością czy kierunkiem _ –. podkreśla.

Źródło: PAP / JG, WP.PL

-/jg/jg

Samochodowy sprzęt CB w atrakcyjnych cenach. Sprawdź!

d3ffz9w

Podziel się opinią

Share

Bądź z nami na bieżąco


d3ffz9w

d3ffz9w