Panasonic z gigantycznym wzrostem zysku 592%. Będzie fabryka w Polsce?

Panasonic z gigantycznym wzrostem zysku 592%. Będzie fabryka w Polsce?
Źródło zdjęć: © Pokarin / Wikimedia Commons / CC

02.08.2012 15:38, aktual.: 03.08.2012 10:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Panasonic ogłosił wyniki finansowe za pierwszy kwartał bieżącego roku fiskalnego, który rozpoczął się w kwietniu 2012. Pierwszy kwartał 2012 zakończony został ze wzrostem zysku operacyjnego, dzięki restrukturyzacji, wzmocnieniu struktur zarządzających oraz redukcji kosztów stałych. Zysk operacyjny w pierwszym kwartale 2012 roku wyniósł 38,6 miliarda jenów i jest to znaczący wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem (592% licząc rok do roku). Oznacza to, że Panasonic wyraźnie wychodzi z kłopotów finansowych, z którym borykał się jeszcze niedawno.

Zysk brutto oraz dochód Panasonic Corporation netto w pierwszym kwartale 201. są dodatnie (po raz pierwszy od trzeciego kwartału roku rozliczeniowego 2011 biorąc pod uwagę ostatnie 6 kwartałów).

Jak to wygląda w szczegółach?

Po pierwsze widać, że wartość sprzedaży spadła o 6. względem poprzedniego roku (biorąc pod uwagę Japonię i resztę świata), jedna sam zysk pojawił się dzięki skutecznej restrukturyzacji firmy i zamykaniu nierentownych fabryk. W uzyskaniu zysku pomogło tez Panasonicowi skoncentrowanie się na sprzedaży produktów z segmentu "premium". Japoński koncern zrezygnował z produkcji urządzeń z najtańszych segmentów np. w telewizorach i przerzuceniu się na droższe modele, gdzie marża jest wyższa, a konkurencja mniejsza.

Panasonic potrafił zrobić także to czego nie potrafiło zrobić np Sony - większość paneli w TV Panasonica pochodzi od innych producentów, ale w przeciwieństwie do Sony Panasonic jeszcze na tym zarabia.

Raport finansowy pokazuje także, iż Europa jest najmniejszym rynkiem dla Panasonic, w dodatku najbardziej się kurczącym (-15. sprzedaży wartościowo rok do roku). Rynkiem, który zanotował wzrost sprzedaży były Ameryki Płn. i Płd. (+2%). Wyraźnie widać, że kryzys w Europie odczuwalny jest także u producentów spoza niej. Najwięcej produktów Panasonic sprzedaje wciąż w swoim rodzimym kraju – 51% wolumenu. Europa to zaledwie 9%.

Zyskowność segmentu elektroniki konsumenckiej w przypadku Panasonica jest nadal stosunkowo niewielka (2.2%) ale i tak wyższa niż produktów ekologicznych typu 'Eco solutions' gdzie wynosi raptem 1.1%. Najbardziej dochodowym dla japońskiego koncernu jest sprzęt AGD, na którym Panasonic zarobił 8.7. co przekłada się na prawie 37.5 miliarda jenów. Dla porównania, elektronika to 7,4 miliarda.

Wyraźnie widać, że Panasonic nie chce popełnić błędu Pionieera i przestał się koncentrować wyłącznie na plazmach. Wartość sprzedaży LCD (w tym głównie LED) wyniosła 92,3 miliarda jenów, natomiast plazm 42,4 miliardy.

Raport nieśmiało wspomina także, że Panasonic przymierza się do inwestycji na terenie Europy. Inwestycja miałaby dotyczyć najbardziej intratnej dla Panasonica gałęzi, czyli AGD. Czy Panasonic wybierze Polskę? Polska jako europejski lider w produkcji sprzętu AGD wydaje się być idealnym kandydatem.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)