Firefox 4 beta 11 z Do Not Track

Firefox 4 beta 11 z Do Not Track

Firefox 4 beta 11 z Do Not Track
Źródło zdjęć: © Mozilla
09.02.2011 15:59

Można już pobrać jedenastą wersję beta przeglądarki Firefox 4. Dysponuje ona mechanizmem Do Not Track, dzięki której użytkownik może zadeklarować, że nie chce być śledzony za pomocą plików cookies podczas surfowania w Internecie. Oprócz tego, jak zawiadamia Mozilla, programiści poprawili wydajność i stabilność przeglądarki.

Można już pobrać jedenastą wersję beta przeglądarki Firefox 4. Dysponuje ona mechanizmem Do Not Track, dzięki której użytkownik może zadeklarować, że nie chce być śledzony za pomocą plików cookies podczas surfowania w Internecie. Oprócz tego, jak zawiadamia Mozilla, programiści poprawili wydajność i stabilność przeglądarki.

Firefox 4.0b11 działa w systemach Windows, Mac OS X i Linux. Wśród rozlicznych wersji językowych jest również polska. Kolejne planowane wydanie tego browsera otrzyma status kandydującego (Release Candidate). Wygląda jednak na to, że dokładny termin wydania nie został jeszcze ustalony, gdyż razie mówi się jedynie o "early 2011".

Operatorzy internetowych sieci reklamowych chętnie korzystają z plików cookies. Dzięki ciasteczkom można rozpoznać internautę, zebrać informacje na temat odwiedzanych przezeń stron WWW, zorientować się co do jego upodobań – a później wyświetlać mu spersonalizowane reklamy (czyli zastosować tzw. targetowanie behawioralne)
. Internauci mogą się przed tym bronić usuwając pliki cookies, wyłączając ich zapisywanie lub też zapisując ciasteczka opt-out (uniemożliwiające zapamiętywanie danych użytkownika).

Dzięki metodzie Do Not Track, którą zaproponowała Amerykańska Komisja Handlu (Federal Trade Commission, FTC), użytkownik jedynie raz deklaruje, że nie chce być obserwowany przez sieci reklamowe. W Firefoksie 4 można to zrobić za pomocą odpowiedniej opcji w ustawieniach przeglądarki. Wtedy przy każdym wywołaniu przeglądarka wysyła nagłówek HTTP, który sygnalizuje operatorowi witryny zakaz tworzenia profilu internauty.

Krótko po tym, jak w styczniu jeden z współpracowników Fundacji Mozilla przedstawił koncepcję takiego mechanizmu ochronnego, Google opracował dla Chrome'a rozszerzenie Keep My Opt-Outs. Eliminuje ono personalizowaną reklamę we wszystkich internetowych sieciach reklamowych, które przyłączyły się do programu samoregulacji tej branży. W jego ramach sieci reklamowe umożliwiają wyrażenie sprzeciwu targetowaniu behawioralnemu. W wyniku czego zapisywany jest anonimowy plik cookie, za pomocą którego operator reklamowy jest informowany, że internauta nie chce być śledzony. Kiedy internauta usunie wszystkie ciasteczka, informacje o nim są zbierane od nowa. Mechanizmy proponowane przez Mozillę i Google'a mają ten problem rozwiązać.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)