Wznowiono produkcję F-16. Część tych samolotów powstaje w Polsce

Wznowiono produkcję F-16. Część tych samolotów powstaje w Polsce26.11.2022 13:31
Nową wersję F-16 zamówiła m.in. Bułgaria (na zdjęciu wariant F-16V)
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin

Budowa samolotów F-16 została przerwana w 2017 r., aby zwolnić moce produkcyjne potrzebne do intensywnej produkcji F-35. Mimo to wciąż znajdują się klienci gotowi zapłacić za nowe egzemplarze Fighting Falcona, oferowanego obecnie w wariancie F-16 Block 70/72. Co wyróżnia tę wersję?

Wznowienie produkcji F-16 zostało ogłoszone przez koncern Lockheed Martin na Twitterze. "Zgadnijcie, kto powrócił" głosiła lakoniczna informacja umieszczona na oficjalnym profilu producenta.

Jest ona dość zaskakująca, bo nowe F-16 nie powstawały od 2017 r., a wznowienie produkcji natrafiało na liczne problemy i opóźnienia. Wynikało to z faktu, że główna linia produkcyjna Fighting Falconów, mieszcząca się w United States Air Force Plant 4 w teksaskim Fort Worth, została zamknięta po wyprodukowaniu w ciągu 39 lat imponującej liczby 3620 F-16 (w sumie, wliczając produkcję licencyjną, powstało do tej pory nieco ponad 4,6 tys. egzemplarzy).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Solve for Tomorrow

W jej miejscu uruchomiono produkcję F-35, który jest obecnie zamawiany masowo przez różne kraje. Choć wyprodukowano już ponad 860 egzemplarzy, potrzeby aktualnych zamawiających – w tym Polski – są szacowane w sumie na około 3,3 tys. dodatkowych maszyn.

W takim kontekście dostawy samolotów starszej generacji miały znacznie niższy priorytet. Mimo to, po przeniesieniu linii produkcyjnej do Greenville w Południowej Karolinie Lockheed Martin wznowił produkcję F-16, które są montowane m.in. z części dostarczanych z Polski.

Co więcej, wygląda na to, że ta ponad 40-letnia konstrukcja ciągle jest na tyle atrakcyjna, by zakupem co najmniej 128 nowych egzemplarzy zainteresować klientów z różnych stron świata.

Budowane właśnie samoloty F-16 Block 70/72 mają trafić do Bahrajnu, który zamówił 16 maszyn. Nowe F-16 chcą kupić także Tajwan, Maroko, Słowacja i Bułgaria. Wstępne zainteresowanie kupnem kolejnych ośmiu maszyn wyraziła także Jordania – wraz z jej zamówieniem pula zakontraktowanych F-16 wzrośnie do 136 egzemplarzy. Co oferuje najnowszy wariant Fighting Falcona?

F-16 Fighting Falcon Block 70/72

F-16 Block 70/72 korzysta z części rozwiązań, zastosowanych w F-35. W tym celu przeprojektowano kabinę samolotu. Centralną pozycję zajmuje w niej duży, wielofunkcyjny wyświetlacz o rozmiarach 6 × 8 cali, dzięki któremu kluczowe dane są wyświetlane w jednym miejscu.

Render kokpitu F-16 Block70/72, Źródło zdjęć: © Lockheed Martin
Render kokpitu F-16 Block70/72
Źródło zdjęć: © Lockheed Martin

Piloci tej wersji F-16 mają także do dyspozycji nowy hełm JHMCS II, zwiększający możliwość namierzania celów i wyświetlający kluczowe dane w polu widzenia pilota. W najnowszym F-16 umieszczono również znany z F-35 system Automatic Ground-Collision Avoidance System (AGCAS).

Jego zadaniem jest uratowanie samolotu i pilota w sytuacji, gdy na skutek przeciążeń człowiek straci przytomność albo orientację. W sytuacji zagrożenia samolot samodzielnie unika uderzenia w ziemię.

F-16 Block 70/72 – produkcja w Polsce

Warto podkreślić, że choć montaż nowych F-16 odbywa się w Greenville, to znaczna część tych samolotów powstaje w Polsce. Wszystkie nowe maszyny otrzymają wyprodukowane przez PZL Mielec tylną i centralną część kadłuba, a także strukturę i boczne panele kokpitu.

Być może niektóre z nich trafią z powrotem do Polski, bo zakup nowych F-16 jest obecnie rozważany jako jeden z wariantów wzmocnienia polskiego lotnictwa, obok pozyskania maszyn używanych czy samolotów innych typów.

Polska jest obecnie użytkownikiem F-16 Block 52+. To maszyny wciąż nowoczesne i oferujące duże możliwości, ale reprezentujące poziom techniki sprzed niemal 20 lat. Rozwój elektroniki w tym czasie był bardzo dynamiczny, więc awionika polskich maszyn odstaje już od światowej czołówki, w tym samolotów w wersji Block 70/72.

Dobrym przykładem jest tu choćby radar. Gdy Polska otrzyma koreańskie FA-50 Fighting Eagle w docelowej wersji FA-50PL, będzie w nich zamontowany nowoczesny radar AESA o możliwościach większych niż radar w – teoretycznie – znacznie bardziej zaawansowanych F-16 Block 52+.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.