Wygląda jak mięso, smakuje nawet lepiej. Spróbowałem Beyond Burgera

Wygląda jak mięso, smakuje nawet lepiej. Spróbowałem Beyond Burgera11.04.2019 15:44
Źródło zdjęć: © WP.PL | Michał Zieliński

Beyond Burger to wegańska odpowiedź na klasyczną wersję z mięsem. Strukturą, smakiem i wyglądem przypomina smażoną wołowinę. Jestem mięsożercą i nie wstydzę się tego - ale jednocześnie nie mogłem się doczekać momentu, kiedy zacznę jeść mięso stworzone w laboratorium.

Beyond Meat, Beyond Burger czy Impossible Burger to kolejny krok w stronę sztucznego mięsa. Na moment, aż w menu fast-foodów pojawią się w pełni syntetyczne burgery, czekam od lat. Chodzi mi oczywiście o prawdziwy kawałek mięsa, ale za to taki, przy którego produkcji nie ucierpi żadne zwierzę, od podstaw stworzony sztucznie. Z resztą w przyszłości będziemy jeść takie mięso, czy tego chcemy, czy nie.

Co prawda Beyond Meat to jeszcze nie ten etap, obecnie sztuczne mięso kosztuje grube tysiące dolarów, ale już jest naprawdę nieźle. A z czego robi się takie cudo? Mój burger składał się z białka grochu, skrobi ziemniaczanej, oleju kokosowego i bobu. "Krwistości" nadaje mu sok z buraka. Jak twierdzą producenci, jeden kotlet zawiera 20g białka (roślinnego), czyli więcej niż w przypadku mięsa wołowego.

Źródło zdjęć: © WP.PL | Michał Zieliński
Źródło zdjęć: © WP.PL | Michał Zieliński

Pomysł na Beyond Meat powstał w amerykańskim start-upie. W USA jest zresztą od dawna hitem. Już w 2013 roku zarobki firmy wyniosły blisko 33 miliony dolarów, a w 2017 w biznes wszedł Leonardo DiCaprio, od lat związany z walką na rzecz praw zwierząt. Niestety produkcja ogranicza się jedynie do USA, reszcie świata pozostaje import.

Zobacz też: Technologiczne mity – wielu w nie wierzy, choć nie są prawdziwe

Beyond Burger w Polsce

Od 10 kwietnia w warszawskich wegańskich burgerowniach Krowarzywa pojawił się "limitowany" Beyond Burger. Jadałem już wcześniej wegańskie burgery. Sporadycznie, nie uważam się za eksperta. Ale dotychczas spotkania z niemięsnymi odpowiednikami nie robiły na mnie wrażenia. Bywały niezłe, ale wciąż pozostawały "kanapką z warzywami".

Źródło zdjęć: © WP Tech | Arkadiusz Stando
Źródło zdjęć: © WP Tech | Arkadiusz Stando

Cena mnie trochę przeraziła. 29 zł za burgera to za dużo. Owszem, w sporej części warszawskich burgerowni zapłacimy podobną kwotę. Ale są również lokale serwujące dobre, solidne burgery za kilkanaście złotych. Ale było warto.

Pierwsze wrażenie z Beyond Burgera było całkiem pozytywne. W smaku zupełnie jak mięso, a nawet trochę lepsze. Struktura kotleta bardzo podobna do mięsnej. Różnica taka, że w przypadku wołowiny mielibyśmy raczej nierówną powierzchnię kotleta, a w przypadku Beyond Burger jest on bardzo "ułożony".

Pomimo braku mięsa byłem totalnie syty, ale nie czułem się ciężko. Po tłustych kanapkach z bekonem i dużą ilością sera nieraz muszę tę niezdrową dietę "odleżeć". Tu obyło się bez efektów ubocznych - duży plus dla roślin.

Teraz już wiem, czemu nadal jem mięso

Wizyta w "Krowarzywa" była dla mnie ciekawym eksperymentem. Zrozumiałem, jaki jest problem tzw. "wegańskiego mięsa". I dlaczego wiele osób mówi, że nie dałoby rady przejść na warzywa. Z mięsem jest tak, że kupię je na każdym rogu i w każdym sklepie. To ta dostępność daje nam spory komfort i buduje przyzwyczajenie.

Przygotowanie identycznie sycącej i smacznej potrawy z produktów roślinnych wymaga o wiele więcej nakładu pracy. Z kolei oferowane przez niektóre sklepy "roślinne mięso" - cóż - nie smakuje najlepiej.

Ale teraz przekonałem się, że niemięsna dieta może być równie smaczna. Niestety na popularyzację takich smakołyków jak Beyond Burger przyjdzie nam poczekać. Kanapkę zobaczymy tylko w kilku miastach w lokalach sieci Krowarzywa - "do końca oferty". Liczę jednak, że za kilka lat podobne jedzenie zobaczę w każdym mieście i przez cały rok.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.