W Polsce codzienny widok. W Niemczech płatność zbliżeniowa wciąż jak czarna magia

W Polsce codzienny widok. W Niemczech płatność zbliżeniowa wciąż jak czarna magia02.12.2019 13:56
Źródło zdjęć: © Mastercard

Już nie tylko kartą i telefonem. Polacy coraz częściej za zakupy w sklepach płacą zbliżeniowo zegarkami albo opaskami fitness. Z nowej możliwości korzystamy tak często, że plasujemy się w europejskiej czołówce.

Jeszcze kilka lat temu drobne zakupy w kiosku czy spożywczaku były niemożliwe bez gotówki. Sprzedawcy niechętnie przyjmowali "plastik" albo informowali: "Minimalna kwota zakupu - 10 złotych". Dziś już niemal każdy płaci zbliżeniowo - i to wcale nie przy pomocy karty płatniczej. W ruch poszły nie tylko telefony z modułem NFC (pozwalającym płacić smartfonem w terminalu), ale szybko też inteligentne zegarki i fitnessowe opaski.

Z danych Mastercard wynika, że w ciągu ostatniego roku liczba takich transakcji wzrosła w Europie ośmiokrotnie. Spora w tym zasługa Polaków, którzy zajmują pod tym względem dumne miejsce. Na tle sąsiadów plasujemy się na 5. miejscu, co zdecydowanie zaskakuje. W końcu nowe technologie najczęściej kojarzone są z państwami zamożnymi i rozwniętymi.

Pierwsza dziesiątka

W Europie pierwsze miejsce pod względem płatności realizowanych za pomocą wearables (czyli właśnie inteligentnych zegarków, opasek czy innych "noszonych" gadżetów) zajmuje Holandia. Tam zawarto aż jedną trzecią (33 proc.) wszystkich takich transakcji w Europie w 2019 roku.

Wyprzedza nas m.in. Rosja, gdzie zegarki i opaski odpowiadają za 7 proc. tego typu transakcji. Jako że znajdujemy się tuż za Rosjanami, można spodziewać się, że u nas płatności za pomocą wearables to 5-6 proc. całości.

Zobacz też: Abonament RTV do likwidacji? Rząd nie ma takich planów, ale są też dobre informacje

Pierwsza dziesiątka europejskich krajów z największą liczbą płatności za pomocą wearables:

  1. Holandia
  2. Wielka Brytania
  3. Szwajcaria
  4. Rosja
  5. Polska
  6. Szwecja
  7. Czechy
  8. Finlandia
  9. Niemcy
  10. Ukraina

Na świecie zajmujemy szóste miejsce, a liderem jest Australia. Co ciekawe, wyprzedzamy Stany Zjednoczone, które w globalnym rankingu znalazły się na ósmym miejscu. Nie powinien dziwić fakt, że wyprzedzamy Niemców. Chociaż zachodni sąsiedzi są państwem bogatszym, to jednak nie korzystają z nowinek aż tak chętnie jak my.

W Niemczech wciąż problem sprawia płacenie zbliżeniowo kartą lub telefonem, więc nic dziwnego, że pod względem opasek czy zegarków również są w tyle.

Niemcy nie lubią kart płatniczych i nie mają pojęcia, co to jest PayPass. Nazwa zbliżeniowych technologii jest dla nich jak botaniczny termin, nikt nie miał pojęcia, gdy pytałem o możliwość zapłaty w ten sposób. Nie pomagało też używanie innych słów i gestykulacja, którą wskazywałem wyraźnie na płatność zbliżeniową.

Barnaba Siegel

- Polacy chętnie przyswajają innowacyjne technologie, które pasują do ich cyfrowego stylu życia. "Urządzenia ubieralne" z funkcją płatności oznaczają większą wygodę, a jednocześnie zapewniają wymagany poziom bezpieczeństwa - komentuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny Mastercard na Polskę, Czechy i Słowację.

To nie pierwszy dowód na to, że płatności zbliżeniowe przyjmują się u nas bardziej niż w wielu innych państwach. Na początku roku poinformowano, że Polska jest pierwszym na świecie krajem, w którym niemal wszystkie terminale płatnicze obsługują transakcje zbliżeniowe. W styczniu 2019 roku 99,9 proc. terminali płatniczych używanych w Polsce obsługiwało płatności zbliżeniowe.

Wyprzedzamy Chiny tylko na papierze

Ze statystyk wynika, że prawie 85 proc. transakcji bezgotówkowych to właśnie płatności zbliżeniowe. Już niemal 90 proc. polskich konsumentów - spośród tych, którzy dokonali płatności zbliżeniowej - sądzi, że w ciągu trzech lat zapłaci smartfonem. Liczby imponują, ale pod tym względem daleko nam jeszcze do Chińczyków. Tylko ci zamiast stricte zbliżeniowych płatności korzystają z QR kodów, u nas kojarzonych głównie z muzeami.

"Przez 3 dni w Pekinie nie znalazłem ani jednego miejsca, w którym nie dałoby się zapłacić telefonem. (...) Nawet 70-letnie staruszki na bazarach mają plakietki pozwalające na zeskanowanie kodów QR" - pisał Miron Nurski, relacjonując swój pobyt w Chinach. To imponuje, bo nasze osiedlowe warzywniaki z reguły nie dają możliwości zapłacenia kartą. A co dopiero kupcy ze stoisk na bazarach.

Pewnie dlatego wyprzedzamy Chiny w rankingu. Ale rozwój płatności w Polsce cały czas trwa. Terminale już powoli wypierają tace w kościołach.

Z kolei dzięki rozwiązaniu Samsunga telefony będą służyć do przyjmowania płatności. Niedługo może zaskoczyć nas widok proszącego o pieniądze bezdomnego, który przyjmie datek nie do kubka, a prosto na smartfona.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.