Szef Twittera przyznaje: Ograniczaliśmy widoczność kont kongresmenów

Szef Twittera przyznaje: Ograniczaliśmy widoczność kont kongresmenów06.09.2018 10:39
Źródło zdjęć: © Shutterstock.com

Twitter ograniczał widoczność ok. 600 tys. kont, również tych należących do kongresmenów - przyznał Jack Dorsey, prezes platformy podczas przesłuchania w Senacie USA. To triumf Donalda Trumpa, który regularnie oskarża o stronniczość media społecznościowe.

Na tę bolesną chwilę szczerości Dorsey zebrał się przed kongresmenami, którzy przesłuchują go – oraz szefów Facebooka i Google’a – w związku ze zbliżającymi się wyborami do Senatu USA. Te odbędą się już 6 listopada i wszyscy, zarówno politycy, jak i technologiczni giganci, obawiają się powtórki z 2016 roku. Wówczas Rosja przeprowadziła wiele kampanii dezinformacyjnych, a firma Cambridge Analytica pobierała ogromne ilości danych o potencjalnych wyborcach Trumpa.

Prezes Twittera zeznawał razem z Sheryl Sandberg, szefową operacyjną Facebooka. Dorsey niespodziewanie przyznał wprost, że algorytmy Twittera błędnie oceniały niektóre z kont. A dokładniej 600 tys. kont, które miały siać propagandę, dezinformację lub wyglądały jak boty. - Twitter nie kieruje się poglądami politycznymi przy podejmowaniu decyzji o jakości danego konta czy o egzekwowaniu zasad naszego portalu - powiedział przed Senatem Dorsey.

Nie był jednak w stanie odpowiedzieć, czy wśród kont kongresmenów z ograniczoną widocznością więcej należało do republikanów, czy do demokratów.

Według niego to właśnie algorytmy są odpowiedzialne za błędną ocenę tych kont. Wyjaśnił też ich działanie. Wykorzystują setki czynników, by ocenić, czyje konta i posty będą wyświetlane wyżej, a czyje będą jeszcze raz przesiane przez filtry antyspamowe. Jednym z takich czynników jest zachowanie użytkowników komentujących dany post. A więc politycy mogli być "wyciszani" na Twitterze za to, że w ich komentarzach dochodziło do wyzwisk czy kłótni między internautami. - Mimo wszystko to było niesprawiedliwe. Naprawiliśmy to - przyznał szef Twittera. Zaprzeczył jednak, jakoby Twitter celowo cenzurował konserwatystów, o co zapytał go republikanin Michael Doyle.

Donald Trump a Twitter

Mimo to przyznanie się do błędów przez Dorseya można śmiało nazwać sukcesem Donalda Trumpa. Amerykański prezydent regularnie oskarża Google’a i Twittera o manipulacje. Zarzuty te były za każdym razem odpierane i poza zwolennikami politycznej prawej strony mało kto w nie wierzył. Zwłaszcza że Trump czasem najpierw atakuje w tweetach techgigantów, a potem te tweety usuwa.

"Google i reszta tłumią głos konserwatystów, ukrywając informacje i wiadomości, które mówią o nich w pozytywnym świetle. Kontrolują to, co możemy, a czego nie możemy zobaczyć. Jest to bardzo poważna sytuacja - zajmiemy się tą sprawą!", pisał na Twitterze pod koniec sierpnia, gdy wiadomo było, że za tydzień odbędą się przesłuchania w Kongresie. Po kilku godzinach sam usunął post, gdy temat podchwyciły media, a koncern Google stanowczo zaprzeczył.

Jack Dorsey przed Kongresem nie potrafił odpowiedzieć, ilu ludzi pracuje w Twitterze jako moderatorzy i ile zarabiają. Przyznał za to, że regulamin jego platformy jest zbyt skomplikowany i należy go uprościć.

Te zeznania mogą być wodą na młyn Trumpa przekonanego o spisku gigantów internetowych przeciw niemu. Mimo to na jego koncie na Twitterze nie pojawił się żaden komentarz do słów Dorseya.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.