Takiej transmisji jeszcze nie było. Mecz, który przejdzie do historii

Takiej transmisji jeszcze nie było. Mecz, który przejdzie do historii13.01.2018 09:12
Źródło zdjęć: © East News

Za darmo i bez reklam obejrzałem na żywo mecz na Facebooku. I to legalnie. Jeśli tak ma wyglądać przyszłość sportowych transmisji, to nie mogę się doczekać.

Na stronie polskiej stacji Eleven Sports odbyła się pierwsza na świecie transmisja meczu Bundesligi na Facebooku. Na żywo, za darmo i bez reklam. Pokazywany był nie tylko sam mecz, ale też studio z ekspertami. Rzecz jasna nie zabrakło też polskiego komentarza. Było wszystko tak, jak w telewizji, tylko że… lepiej?

Tak, lepiej.

Za darmo, legalnie, wygodnie

Jasne, mecz w 4K zrobił na mnie znacznie większe wrażenie i choćby dlatego telewizja ma jeszcze przewagę. Ale tu nie chodziło o fajerwerki. Przynajmniej nie teraz, bo przecież Facebook pozwala umieszczać filmy 4K, więc technologicznych barier nie ma. Prędzej czy później mecze w wysokiej rozdzielczości dotrą i na Facebooka. Piątkowa transmisja meczu Bayer - Bayern była ważniejsza z innego powodu. Zobaczyliśmy zapowiedź tego, jak może wyglądać przyszłość sportowych relacji.

Facebook gwarantuje prostotę. I wygodę. Oglądanie meczów jeszcze nigdy nie było tak łatwe. Wchodzisz na Facebooka, przechodzisz na stronę Eleven Sports, klikasz, gotowe. A jak obserwujesz fanpage stacji, to dostajesz nawet powiadomienie o transmisji na żywo i nie musisz niczego wpisywać. Jeden klik i mecz leci.

Nie trzeba zakładać dodatkowych kont, ściągać aplikacji - jeśli masz Facebooka, możesz natychmiast oglądać. To olbrzymia przewaga Facebooka nad każdym.

Zero problemów

Mecz można było obejrzeć w jakości 720p. U mnie transmisja zacięła się może 2-3 razy, ale tylko na chwilę. W komentarzach dało się przeczytać, że niektórym “laguje”, ale wiele osób pisało też “u mnie działa”. Ale na pewno nie było takich problemów, jak przy płatnych (!) transmisjach m.in. Ipli, kibice narzekali na brak lub fatalną jakość transmisji. Internetowa telewizja Polsatu zaliczyła wpadki i na Euro, i na walkach bokserskich czy KSW.

Chciałbym więcej sportowych transmisji na Facebooku właśnie dlatego - wygląda na to, że wielkich awarii można uniknąć. Mam większe zaufanie do infrastruktury facebookowej niż innych polskich stacji. Pozytywnym wyjątkiem może być tylko aplikacja WP Pilot. Dzięki usłudze można za darmo i legalnie oglądać 31 kanałów telewizyjnych na żywo, a wszystko działa sprawnie oraz jest wygodne i intuicyjne.

Oglądanie meczu na Facebooku może być atrakcyjniejsze z jeszcze jednego powodu. W końcu to portal społecznościowy, więc - jeśli chcemy - możemy obserwować reakcje i komentarze innych. Wprawdzie na telefonie “lajki” i serduszka zajmowały pół ekranu, więc szybko je wyłączyłem. Ale oglądając już na komputerze zerkałem, co piszą inni. Jeżeli ktoś nie ma możliwości śledzić meczu ze znajomymi w pubie, to taki facebookowy czat pod transmisją może być namiastką wspólnego przeżywania, wymieniania się opiniami czy wbijania szpilek.

Wyobrażam sobie, że w przyszłości komentatorzy mogliby śledzić czat i na bieżąco odpowiadać na wybrane pytania widzów lub wchodzić w nimi z interakcję. Zresztą obecnie wielu z nich już to robi, reagując na wpisy na Twitterze. Tyle że na Facebooku to wszystko jest jeszcze prostsze. W końcu więcej osób korzysta w Polsce z Facebooka niż z Twittera, więc więcej osób może się wypowiedzieć. Bariera między komentatorem a kibicem staje się coraz cieńsza.

Facebook wygra z telewizją

Transmisja meczu na żywo według Facebooka ma już 460 tys. wyświetleń. Oczywiście to nie oznacza, że właśnie tyle obejrzało cały mecz, zapewne spora część odpaliła filmik już po spotkaniu, nabijając statystyki. W trakcie relacji widziałem, że mecz w danej chwili oglądało nawet ponad 16 tys. widzów. Post z transmisją dorobił się 1225 udostępnień i ponad 16 tys. reakcji.

Czy będzie powtórka? To na pewno świetna reklama stacji telewizyjnej, która dostępna jest nie tylko w kablówkach, ale też pozwala oglądać mecze na swojej stronie internetowej czy za pomocą aplikacji. Ale nie za darmo, trzeba wykupić pakiet. Możemy się więc spodziewać, że jeszcze jakiejś transmisji na Facebooku się doczekamy, by zachęcić do kupna abonamentu.

Prędzej czy później meczów na Facebooku może być więcej.

- Do walki o najatrakcyjniejsze prawa przystępują globalne potęgi internetowe - Facebook, Amazon - mające zasięgi setki razy większe niż największe stacje. Jeszcze kilka lat temu w każdym kraju prawa np. do angielskiej Premier League miał inny nadawca. W praktyce oznaczało to, że w ponad stu krajach świata byli różni nadawcy. Obecnie prawa sportowe trafiają do największych międzynarodowych koncernów medialnych. Zakładam, że za kilka lat będą w rękach globalnych podmiotów z kilku miliardową publicznością typu DAZN, Facebook czy Amazon - przewiduje w rozmowie z WP Tech Jacek Amsterdamski, wiceprezes telewizji WP i Dyrektor Video w Grupie WP.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.