Szef hulajnóg Bird: "wypadków jest więcej, ale i tak mniej niż samochodowych"

Szef hulajnóg Bird: "wypadków jest więcej, ale i tak mniej niż samochodowych"16.11.2019 13:20
Źródło zdjęć: © Bird

- Wraz z hulajnogami pojawiły się wypadki, ale jest ich zdecydowanie mniej niż tych z udziałem samochodów czy rowerów - mówi wiceprezes Bird. - Wypadków na hulajnogach jest także procentowo mniej niż na rowerach czy w samochodach.

Bolesław Breczko, WP Tech: Zgodzisz się ze stwierdzeniem, że hulajnogi elektryczne czynią miasta lepszymi do życia?
Patrick Studener, Viceprezese Bird: Zgodzę się, że Bird czyni miasta lepszymi.

W jaki sposób?
Ruszyliśmy dwa lata temu z celem ograniczenia liczby prywatnych samochodów. Gdy spojrzeliśmy na liczby, to okazało się, że większość samochodów przez 95 proc. czasu stoi nieużywanych. Z kolei, gdy już są używane, to jeździ nimi jedna osoba na dystansie średnio 3 km.

Czy możesz pokazać mi dane, które powiedzą, że ludzie zamieniają samochody na elektryczne hulajnogi?
Ten rynek ma dopiero 2-3 lata, więc nie mamy takich danych jak np. rynek samochodowy, który istnieje od 100 lat. To co widzimy to natomiast duża liczba przejazdów, które kończą się lub zaczynają przy stacjach metrach, czyli hulajnogi są wykorzystywane na tzw. pierwszym i ostatnim kilometrze.

Zgadzam się, ale z mojego doświadczenia wynika, że to nie osoby jeżdżące samochodami wybierają hulajnogi, ale te, które i tak nimi nie jeżdżą. Po prostu zamiast przejść te kilkaset metrów podjeżdżają hulajnogą. Sam tak robię.
Na pewno sam fakt, że elektryczne hulajnogi pojawiły się w mieście nie sprawi, że samochody nagle znikną. Tak samo było z samochodami i końmi. Zmiana sposobu komunikacji to także zmiana myślenia, a to wymaga czasu. Myślę, że samochody zaczną znikać za kilka lat. Już teraz młode pokolenia rezygnują z posiadania samochodu. Jeśli wychowają się w warunkach, gdzie mogą bez problemu poruszać się komunikacją publiczną, rowerami i hulajnogami, to tym bardziej nie będą potrzebować samochodów.

Kiedy może nastąpić ta zmiana pokoleniowa?
To na pewno nie będzie kwestia kilku lat, raczej kilkunastu. Polska chce do 2030 ograniczyć emisje spalin o 30 proc. Żeby dojść do tego poziomu, to trzeba zacząć oferować alternatywy już teraz.

Jakie widzisz problemy, które tworzą hulajnogi, a których nie było wcześniej?
Przy wprowadzeniu każdego nowego rozwiązania czy technologii pojawiają się problemy. Nie sposób tego uniknąć. Jednym z problemów na pewni jest kwestia parkowania.

Dobrze, że mówisz o parkowaniu, bo chcę pokazać ci obrazek, który widzę codziennie. Czy tak powinny być ustawiane hulajnogi?
Nie, oczywiście, że nie. Dopilnuję, żeby hulajnogi w tym miejscu były ustawiane odpowiednio.

Źródło zdjęć: © WP.PL | Bolesław Breczko
Źródło zdjęć: © WP.PL | Bolesław Breczko

Po wywiadzie hulajnogi zniknęły ze środka chodnika przy rondzie ONZ w Warszawie.

Hulajnogi pozostawione przypadkowo na ulicach są rosnącym problem. Jest w ogóle sposób na jego rozwiązanie?
Są różne sposoby. W Paryżu dla hulajnóg miasto wyznaczyło 4 500 miejsc parkingowych. Dodaliśmy je do naszej aplikacji, dzięki czemu klienci widzą, gdzie mogą oddać hulajnogi. W Wiedniu część miejsc parkingowych dla samochodów została przeznaczona tylko dla skuterów, rowerów i hulajnóg. Widzę, że kolejne miasta zaczynają wyznawać zasadę, że ulica nie jest już tylko dla samochodów i takie zmiany będą coraz częstsze.

Według mnie największym problemem hulajnóg są wypadki, których wcześniej po prostu nie było. Latem do warszawskich szpitali każdego dnia trafiała osoba z urazem twarzy po wywrotce na hulajnodze.
W takich wypadkach warto umieścić te liczby w kontekście. Wraz z hulajnogami pojawiły się wypadki, ale jest ich zdecydowanie mniej niż tych z udziałem samochodów czy rowerów. Wypadków na hulajnogach jest także procentowo mniej niż na rowerach czy w samochodach.

Innym problemem jest faktyczna ekologiczność hulajnóg. W Polsce mamy prąd głównie ze spalania węgla, więc ładowanie baterii też powoduje emisję CO2.
Zdajemy sobie z tego sprawę. Tam, gdzie to możliwe, staramy się ładować nasze hulajnogi czystą energią.

A co z elektrośmieciami? Miejskie hulajnogi podobno bardzo szybko się psują.
Nie każda firma jest taka sama. My zaczynaliśmy od ogólnodostępnych hulajnóg, ale faktycznie szybko się psuły. Dlatego mamy własny zespół inżynierów, który pracuje nad już trzecią generacją urządzeń.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.