Samochód autonomiczny wjechał w autobus. Przyczyną błąd oprogramowania

Samochód autonomiczny wjechał w autobus. Przyczyną błąd oprogramowania07.04.2023 22:11
Samochód autonomiczny przyczyną wypadku
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Po kolizji spowodowanej błędem oprogramowania producent samochodów autonomicznych podjął decyzję o wycofaniu tej wersji systemu w całej swojej flocie. Co się stało i jakich samochodów dotyczy?

Należąca do General Motors marka Cruise podjęła decyzję o wycofaniu oprogramowania swoich samochodów autonomicznych. Jak informuje Reuters, kolizja, do której doszło 23 marca w San Francisco, była spowodowana błędem systemu autonomicznej jazdy. Samochód Cruise niedokładnie przewidział zachowania przegubowego autobusu i zderzył się z nim na pasie ruchu.

Jak samochód autonomiczny doprowadził do kolizji?

Podczas manewru włączania się do ruchu z przystanku pojazd przegubowy wjechał na pas ruchu, po czym zaczął zwalniać, aż do całkowitego zatrzymania się. W reakcji na tę sytuację samochód autonomiczny zahamował, ale zbyt późno. Uderzył w tył autobusu z prędkością 10 mil na godzinę (około 16 km na godzinę).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gala Solve for Tomorrow

Na skutek zderzenia nie ucierpieli ludzie, ale nie obyło się bez uszkodzeń pojazdów. Istotne jest jednak, że wszystkie samochody autonomiczne marki Cruise zachowałyby się tak samo. Za zderzenie odpowiedzialne były bowiem błędy w oprogramowaniu aut.

Co było przyczyną niebezpiecznego zachowania samochodu autonomicznego?

Potwierdzenie tego faktu dostępne jest na blogu samochodów autonomicznych Cruise.

Szybko ustaliliśmy, że zachowanie autobusu było rozsądne i przewidywalne. (…) Przyczyną był unikalny błąd oprogramowania, związany z przewidywaniem ruchu pojazdów przegubowych.(…) AV zareagował na podstawie przewidywanych działań przedniej części autobusu (której już nie widział), a nie rzeczywistych działań tylnej części autobusu.

Kyle Vogt

CEO Cruise

Istotny okazał się cały komplet okoliczności: położenie samochodu i autobusu względem siebie, prędkość samochodu autonomicznego i czas, w jakim pojazd przegubowy zwalniał. System nie miał szans zarejestrować, że przednia część autobusu już jest zablokowana i obliczył dla niego dłuższą, niż rzeczywista, drogę hamowania. W ten sposób samochód autonomiczny hamował zbyt wolno, żeby uniknąć zderzenia.

Kolizja, do której zdolne są wszystkie samochody, jest zazwyczaj dużym problemem dla producenta. W przypadku samochodów autonomicznych marki Cruise było podobnie, ale problem wynikający z błędów systemu udało się usunąć w zaledwie dwie doby. Uczestniczące w wypadku pojazdy wymagają napraw mechanicznych, ale stworzenie odpowiedniej wersji oprogramowania, jego testy i wdrożenie w całej użytkowanej flocie już się odbyło. Aktualizacji wymagało około 300 pojazdów, przede wszystkim wykorzystywanych jako pojazdy kurierskie i taksówki.

Katarzyna Rutkowska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.